PB 2.41-415/96/2004 - Opodatkowanie przychodów członków zarządów, którzy zawarli równocześnie kontrakt menedżerski z osobą prawną, w organie której zasiadają

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 lipca 2004 r. Izba Skarbowa w Szczecinie PB 2.41-415/96/2004 Opodatkowanie przychodów członków zarządów, którzy zawarli równocześnie kontrakt menedżerski z osobą prawną, w organie której zasiadają

Pytanie podatnika

Wnosząca zapytanie przedstawiła stan faktyczny, z którego wynika, że prowadziła działalność gospodarczą polegającą na prowadzeniu apteki oraz w 2003 r. wykonywała na rzecz Spółki X S.A. działalność w zakresie doradztwa i zarządzania w oparciu o wpis do ewidencji działalności gospodarczej. Przy realizacji tej działalności Podatniczka zatrudniała na zlecenie osoby fizyczne. Podatniczka wystawiała za wykonane na rzecz Spółki usługi faktury VAT do miesiąca lipca, w którym to miesiącu zleceniodawca uznał, iż Podatniczka świadczy usługi w ramach kontraktu menedżerskiego i za cały rok 2003 wystawił PIT-8 B z tego tytułu. Jednocześnie z załączonego do zapytania kontraktu wynika, że Podatniczka wykonuje usługi w zakresie zarządzania z uwagi na powołanie jej do składu zarządu spółki w charakterze wiceprezesa ds. handlowych, a dzień odwołania z tej funkcji będzie stanowił jednocześnie dzień rozwiązania kontraktu. Na tle powyższego stanu faktycznego Podatniczka formułuje pytanie czy przychodem z podpisanego kontraktu menedżerskiego będzie przychód wykazany w PIT-8 B, natomiast kosztami uzyskania przychodów koszty faktycznie poniesione wykazane w podatkowej księdze przychodów i rozchodów?

Na podstawie art. 14b § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Szczecinie, w związku ze stwierdzeniem, iż informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, udzielona przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Gryfinie, pismem z dnia 14 maja 2004 r., Nr US.DPD/42/415/11/04, jest nieprawidłowa, dokonuje jej zmiany i wyjaśnia, co następuje.

Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie normy prawa podatkowego wynikające z art. 5a pkt 6, art. 10 ust. 1 pkt 2, art. 13 pkt 7 i pkt 9, art. 22 ust. 9 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Zastosowanie powołanych norm skutkuje dokonaniem powyższej oceny prawnej stanowiska Podatniczki, uzasadnionej w sposób następujący:

Na podstawie art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2003 r. za pozarolniczą działalność gospodarczą uważało się każdą działalność zarobkową w rozumieniu przepisów prawa działalności gospodarczej, wykonywanie wolnego zawodu, a także każdą inną działalność zarobkową wykonywaną we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, nawet gdy inne ustawy nie zaliczają tej działalności do działalności gospodarczej lub osoby wykonującej taką działalność - do przedsiębiorców, z wyjątkiem działalności, o której mowa w art. 13.

W art. 13 jednocześnie ustawodawca wskazał katalog przychodów z działalności wykonywanej osobiście, do których zaliczył w punkcie 7 przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powołania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych oraz w punkcie 9 przychody z tytułu osobiście wykonywanej działalności na podstawie kontraktu menedżerskiego lub umów o podobnym charakterze.

Jakkolwiek w omawianym przypadku Podatniczka, zgodnie z podanym stanem faktycznym, przy realizacji działalności w zakresie doradztwa i zarządzania miała zatrudniać osoby fizyczne to jednak należy mieć na uwadze to, że charakter pełnionej przez Podatniczkę funkcji viceprezesa zarządu (z uwagi na jej osobisty charakter i oparcie na więzach szczególnego zaufania - i wynikającą z tego niemożność wyręczania się osobami trzecimi) w świetle zapisów kontraktu i przepisów obowiązującego prawa wykluczał taką możliwość. Stąd też biorąc pod uwagę fakt, iż realizacja praw i obowiązków wynikających z członkostwa w zarządzie wymaga osobistego udziału (a zasiadanie w zarządzie było przecież warunkiem podpisania oraz dalszego obowiązywania kontraktu) i uzyskanie przychodu z usług w zakresie zarządzania było właśnie konsekwencją powołania do tego organu należało w związku z tym otrzymywane przez Podatniczkę przychody zaliczyć, zgodnie z art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2.

Powyższe oznacza więc, że w przypadku osób należących do składów zarządów, które posiadają jednocześnie zawarty kontrakt menedżerski z podatnikiem w organach którego zasiadają, przychody z takiej umowy należy uważać w świetle art. 5a pkt 6 za przychody z członkostwa w organach osób prawnych (na podst. art. 13 pkt 7 ustawy), gdyż samo zawarcie kontraktu nie może być odczytane za okoliczność, która powoduje zmianę kwalifikacji źródła przychodu.

Co zaś do wielkości przysługujących Pani kosztów uzyskania przychodów Dyrektor Izby Skarbowej informuje, iż zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 5 w zakresie przychodów osiąganych z tytułów określonych w art. 13 pkt 5, 7 i 9 koszty uzyskania przychodów określa się, na podstawie art. 22 ust. 2, jedynie do wysokości 1199,52 zł.

Zauważyć jednocześnie należy, iż odbiorca usług świadczonych przez Podatniczkę, będący osobą prawną, występował jako płatnik zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. Powinien on zatem potrącić zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Reasumując, w stanie prawnym obowiązującym w 2003 r., świadczone przez Podatniczkę usługi zaliczyć należy do działalności wykonywanej osobiście. W związku z czym nie miała Pani obowiązku wystawiania faktur VAT, ewidencjonowania przychodów oraz prawa ujmowania poniesionych wydatków w koszty uzyskania przychodów do podatkowej księgi przychodów i rozchodów, gdyż przysługiwały one jedynie w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 pkt 5 ustawy.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl