PA5.8100.3.2016PA5.8100.3.2016 - Założenia do proponowanych zmian w zakresie opodatkowania akcyzą samochodów osobowych
Pismo z dnia 13 października 2016 r. Ministerstwo Finansów PA5.8100.3.2016PA5.8100.3.2016 Założenia do proponowanych zmian w zakresie opodatkowania akcyzą samochodów osobowych
W nawiązaniu do ustaleń ze wspólnego posiedzenia komisji senackich: Komisji Infrastruktury, Komisji Ustawodawczej oraz Komisji Budżetu i Finansów Publicznych w dniu 22 czerwca br. przedstawiam założenia do proponowanych zmian w zakresie opodatkowania akcyzą samochodów osobowych.
Na potrzeby analizy skutków budżetowych znowelizowanego systemu opodatkowania samochodów przyjęto następujące założenia:
* rozszerzenie przedmiotu opodatkowania z samochodów osobowych w dotychczasowym rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym na pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej poniżej 3,5 tony.
Tym samym zapewniona zostałaby zbieżność pomiędzy definicjami stosowanymi w nowoprojektowanej regulacji oraz definicjami wynikającymi z przepisów o ruchu drogowym.
* uzależnienie projektowanego opodatkowania od dwóch czynników - pojemności silnika pojazdu oraz jego wieku (roku produkcji). Równocześnie pośrednio uwzględniony zostałby czynnik środowiskowy, gdyż przedziały przyjęte na potrzeby ustalania wieku pojazdu wynikają z okresu stosowania poszczególnych norm dopuszczalnych emisji spalin zgodnie z europejskim standardem emisji (tzw. normy euro).
Wartości liczbowe proponowanych stawek przedstawiono w tabeli poniżej.
Tabela 1. Proponowane stawki opodatkowania pojazdów samochodowych
Rok Produkcji Pojazdu Pojemność silnika | OD 2016 R. | OD 2010 R. DO 2015 R. | OD 2005 R. DO 2009 R. | OD 2004 R. I STARSZE | |
I | poniżej 1199 cm3 | 424 | 474 | 524 | 574 |
II | 1200-1499 cm3 | 638 | 820 | 1.230 | 1.476 |
III | 1500-1999 cm3 | 1.072 | 1.378 | 2.067 | 2.481 |
IV | 2000-2499 cm3 | 1.772 | 2.278 | 3.417 | 4.101 |
V | 2500-2999 cm3 | 3.025 | 3.592 | 5.388 | 6.466 |
VI | 3000-3499 cm3 | 4.753 | 5.281 | 7.922 | 9.506 |
VII | 3500-3999 cm3 | 6.328 | 7.031 | 10.547 | 12.656 |
VIII | 4000 cm3 i powyżej | 12.644 | 14.644 | 16.644 | 18.644 |
W ocenie Ministerstwa Finansów wprowadzenie znowelizowanego systemu opodatkowania samochodów nie będzie wiązało się z negatywnymi skutkami budżetowymi przy założeniu, że liczba rejestrowanych pojazdów w kolejnych latach będzie utrzymywała się na poziomie analogicznym do tego odnotowanego w 2015 r.
Równocześnie szacuje się, na podstawie przyjętych stawek projektowanego opodatkowania, że dochody budżetowe wynosić będą ok. 2,4 mld złotych rocznie.