P-1-443/6/05 - Korekta faktur VAT na prace budowlane dot. garaży ze stawki 22% na 7%

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 lutego 2005 r. Trzeci Urząd Skarbowy w Lublinie P-1-443/6/05 Korekta faktur VAT na prace budowlane dot. garaży ze stawki 22% na 7%

Pytanie podatnika

Spółka informuje, że realizuje dla Spółdzielni Budowlano-Mieszkaniowej zadanie budowlane złożone z trzysegmentowego budynku wielorodzinnego o 68 mieszkaniach z podziemnymi garażami i infrastrukturą towarzyszącą, zaprojektowane kompleksowo, w sposób spełniający wymogi prawa budowlanego tj.:

1) dogodne dojścia terenowe, przystosowane również dla osób niepełnosprawnych - klatki schodowe, plac zabaw,

2) miejsca wypoczynku mieszkańców, zieleń, urządzenia małej infrastruktury,

3) liczbę miejsc parkingowych i garażowych równą ilości mieszkań, którą udało się uzyskać dzięki wspólnym ścianom i ławom fundamentowym.

Tak zaprojektowane garaże nie stanowią więc w rozumieniu art. 3 pkt 1a, 2 i 9 prawa budowlanego odrębnego obiektu, lecz są integralną częścią urządzeń związanych z budynkiem mieszkalnym (dojścia, place, przejazdy, zieleń, mała architektura), zapewniając możliwość użytkowania budynku zgodnie z jego przeznaczeniem (PKOB-11-12) Naświetlając te okoliczności Spółka jako wykonawca budowlany stoi na stanowisku, że do rozliczeń z urzędem skarbowym powinna być stosowana 7% stawka VAT ponieważ garaże posadowione są w jednej bryle budynku w poziomie piwnic. Prosimy o potwierdzenie słuszności zastosowania dla robót budowlanych przy garażach podziemnych stawki VAT 7% tak jak dla budownictwa mieszkaniowego (PKOB-11-22). Czy wystawione przez nas faktury na roboty dotyczące garaży ze stawką 22% w okresie od VI 2004 r. do I 2005 r. podlegają korekcie do stawki VAT 7%. Naszym zdaniem faktury w/w podlegają korekcie.

Postanowienie

Działając na podstawie art. 14a, art. 14b § 1-4, art. 14c oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) w związku z wnioskiem Strony z dn. 03.01.2005 r. (data wpływu 06.01.2005 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego postanawiam uznać przedstawione we wskazanym wniosku stanowisko Strony za prawidłowe.

Uzasadnienie

Ze skierowanego do tut. organu pisma wynika, że Strona realizuje dla Spółdzielni Budowlano-Mieszkaniowej zadania budowlane złożone z trzysegmentowego budynku wielorodzinnego z podziemnymi garażami i infrastrukturą towarzyszącą, zaprojektowane kompleksowo, w sposób spełniający wymogi prawa budowlanego. Liczbę miejsc parkingowych i garaży równą ilości mieszkań udało się uzyskać dzięki wspólnym ścianom i ławom fundamentowym. Tak zaprojektowane garaże nie stanowią więc w rozumieniu art. 3 pkt 1a, 2 i 9 prawa budowlanego odrębnego obiektu, lecz są integralną częścią urządzeń związanych z budynkiem mieszkalnym (dojścia, place, przejazdy, zieleń, mała architektura), zapewniając możliwość użytkowania budynku zgodnie z jego przeznaczeniem (PKOB 11-22).

W odpowiedzi na powyższe informuje, iż zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535.) "w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą".

O zastosowaniu powyższej stawki podatku decyduje klasyfikacja budowlana budynku w którym wykonywane są roboty.

Jeśli realizowana budowa dotyczy obiektu budownictwa mieszkaniowego (bezsprzecznie klasyfikowanego wg PKOB do grupy 111, 112, ex 113) wraz z garażami, które się w nim znajdują i stanowią integralną część wznoszonego budynku, opodatkowaniu preferencyjną stawką podatku VAT 7% podlega całość wykonywanego zadania.

Natomiast zgodnie z § 20 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dn. 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971) "fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury". Przepis § 19 pkt 4 w/w rozporządzenia wskazuje, iż "sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę.... Potwierdzenie odbioru faktury korygującej stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca otrzymał to potwierdzenie...".W związku z powyższym spełnienie w/w przesłanek powoduje prawo Spółki do stosowania preferencyjnej 7% stawki podatku VAT oraz prawo do dokonania korekty należnego podatku. Biorąc pod uwagę powyższe postanawiam jak w sentencji. Jednocześnie informuję, że zgodnie z art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1 nie jest wiążąca dla podatnika (...). Jeżeli jednak podatnik (...) zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o których mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja (...) jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, przez organ odwoławczy. W myśl art. 14c ustawy Ordynacja podatkowa zastosowanie się podatnika (...) do interpretacji, (...) nie może mu szkodzić. W zakresie wynikającym z zastosowania się do interpretacji podatnikowi (...) nie określa się albo nie ustala zobowiązania podatkowego za okres do wywarcia skutku, o którym mowa w art. 14b § 5 zdanie drugi, a także nie ustala się dodatkowego zobowiązania w rozumieniu przepisów o podatku VAT, nie wszczyna się postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe, a postępowania wszczęte w tych sprawach umarza się, nie stosuje się innych sankcji wynikających z prawa podatkowego i przepisów karnych skarbowych.. Na niniejsze postanowienie służy Stronie prawo złożenia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za moim pośrednictwem w terminie 7 dni od doręczenia niniejszego postanowienia (art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 w związku z art. 14a § 4 -ustawy Ordynacja podatkowa).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl