P2/415-14/07 - Za datę zdarzenia gospodarczego, w kolumnie nr 2 podatkowej księgi przychodów i rozchodów, należy wpisać datę przyjęcia towaru do magazynu. W przypadku towarów handlowych za datę poniesienia kosztu należy uznać datę otrzymania towaru.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 maja 2007 r. Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie P2/415-14/07 Za datę zdarzenia gospodarczego, w kolumnie nr 2 podatkowej księgi przychodów i rozchodów, należy wpisać datę przyjęcia towaru do magazynu. W przypadku towarów handlowych za datę poniesienia kosztu należy uznać datę otrzymania towaru.

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w związku z wnioskiem z dnia 18 marca 2007 r. złożonym w tut. organie w dniu 19 marca 2007 r., - Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie udziela pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego i postanawia uznać przedstawione stanowisko we wskazanym wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego za prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 marca 2007 r. wpłynął Pana wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w którym przedstawił Pan następujący stan faktyczny:

Jest Pan przedsiębiorcą i prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu - pozostała sprzedaż hurtowa. Uzyskiwane dochody z tytułu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej rozlicza Pan zgodnie z zasadami określonymi w art. 30c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Prowadzi Pan podatkową księgę przychodów i rozchodów stosując tzw. "kasową metodę ewidencjonowania kosztów" dokonując w podatkowej księdze zapisów chronologicznie, tj. według zasad określonych dla biur rachunkowych. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej importuje Pan towary handlowe. Faktury wystawione przez kontrahenta zagranicznego otrzymuje Pan wraz z towarem handlowym ze znacznym opóźnieniem od daty wystawienia faktury, z uwagi na transport towaru handlowego np. drogą morską. Przed dostawą importowanego towaru handlowego otrzymuje Pan fakturę pro forma w celu dokonania zapłaty lub przedpłaty za towar. Dopiero po odprawie celnej towar jest przyjmowany do magazynów.

Dla zobrazowania sytuacji przedstawionej we wniosku przytoczył Pan przykład:

1)

Data wystawienia faktury importowej 6 stycznia 2007 r.

2)

Data odprawy celnej 15 marca 2007 r.,

3)

Data otrzymania i przyjęcia towaru do magazynu (faktycznego otrzymania) 16 marca 2007 r.

W związku z powyższym zwrócił się Pan z zapytaniem:

Czy w przypadku zakupu w kraju lub importu towarów handlowych za datę zdarzenia gospodarczego, w kolumnie nr 2 podatkowej księgi przychodów i rozchodów należy wpisać datę przyjęcia towaru do magazynu - tj. z datą 16 marca 2007 r. ? Czy dniem poniesienia kosztu w przedstawionym powyżej przykładzie będzie data otrzymania (przyjęcia) towaru handlowego do magazynu, czy też data wystawienia faktury dokumentującej zakup towaru handlowego ?

Zdaniem Pana, za datę zdarzenia gospodarczego, w kolumnie nr 2 podatkowej księgi przychodów i rozchodów należy wpisać datę przyjęcia towaru do magazynu (w przedstawionym przykładzie będzie to data: 16 marca 2007 r.) oraz w przypadku towarów handlowych za datę poniesienia kosztów należy uznać datę otrzymania towaru, a nie datę wystawienia faktury.

Na podstawie art. 14a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W związku z powyższym informuję Pana o zakresie i sposobie zastosowania prawa podatkowego w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego.

Prowadząc podatkową księgę przychodów i rozchodów jest Pan obowiązany przestrzegać terminów określonych między innymi w § 17 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 z późn. zm.). Przepis ten stanowi, iż zakup materiałów podstawowych oraz towarów handlowych musi być wpisany do księgi, z zastrzeżeniem § 30, niezwłocznie po ich otrzymaniu, najpóźniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży.

Gdy towar handlowy czy materiał podstawowy otrzymany zostanie wraz z dowodem zakupu (fakturą) wpisu należy dokonać na podstawie faktury.

Natomiast gdy towar czy materiał jest dostarczony przed otrzymaniem faktury potwierdzającej jego nabycie, należy sporządzić szczegółowy opis otrzymanego materiału lub towaru handlowego i na jego podstawie dokonać zapisu w podatkowej księdze. Opis musi być potwierdzony datą i podpisem osoby, która przyjęła materiał lub towar handlowy oraz przechowywany jako dowód zakupu, a następnie połączony z nadesłaną fakturą. Ewentualna różnica w stosunku do wartości podanej na fakturze powinna być wpisana do księgi w dniu otrzymania faktury. Może Pan nie sporządzać opisu, jeżeli zakup został udokumentowany specyfikacją dostawcy.

Zgodnie z zasadami określonymi w art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, koszty uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 5 i 6, są potrącane tylko w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione. Oznacza to, że przy stosowaniu metody tzw. "kasowej" wydatki stanowią koszt uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia - bez względu na to, jakiego okresu dotyczą. Należy przy tym podkreślić, że za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów w przypadku podatników, którzy prowadzą podatkową księgę przychodów i rozchodów, uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę zaksięgowania (ujęcia) kosztu. Stanowi o tym art. 22 ust. 6b ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z pkt 3 objaśnień do podatkowej księgi przychodów i rozchodów stanowiącej integralną część rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów w kolumnie 2 podatkowej księgi przychodów i rozchodów należy wpisywać dzień miesiąca wynikający z dokumentu stanowiącego podstawę dokonywania wpisu (datę poniesienia wydatku, otrzymania towaru lub uzyskania przychodu albo datę zestawienia sprzedaży).

W przypadku jeżeli Pan otrzymał fakturę później niż widniejąca na niej data wystawienia, a w międzyczasie dokonał już Pan innych zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów to należy w księdze podatkowej w kol. "Data zdarzenia gospodarczego" wpisać datę wystawienia faktury, przy czym faktura ta zostanie wpisana w dniu jej faktycznego otrzymania. W kol. "Uwagi" można wpisać adnotację wyjaśniającą przyczynę braku chronologii w księdze związaną z późniejszym otrzymaniem, a tym samym ujęciem danej faktury w księdze podatkowej.

Jednocześnie tutejszy organ podkreśla, iż nieprawidłowe jest zbieranie wszystkich faktur, układanie ich w kolejności według dat wystawienia i dokonywanie zapisu tych faktur w księdze po zakończeniu miesiąca. Postępowanie takie narusza bowiem przepis cytowanego rozporządzenia o dokonywaniu wpisów do księgi jeden raz dziennie, po zakończeniu dnia, nie później niż przed rozpoczęciem działalności w dniu następnym. Tak więc w świetle powyżej przytoczonych przepisów prawa podatkowego "Faktura VAT dokumentująca zakup towarów, którą wystawiono np. "6 stycznia 2007 r." powinna być ewidencjonowana w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w dacie jej otrzymania (tj. 16 marca 2007 r.) wraz z adnotacją w kolumnie "Uwagi".

Stanowisko Pana przedstawione w przedmiotowym tutejszy organ podatkowy uznaje za prawidłowe.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Ww. interpretacja odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Zgodnie z art. 14a § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie siedmiu dni od dnia doręczenia postanowienia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl