PA-VI-03/109.1/04/1640 - Zgłoszenie rejestracyjne a zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 kwietnia 2004 r. Ministerstwo Finansów PA-VI-03/109.1/04/1640 Zgłoszenie rejestracyjne a zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego.

W związku ze zgłoszonymi przez izby celne wątpliwościami związanymi z wejściem w życie przepisów ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257) oraz wydanych na tej podstawie rozporządzeń wykonawczych, nawiązując do pisma z dnia 7 kwietnia br. nr PA-VI-03/109/04/1424, uprzejmie przedkładam wyjaśnienia dotyczące podniesionych kwestii. Jednocześnie informuję, iż pozostałe zagadnienia będą rozstrzygane na bieżąco.

1.Potwierdzenie zgłoszenia rejestracyjnego przez właściwego naczelnika urzędu celnego, o którym mowa w art. 14 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, na mocy przepisów ustawy o opłacie skarbowej stanowi czynność urzędową podlegającą tej opłacie według stawki określonej w II części ust. 12 kol. 3 załącznika do ustawy, tj. w wysokości 152 zł. Opłacie skarbowej nie podlega natomiast samo zgłoszenie rejestracyjne. Należy zauważyć, iż zgłoszenie nie jest podaniem, gdyż nie zawiera żądania skierowanego do organu administracji publicznej, lecz ma charakter informacyjny i zazwyczaj składane jest w wykonaniu obowiązku ustawowego. Dlatego też nie stanowią przedmiotu opłaty skarbowej także zgłoszenia, o których mowa, np. w art. 14 ust. 1, art. 16 ust. 1, art. 42 ust. 4 pkt 1, art. 55 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym.

Także wniosek podatnika o zwrot kwoty akcyzy (art. 60 ust. 1) jest zwolniony z obowiązku zapłaty opłaty skarbowej (zgodnie z częścią I kol. 4 pkt 14 załącznika do ustawy o opłacie skarbowej).

Podkreślenia również wymaga, iż ustanowiony w art. 14 ustawy o podatku akcyzowym obowiązek zgłoszenia rejestracyjnego oraz potwierdzenia tego zgłoszenia odnosi się do sytuacji, w której podmiot rozpocznie działalność gospodarczą w zakresie podatku akcyzowego po dniu 30 kwietnia br.

2.Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 6 lit. a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 1 marca 2004 r. w sprawie zezwoleń na prowadzenie składu podatkowego, działalności jako zarejestrowany handlowiec i niezarejestrowany handlowiec, a także na wykonanie czynności w charakterze przedstawiciela podatkowego (Dz. U. Nr 35, poz. 312) do wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego należy dołączyć m.in. zaświadczenie wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego o niezaleganiu przez wnioskodawcę z podatkami stanowiącymi dochód budżetu państwa oraz cłem.

Powyższy obowiązek istnieje również w przypadku składania przez podmioty wniosków o wydanie zezwoleń na prowadzenie działalności jako zarejestrowany handlowiec i niezarejestrowany handlowiec (§ 15 pkt 1 i § 17 pkt 1 ww. rozporządzenia).

W świetle powyższych przepisów należy przyjąć, że właściwym do wydania zaświadczenia o niezaleganiu z cłem będzie naczelnik urzędu celnego właściwy ze względu na miejsce wykonywania działalności. W przypadku gdy działalność ta jest wykonywana na terenie dwóch lub więcej urzędów celnych, powinien to być naczelnik właściwy:

- ze względu na siedzibę i adres firmy, w przypadku osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej,

- ze względu na miejsce zamieszkania w przypadku osób fizycznych.

Z uwagi na brak w chwili obecnej dostępu naczelnika urzędu celnego do modułu "Dłużnik" w Systemie ZEFIR, naczelnik przed wydaniem zaświadczenia powinien uzyskać informacje ze wszystkich izb celnych o niezaleganiu z cłem.

3.Zgodnie z art. 30 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym produkcja i przetwarzanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych mogą odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym. Na podstawie art. 63 ust. 1 tej ustawy producentem paliw silnikowych jest również podmiot, który dokonuje rozlewu gazu płynnego. W świetle powyższego podmiot prowadzący taką działalność gospodarczą jest zobligowany do uzyskania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego w niniejszym zakresie.

Warunki, jakie musi spełnić podmiot, aby zostać uznanym za rozlewającego gaz płynny, określa rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 20 września 2000 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać bazy i stacje paliw płynnych, rurociągi dalekosiężne do transportu ropy naftowej i produktów naftowych i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 98, poz. 1067 ze zm.). Zgodnie z § 2 pkt 10 ww. rozporządzenia przez rozlewnię gazu płynnego rozumie się wydzielony technologicznie, niepodpiwniczony obiekt budowlany przeznaczony do napełniania butli gazem płynnym. Warunki techniczne, które powinna spełniać taka rozlewnia, określone zostały w dziale III, rozdziale 4 w § 86 - § 99 tego rozporządzenia.

W związku z powyższym nie można uznać za rozlewnię gazu płynnego cysterny z takim gazem, stojącej na bocznicy kolejowej, która nie będzie też producenckim składem podatkowym.

Nie można także uznać za rozlewnię gazu płynnego stacji paliw oraz stacji gazu płynnego, o których mowa w § 100 - § 148 ww. rozporządzenia. Zgodnie bowiem z § 135 ust. 1 tego rozporządzenia stacja paliw oraz stacja gazu płynnego prowadzi dystrybucję gazu płynnego, polegającą na tankowaniu gazem płynnym pojazdów samochodowych przystosowanych technicznie do zasilania tym paliwem oraz na wymianie butli napełnionych gazem płynnym o masie do 11 kg na butle opróżnione, przeznaczone do gazu płynnego. W świetle § 135 ust. 2 tego rozporządzenia zabronione jest natomiast napełnianie butli gazem płynnym w stacjach paliw i stacjach gazu płynnego.

Tym samym zarówno stacje paliw, jak i stacje gazu nie będą zobligowane do uzyskania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego o charakterze producenckim. Obowiązek taki spocznie jedynie na podmiotach prowadzących rozlewnie gazu płynnego, spełniające warunki, o których mowa powyżej. Przemieszczanie gazu płynnego pomiędzy rozlewniami będącymi składami podatkowymi będzie odbywało się zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

4.Zgodnie z art. 30 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym produkcja i przetwarzanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych mogą odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym. W związku z powyższym podmiot gospodarczy prowadzący gorzelnię rolniczą i produkujący alkohol etylowy nieskażony obowiązany jest uzyskać zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego w niniejszym zakresie. Jednym z warunków uzyskania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego określonego w § 3 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego (...) jest przedstawienie potwierdzenia zgłoszenia rejestracyjnego podatnika podatku akcyzowego. W związku z powyższym, podmioty prowadzące gorzelnie rolnicze, które dotychczas nie dokonały zgłoszenia rejestracyjnego i nie mogą uzyskać wymaganego potwierdzenia, w celu uzyskania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego powinny dokonać zgłoszenia rejestracyjnego do dnia 30 kwietnia br. na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym.

Podkreślenia wymaga, na co wskazywano w wyjaśnieniach przesłanych do wszystkich izb celnych pismem z dnia 7 kwietnia br., nr PA-VI-03/109/04/1424, iż jeżeli właściwym naczelnikiem urzędu celnego do wydania zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego jest naczelnik, który dokonał rejestracji w zakresie podatku akcyzowego podmiotu ubiegającego się o zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego jak również przyjął jednorazowe zgłoszenie rejestracyjne w rozumieniu art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 27 czerwca 2003 r. o utworzeniu Wojewódzkich Kolegiów Skarbowych oraz o zmianie niektórych ustaw regulujących zadania i kompetencje organów oraz organizację jednostek organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych (Dz. U. Nr 137, poz. 1302), podmiot ten nie jest zobowiązany do przedstawienia potwierdzenia zgłoszenia rejestracyjnego. Zgodnie bowiem z treścią art. 306d Ordynacji podatkowej organ podatkowy nie może żądać zaświadczenia w celu potwierdzenia faktów lub stanu prawnego, znanych organowi z urzędu lub możliwych do ustalenia przez organ na podstawie posiadanej ewidencji, rejestrów lub innych danych albo na podstawie przedstawionych przez zainteresowanego do wglądu dokumentów urzędowych.

Zwolnienie z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego przez podmiot gospodarczy prowadzący gorzelnię rolniczą możliwe jest w świetle art. 44, jeśli spełnione zostały przesłanki, o których mowa w ust. 2 tego przepisu. Zgodnie z brzmieniem art. 123 warunek korzystania z procedury zawieszenia poboru akcyzy co najmniej od roku nie dotyczy między innymi podatników akcyzy wykonujących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych od co najmniej roku przed dniem wejścia w życie ustawy. Podmiot, który wykonuje działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych od co najmniej roku przed dniem wejścia w życie ustawy, może skorzystać z niniejszego zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego.

Podkreślenia jednak wymaga, iż zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego nie stosuje się, zgodnie z art. 44 ust. 6, między innymi w przypadku zastosowania przemieszczania między składami podatkowymi na terytorium kraju wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.

Opublikowano: Biul.Skarb. 2004/4/23