PB-3/4117-SIP-27/05 - Refundacja z tytułu korzystania z ulgi w rozliczeniu za energię elektryczną.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 sierpnia 2005 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy PB-3/4117-SIP-27/05 Refundacja z tytułu korzystania z ulgi w rozliczeniu za energię elektryczną.

DECYZJA

Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu zażalenia Pana,.. z dnia 8 czerwca 2005 roku, na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Świeciu n/Wisłą z dnia 30 maja 2005 roku Nr PD-II/415-8/05 w sprawie pisemnej interpretacji co zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego

- zmieniam postanowienie organu pierwszej instancji i uznaje stanowisko podatnika zawarte we wniosku z dnia 26 kwietnia 2005 roku, za prawidłowe.

UZASADNENIE

Pismem z dnia 26 kwietnia 2005 roku., uzupełnionym pismem z dnia 9 maja 2005 roku wystąpił Pan o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w następującym stanie faktycznym:

W okresie 1967-2002 roku zatrudniony był Pan (stosunek pracy) w,.. spółka z o.o. w XXX Z tego tytułu otrzymywał Pan od zakładu pracy "ulgę" za energię elektryczną, która wynikała z zakładowego układu zbiorowego pracy. W roku 2002 przeszedł Pan na świadczenie przedemerytalne i do końca 2004 roku nadal pozostawał Pan uprawniony do otrzymywania "ulgi" za energię elektryczną. W roku 2004 uzyskał Pan refundację z tytułu korzystania z ulgi za energię w kwocie 347,33 zł, zaś wypłata została udokumentowana na PIT-8C.

Zapytanie dotyczyło kwestii opodatkowania przedmiotowego świadczenia, czy też korzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.)

Zdaniem wnioskodawcy świadczenie to korzysta ze wskazanego wyżej zwolnienia podatkowego.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Świeciu n/Wisłą, postanowieniem z dnia 30 maja 2005 roku Nr PD-II/415-8/05 uznał, że przedstawione przez podatnika stanowisko jest nieprawidłowe.

W uzasadnieniu przedmiotowego postanowienia Naczelnik Urzędu Skarbowego wskazał, że zgodnie z powołanym przepisem art. 21 ust. 1 pkt 38, ze zwolnienia korzystają świadczenia wypłacane przez zakład pracy, z którym emeryt/rencista związany był stosunkiem pracy, stosunkiem służbowym lub spółdzielczym stosunkiem pracy. Ponieważ świadczenie przedemerytalne uzyskał Pan w związku z zatrudnieniem w Zakładzie,.. Sp z o.o. w,.., zaś świadczenie ulgi za energię od ENEA S.A Oddział w Bydgoszczy, z którą nie był Pan związany stosunkiem pracy, nie może ono korzystać ze zwolnienia, o którym wyżej mowa.

Nie zgadzając się z powyższym stanowiskiem, pismem z dnia 8 czerwca 2005 roku złożył Pan zażalenie, w którym ponownie poinformował, iż Pana zdaniem świadczenie to korzysta ze zwolnienia ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dyrektor Izby Skarbowej po zapoznaniu się z przedstawionym stanem faktycznym zważył co następuje:

W myśl art. 14b § 5 pkt 1 powołanej Ordynacji podatkowej organ odwoławczy, po zapoznaniu się ze stanem faktycznym przedstawionym we wniosku, w drodze decyzji zmienia lub uchyla postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego, jeżeli uzna, że zażalenie wniesione przez podatnika, płatnika lub inkasenta zasługuje na uwzględnienie.

Zgodnie z treścią powoływanego art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy, wolne od podatku są świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymywane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich poprzednio z zakładami pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy oraz od związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł.

Jak wynika z treści cytowanego przepisu, aby dane świadczenie było zwolnione od podatku spełniać musi łącznie następujące warunki: musi stanowić świadczenie rzeczowe lub ekwiwalent pieniężny tego świadczenia, otrzymującym jest osoba będąca emerytem lub rencistą, osoba ta otrzymuje świadczenie w związku z poprzednio łączącą ją z zakładem pracy (zakładami pracy) stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy lub od związków zawodowych

Z literalnego brzmienia zapisów powoływanego wyżej przepisu wynika, że nie jest wymagane, aby uzyskiwane świadczenie pochodziło od zakładu pracy, z którym uprzednio łączył emeryta/rencistę jeden z wymienianych wyżej stosunków obligacyjnych. Jedynym warunkiem w tym zakresie jest aby tytuł prawny do uzyskania świadczenia wynikał z tego stosunku. Powyższe oznacza, że świadczeniodawca nie musi być ani zakładem pracy (w rozumieniu podmiotowym), w którym uprzednio wykonywał pracę świadczeniobiorca ani zakładem pracy, powstałym w wyniku wyodrębnienia lub przejęcia czy przez innego pracodawcę.

Skoro zatem tytułem do wypłacenia świadczenia (refundacja z tytułu korzystania z ulgi w rozliczeniu za energię elektryczną) był stosunek obligacyjny łączący Pana z Zakładem,.. w,.., od którego pierwotnie uzyskiwał Pan ww. ulgę, to uznać należy, że zostały spełnione warunki określone w art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy.

Mając na uwadze powyższe uznać należy, iż przedstawione przez Pana w zapytaniu stanowisko było prawidłowe.

Jednocześnie organ podatkowy informuje, że powyższa interpretacja w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Zgodnie z przepisem art. 14b § 5 cyt. Ordynacji podatkowej zmiana postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego wywiera skutek począwszy od rozliczenia podatku za rok następujący po roku, w którym decyzja została doręczona podatnikowi, płatnikowi lub inkasentowi.

Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji.

Na decyzję tę służy skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, w terminie 30 dni od dnia jej doręczenia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl