PA5.8100.3.2016PA5.8100.3.2016 - Założenia do proponowanych zmian w zakresie opodatkowania akcyzą samochodów osobowych

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 października 2016 r. Ministerstwo Finansów PA5.8100.3.2016PA5.8100.3.2016 Założenia do proponowanych zmian w zakresie opodatkowania akcyzą samochodów osobowych

W nawiązaniu do ustaleń ze wspólnego posiedzenia komisji senackich: Komisji Infrastruktury, Komisji Ustawodawczej oraz Komisji Budżetu i Finansów Publicznych w dniu 22 czerwca br. przedstawiam założenia do proponowanych zmian w zakresie opodatkowania akcyzą samochodów osobowych.

Na potrzeby analizy skutków budżetowych znowelizowanego systemu opodatkowania samochodów przyjęto następujące założenia:

* rozszerzenie przedmiotu opodatkowania z samochodów osobowych w dotychczasowym rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym na pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej poniżej 3,5 tony.

Tym samym zapewniona zostałaby zbieżność pomiędzy definicjami stosowanymi w nowoprojektowanej regulacji oraz definicjami wynikającymi z przepisów o ruchu drogowym.

* uzależnienie projektowanego opodatkowania od dwóch czynników - pojemności silnika pojazdu oraz jego wieku (roku produkcji). Równocześnie pośrednio uwzględniony zostałby czynnik środowiskowy, gdyż przedziały przyjęte na potrzeby ustalania wieku pojazdu wynikają z okresu stosowania poszczególnych norm dopuszczalnych emisji spalin zgodnie z europejskim standardem emisji (tzw. normy euro).

Wartości liczbowe proponowanych stawek przedstawiono w tabeli poniżej.

Tabela 1. Proponowane stawki opodatkowania pojazdów samochodowych

Rok Produkcji Pojazdu

Pojemność silnika

OD 2016 R.

OD 2010 R. DO 2015 R.

OD 2005 R. DO 2009 R.

OD 2004 R. I

STARSZE

I

poniżej 1199 cm3

424

474

524

574

II

1200-1499 cm3

638

820

1.230

1.476

III

1500-1999 cm3

1.072

1.378

2.067

2.481

IV

2000-2499 cm3

1.772

2.278

3.417

4.101

V

2500-2999 cm3

3.025

3.592

5.388

6.466

VI

3000-3499 cm3

4.753

5.281

7.922

9.506

VII

3500-3999 cm3

6.328

7.031

10.547

12.656

VIII

4000 cm3 i powyżej

12.644

14.644

16.644

18.644

W ocenie Ministerstwa Finansów wprowadzenie znowelizowanego systemu opodatkowania samochodów nie będzie wiązało się z negatywnymi skutkami budżetowymi przy założeniu, że liczba rejestrowanych pojazdów w kolejnych latach będzie utrzymywała się na poziomie analogicznym do tego odnotowanego w 2015 r.

Równocześnie szacuje się, na podstawie przyjętych stawek projektowanego opodatkowania, że dochody budżetowe wynosić będą ok. 2,4 mld złotych rocznie.

Opublikowano: www.senat.gov.pl