P3-415-2/07 - Zasady ewidencjonowania w księdze przychodów i rozchodów wydatków poniesionych przed rozpoczęciem działalności gospodarczej na zakup domen internetowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 marca 2007 r. Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie P3-415-2/07 Zasady ewidencjonowania w księdze przychodów i rozchodów wydatków poniesionych przed rozpoczęciem działalności gospodarczej na zakup domen internetowych.

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216, art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) - Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie udziela pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w następującej kwestii: w jaki sposób można wnieść do działalności gospodarczej wydatki poniesione przed rozpoczęciem działalności gospodarczej na zakup domen internetowych przeznaczonych do dalszej odsprzedaży? i uznaje przedstawione we wniosku stanowisko za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Wnioskiem złożonym w dniu 29 grudnia 2006 r. (uzupełnionym w dniu 31 stycznia 2007 r.) zwrócił się Pan do tutejszego Organu podatkowego o udzielenie pisemnej interpretacji o zakresie stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika, w którym przedstawił Pan następujący stan faktyczny:

Zamierza Pan z dniem 1 stycznia 2007 r. rozpocząć działalność gospodarczą w ramach, której będzie Pan świadczył między innymi usługi internetowe i będzie Pan płatnikiem podatku od towarów i usług. Przed rozpoczęciem działalności gospodarczej zakupił Pan pewną ilość domen internetowych i chciałby wnieść je do działalności gospodarczej celem dalszej odsprzedaży. Na zakupione domeny posiada Pan faktury zaliczkowe, których "suma" nie pokrywa się z sumą cen zakupu domen gdyż obejmuje również usługi inne niż rejestracja domen świadczone na rzecz Pana przez tę firmę a także wartość domen używanych przez Pana prywatnie.

W związku z tym zwrócił się Pan do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie z zapytaniem: "W jaki sposób można wnieść do działalności gospodarczej, w celu dalszej odsprzedaży, posiadane przez Pana domeny?"

W ocenie Pana powyższe następuje poprzez sporządzenie dowodu wewnętrznego wymieniając (z nazwy) wnoszone domeny wraz z ceną netto w momencie ich zakupu, gdyż ceny domen zmieniają się cyklicznie w zależności od obowiązującej w danym momencie promocji, natomiast wniesione po cenach rynkowych (bez promocji) zawyżyłyby wartość i nie odpowiadałyby faktycznym kosztom.

Na podstawie złożonej w tutejszym organie podatkowym dokumentacji ustalono, że z dniem 1 stycznia dokonał Pan zgłoszenia rozpoczęcia działalności gospodarczej. Będzie Pan opodatkowany na zasadach ogólnych i zgodnie ze złożonym w dniu 21 grudnia 2006 r. zawiadomieniem będzie prowadził podatkową księgę przychodów i rozchodów.

W związku z powyższym zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, tutejszy organ podatkowy udziela interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Domena internetowa to złożony z kilku elementów adres strony internetowej podmiotu, który wykupił prawo do jej użytkowania i dokonał rejestracji. Domen internetowych nie należy zaliczać do kategorii towarów handlowych. Wydatki związane z nabyciem praw do korzystania z tych domen podlegają ujęciu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów jako tzw." pozostałe wydatki". Z uwagi na brak przepisów wyłączających tego rodzaju wydatki z kosztów uzyskania przychodów, poniesione koszty na zakup domeny internetowej będą pomniejszały przychody z działalności gospodarczej.

Na mocy art. 24a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) podatnicy prowadzący pozarolniczą działalność gospodarcza obowiązani do prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów winni dokonywać w nich zapisów zgodnie z odrębnymi przepisami. W takim przypadku ma zastosowanie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1457 z późn. zm.).

Na podstawie unormowań w § 12 ust. 3 wyżej powołanego rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów podstawą zapisów w księdze są dowody księgowe, którymi oprócz faktur VAT, dokumentów celnych, rachunków oraz faktur korygujących, odpowiadającym warunkom określonym w odrębnych przepisach, mogą być inne dowody wymienione w § 13 i 14 (dowody wewnętrzne), stanowiące fakt dokonania operacji gospodarczych, zgodnie z jej rzeczywistym przebiegiem.

