P-I/423/66/BŚ/06 - Dotacja funduszu SAPARD na zakup i unowocześnienie parku maszynowego a przychód podatkowy w dniu jej wpływu na rachunek bankowy Spółki

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 grudnia 2006 r. Podlaski Urząd Skarbowy w Białymstoku P-I/423/66/BŚ/06 Dotacja funduszu SAPARD na zakup i unowocześnienie parku maszynowego a przychód podatkowy w dniu jej wpływu na rachunek bankowy Spółki

Pytanie podatnika

Czy dotacja otrzymana z funduszu SAPARD na zakup i unowocześnienie parku maszynowego stanowi przychód podatkowy w dniu jej wpływu na rachunek bankowy Spółki oraz czy otrzymanie w/w dotacji ma wpływ na koszty podatkowe?

Wnioskiem z 29.09.2006 r., uzupełnionym pismem z 27.11.2006 r., Spółka zwróciła się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w odniesieniu do następującego stanu faktycznego:

Spółka od grudnia 2005 r. do lipca 2006 r. poczyniła znaczne inwestycje w unowocześnianie istniejącego i zakup nowego parku maszynowego. 50% tzw. "kwalifikowanych" wydatków inwestycyjnych zostało pokryte dotacją z funduszu SAPARD. Otrzymaną dotację Spółka odniosła na rozliczenia międzyokresowe przychodów, a następnie na pozostałe przychody operacyjne.

W tak przedstawionym stanie faktycznym Spółka wnosi o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w następującym zakresie:

Czy dotacja otrzymana z funduszu SAPARD na zakup i unowocześnienie parku maszynowego stanowi przychód podatkowy w dniu jej wpływu na rachunek bankowy Spółki oraz czy otrzymanie w/w dotacji ma wpływ na koszty podatkowe?

Zdaniem Spółki, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.; zmiana ostatnia Dz. U. z 2006 r. Nr 157, poz. 1119) - nie uważa się za koszty uzyskania przychodów zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych według zasad określonych w art. 16a-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

W art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podano zamknięty katalog przychodów niestanowiących podstawy ustalania dochodu podatnika podlegającego opodatkowaniu. Zgodnie z nim do tych przychodów zaliczamy "wartość otrzymanych nieodpłatnie rzeczy lub praw, a także wartości innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń finansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych lub ze środków pochodzących od narodów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach narodowych programów".

Według Spółki, w ustawie nie wylicza się, jaka część dotacji w roku podatkowym, w którym nastąpi jej wpływ na rachunek Spółki powinna być zaliczona do przychodów wyłączonych z opodatkowania. W tym stanie prawnym Spółka przyjmuje, że zależy to od Jej decyzji. Uważa też, że przychody z dotacji w pełnej kwocie nie są w sprzeczności z art. 16 ust. 1 pkt 48 o amortyzacji niestanowiącej kosztów uzyskania przychodów.

Spółka dostrzega, że tak ujęte roczne przychody z dotacji różnią się od rocznych odpisów amortyzacyjnych ze środków trwałych sfinansowanych częściowo dotacją, których amortyzacja nie stanowi kosztów uzyskania przychodów i nie są neutralne podatkowo jak w przypadku gdy: "koszty amortyzacji niestanowiącej kosztów uzyskania = pozostałym przychodom operacyjnym z dotacji na nabycie tych środków trwałych".

Środki otrzymane z dotacji Spółka zainwestuje w bieżącą działalność gospodarczą a mianowicie na pozyskanie podstawowego surowca - mleka. Podjęte działania w rachunku za 2006 r. spowodują wykazania zysku bilansowego lecz może wystąpić strata podatkowa (w CIT-8). Zdaniem Spółki przytoczone działania finansowe są zgodne z istniejącym stanem prawnym.

Na podstawie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku Naczelnik Podlaskiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku stwierdza co następuje:

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.; zmiana ostatnia Dz. U. z 2006 r. Nr 157, poz. 1119), z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14 przychodami są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Dotacja jest więc przychodem podatnika w momencie jej faktycznego otrzymania, czyli wpływu środków finansowych..

Dochód w równowartości otrzymanej dotacji z budżetu państwa na dofinansowanie przedsięwzięć realizowanych w ramach Specjalnego Przedakcesyjnego Programu na rzecz Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich (SAPARD) zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 14a ustawy jest wolny od podatku.

Stosownie do art. 7 ust. 3 pkt 1 ustawy przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku. Respektując więc w/w przepisy ustawy otrzymana dotacja stanowi przychód podatkowy Spółki, a jeżeli spełnione są przesłanki wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 14a, jej równowartość będzie podlegać zwolnieniu przedmiotowemu.

Ponadto w myśl art. 16 ust. 1 pkt 58 w/w ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23 i 24, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873), natomiast zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 48 nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych według zasad określonych w art. 16a-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Fakt otrzymania dotacji nie wpływa na wartość początkową środków trwałych (lub wartości niematerialnych i prawnych) nabytych przez Spółkę. Spółka nie może natomiast zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od tej części ich wartości, która została jej zwrócona w jakiejkolwiek formie (w przypadku Spółki w formie dotacji). Zatem środki trwałe czy wartości niematerialne i prawne sfinansowane otrzymaną dotacją są amortyzowane od wartości początkowej uwzględniającej poniesione nakłady (art. 16g ust. 3 lub ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) z tym, że część odpisów amortyzacyjnych odpowiadająca wartości otrzymanej dotacji nie będzie stanowiła kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Koszty poniesione przez Spółkę na unowocześnianie istniejącego i zakup nowego parku maszynowego, jeżeli pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami podatkowymi stanowią w całości koszt podatkowy do czasu otrzymania dotacji pokrywającej część tych kosztów, z wyjątkiem m. in. wydatków na nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych (kosztem jest wówczas amortyzacja naliczona zgodnie z zasadami art. 16a-16m, z zastrzeżeniem art. 16 ust. 1).

Jeżeli otrzymana dotacja spełniać będzie przesłanki uznania jej za dochód wolny określony w art. 17 ust. 1 pkt 14a ustawy, to w momencie jej otrzymania, podatnik zobowiązany jest dokonać korekty kosztów, które zostały sfinansowane bezpośrednio z tych środków i/lub stanowiły odpisy amortyzacyjne uznane w poprzednich okresach sprawozdawczych za koszt uzyskania przychodu.

W świetle powyższego otrzymana przez Spółkę dotacja z funduszu SAPARD na zakup i unowocześnienie parku maszynowego stanowi przychód podatkowy w dniu jej otrzymania. Jednocześnie dotacja ta korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 14a. Wydatki poniesione przez Spółkę na realizację inwestycji - w części pochodzącej z dotacji nie stanowią kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 (koszty bezpośrednie sfinansowane z dotacji) i/lub art. 16 ust. 1 pkt 48 (koszty amortyzacji od tej części wartości początkowej).

Jednocześnie informuje się, iż tutejszy organ podatkowy nie jest właściwy do udzielenia informacji w zakresie oceny prawidłowości zaewidencjonowania środków otrzymanych w formie dotacji oraz kosztów pokrytych tą dotacją w księgach rachunkowych Spółki.

Mając powyższe na uwadze organ podatkowy postanowił jak w sentencji.

Interpretacja została udzielona w odniesieniu do stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku.

Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla Wnioskodawcy - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Interpretacja niniejsza wiąże organ podatkowy do czasu zmiany przepisów prawa.

Na postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Białymstoku, za pośrednictwem Naczelnika Podlaskiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 14a § 4 oraz art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).

Zażalenie, zgodnie z przepisem art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej, powinno określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl