PA-VI-03/109.2/04/1640 - Produkcja, przetwarzanie i przemieszczanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 kwietnia 2004 r. Ministerstwo Finansów PA-VI-03/109.2/04/1640 Produkcja, przetwarzanie i przemieszczanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.

W związku ze zgłoszonymi przez izby celne wątpliwościami związanymi z wejściem w życie przepisów ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257) oraz wydanych na tej podstawie rozporządzeń wykonawczych, nawiązując do pism z dnia 7 kwietnia br., nr PA-VI-03/109/04/1424 oraz z dnia 19 kwietnia br., nr PA-VI-03/109.1/04/1640, uprzejmie przedkładam dalsze wyjaśnienia dotyczące podniesionych kwestii:

1.W nawiązaniu do pisma z dnia 19 kwietnia br., nr PA-VI-03/109.1/04/1640 pkt 4 - w części dotyczącej zgłoszenia rejestracyjnego przez podmioty prowadzące gorzelnię rolniczą, należy wskazać, że podmioty, które dotychczas nie dokonały zgłoszenia rejestracyjnego, powinny dopełnić obowiązku rejestracji na podstawie przepisów art. 96-98 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), a nie jak podano na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym. Zgodnie bowiem z art. 175 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - art. 9 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, określający obowiązek zgłoszenia rejestracyjnego, także w zakresie podatku akcyzowego, utracił moc po upływie siedmiu dni od dnia ogłoszenia ustawy z dnia 11 marca 2004 r. - czyli z dniem 13 kwietnia 2004 r. W świetle powyższego do rejestracji ma więc zastosowanie art. 158 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r., na podstawie którego po upływie siedmiu dni od dnia ogłoszenia ww. ustawy do dnia 30 kwietnia 2004 r., przepisy art. 96-98 stosuje się odpowiednio do podatników w rozumieniu ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.), w tym również do podatników podatku akcyzowego.

2.Zgodnie z art. 30 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym produkcja i przetwarzanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym. Przez przetwarzanie wyrobu akcyzowego zharmonizowanego, w świetle ustawy o podatku akcyzowym, należy rozumieć ogół procesów technologicznych, jakim poddano ten wyrób, w wyniku których otrzymano inny wyrób akcyzowy zharmonizowany. W związku z powyższym podmiot, który nabywa wyroby akcyzowe zharmonizowane w celu zużycia ich do produkcji wyrobu niebędącego wyrobem akcyzowym zharmonizowanym, nie musi być składem podatkowym.

3.Obowiązek produkcji i przetwarzania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych wyłącznie w składzie podatkowym jest niezależny od tego, czy produkcja bądź przetwarzanie dotyczy wyrobów akcyzowych zharmonizowanych wytwarzanych przy wykorzystaniu innych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, od których akcyza została już zapłacona, np. przy imporcie, bądź wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, które są zwolnione z akcyzy ze względu na ich przeznaczenie. Każdy podmiot produkujący bądź przetwarzający wyroby akcyzowe zharmonizowane musi uzyskać zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego.

4.Decyzje administracyjne wydane przez organy administracji publicznej mogą być uchylone, zmienione lub może zostać stwierdzona ich nieważność tylko w odpowiednim trybie uregulowanym przepisami właściwego postępowania. W związku z powyższym należy uznać, iż zachowują swoją ważność decyzje, dyrektorów urzędów kontroli skarbowej oraz wydane po 1 września 2003 r. decyzje dyrektorów izb celnych, ustalające wysokość norm dopuszczalnych ubytków niektórych wyrobów akcyzowych wytwarzanych przez poszczególnych producentów, jeśli zostały ustalone na rok kalendarzowy 2004 lub na czas nieokreślony.

5.Akta weryfikacyjne podmiotu, zatwierdzone przez dyrektora urzędu kontroli skarbowej lub po 1 września 2003 r. przez właściwego naczelnika urzędu celnego, nie podlegają po 1 maja 2004 r. ponownemu zatwierdzeniu przez naczelnika urzędu celnego.

6.Właściwym naczelnikiem urzędu celnego wykonującym zadania w zakresie szczególnego nadzoru podatkowego jest naczelnik urzędu celnego właściwy ze względu na miejsce wykonywania działalności podlegającej szczególnemu nadzorowi podatkowemu. Naczelnik ten jest również właściwy w sprawach ustalania, zgodnie z art. 5 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym, dla poszczególnych podatników akcyzy, z urzędu lub na wniosek:

- norm dopuszczalnych ubytków wyrobów akcyzowych zharmonizowanych powstających w czasie wykonywania czynności, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy, w wysokości nie wyższej niż określone w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 5 ust. 6 ustawy;

- dopuszczalnych norm zużycia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, w przypadku ich zużycia do wytwarzania innych wyrobów.

7.Ewidencja i opieczętowanie administracyjnych dokumentów towarzyszących, zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004 r. w sprawie dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (wejdzie w życie z dniem 1 maja br.), dokonywane jest przez właściwego naczelnika urzędu celnego. Stosując wykładnię zawartą w pkt 13 pisma z dnia 7 kwietnia 2004 r. nr PA-VI-03/109/04/1424, naczelnik urzędu celnego właściwy ze względu na siedzibę może zwrócić się do naczelnika właściwego ze względu na wykonywanie działalności o prowadzenie ewidencji i opieczętowywanie administracyjnych dokumentów towarzyszących. W tym przypadku właściwy naczelnik ze względu na miejsce wykonywania działalności może upoważnić do prowadzenia ewidencji i opieczętowywania dokumentów podległych pracowników lub funkcjonariuszy. Przekazanie ewidencji do naczelnika właściwego dla siedziby następuje za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia następnego miesiąca.

8.W świetle art. 44 ust. 2 pkt 4 ustawy zwolnienie z zabezpieczenia akcyzowego ma zastosowanie do podmiotów, które nie naruszyły w sposób istotny przepisów prawa celnego lub przepisów podatkowych w okresie ostatnich 3 lat. Zgodnie z treścią § 2 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 1 marca 2004 r. w sprawie zwolnień z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego, do wniosku o udzielenie zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego należy dołączyć zaświadczenie wydane przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego, że podmiot nie naruszył w sposób istotny przepisów podatkowych w okresie ostatnich trzech lat.

Zarówno w orzecznictwie, jak i w doktrynie za istotne naruszenie prawa najczęściej uznaje się naruszenie prawa mające wpływ na wynik sprawy. W kontekście jednak przedmiotowych przepisów dotyczących zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia w podatku akcyzowym należy przyjąć, iż chodzi tutaj o taki rodzaj naruszenia prawa, czy to celnego, czy podatkowego, które skutkuje niewywiązywaniem się przez podatnika z obowiązków podatkowych, co stwarza duże prawdopodobieństwo niewywiązywania się z obowiązku podatkowego również w przyszłości. Z uwagi na powyższe do oceny organu podatkowego należy stwierdzenie, czy w konkretnej, indywidualnej sprawie doszło do takiego naruszenia prawa.

Opublikowano: Biul.Skarb. 2004/4/30