Wzór podatkowej księgi przychodów i rozchodów został określony w załączniku Nr 1 do ww. rozporządzenia. W księdze, kolumny od 1 do 13 służą do ewidencjonowania operacji gospodarczych związanych z ponoszonymi kosztami. Zgodnie z pkt 10 objaśnień do podatkowej księgi kolumna 10 przeznaczona jest do wpisywania zakupu materiałów oraz towarów handlowych według cen zakupu. Definicja ww. pojęć została określona w § 3 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Stosownie do tego przepisu prawo do domeny internetowej nie zalicza się do towarów. (Domena internetowa to złożony z kilku elementów adres strony internetowej podmiotu, który wykupił prawo do jej użytkowania i dokonał rejestracji). Z kolei pkt 13 w/cytowanego objaśnienia stanowi, iż kolumna 13 przeznaczona jest do wpisywania pozostałych kosztów, (poza wymienionymi w kolumnach 10 -12) z wyjątkiem kosztów, których zgodnie z art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uznaje się za koszt uzyskania przychodów. W kolumnie tej wpisuje się w szczególności takie wydatki jak: czynsz za lokal, opłatę za energię elektryczną, gaz, wodę, c.o., opłatę za telefon, zakup paliw, wydatki dotyczące remontów, amortyzację środków trwałych, składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe pracowników w części finansowane przez pracodawcę, składki na ubezpieczenie wypadkowe pracowników, wartość zakupionego wyposażenia.

W świetle wyżej przytoczonych przepisów dowód potwierdzający poniesienie wydatków na zakup prawa do domeny internetowej winien zostać zaewidencjonowany w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w kolumnie 13 - "pozostałe wydatki". W pkt 13 objaśnienia do księgi zawarto przykładowy katalog wydatków podlegający ujęciu w kolumnie 13 podatkowej księgi o czym świadczy zapis "w szczególności takie wydatki". Okoliczność, iż taki rodzaj wydatków nie został wymieniony w tym przepisie nie jest przeszkodą w tym przypadku.

W niniejszej interpretacji uwzględniono rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16 lutego 2007 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 36, poz. 229), które weszło w życie z dniem 15 marca 2007 r. /Przed zmianą rozporządzenia zgodnie z objaśnieniem do podatkowej księgi przychodów i rozchodów do ewidencji "pozostałych wydatków" służyła kolumna 14/.

Z uwagi na fakt, że prawo do domeny internetowej nie jest zaliczane do kategorii towarów handlowych nie ma tu zastosowania § 27 ust 1. wyżej powołanego rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. W powołanym przepisie określono przypadki, których wystąpienie skutkuje obowiązkiem sporządzenia i wpisania do księgi spisu z natury towarów handlowych, materiałów, wyrobów gotowych na dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej nawet w przypadku gdy remanent początkowy wynosi "0". Remanent początkowy jest pierwszym zapisem w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

W związku z powyższym poniesione wydatki na zakup domen internetowych zakupionych przed rozpoczęciem działalności gospodarczej w podatkowej księdze przychodów i rozchodów ewidencjonuje Pan na podstawie dowodu wewnętrznego sporządzonego w oparciu o dokumenty źródłowe, którymi Pan dysponuje wg cen netto wycenionych w momencie ich zakupu zgodnie ze specyfikacją zawartą w fakturze. Ewentualne różnice występujące w stosunku do wartości podanych w fakturach zaliczkowych a wartością faktury końcowej należy wprowadzić do podatkowej księgi zapisem korygującym.

Zatem tutejszy Organ podatkowy uznaje, że stanowisko Pana zawarte we wniosku z dnia 29 grudnia 2006 r. jest prawidłowe.

Dodatkowo informuję, że powyższa informacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę w stanie prawnym obowiązującym w dacie tego zdarzenia. Przedstawiona interpretacja jest aktualna według stanu prawnego na dzień jej dokonania i do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego we wniosku.

Zgodnie art. 14b § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 2 pkt 1 ustawy - Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl