Opłata skarbowa od udzielonego pełnomocnictwa.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 sierpnia 2009 r. Ministerstwo Finansów Opłata skarbowa od udzielonego pełnomocnictwa.

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów - z upoważnienia ministra -

na interpelację nr 10785

w sprawie opłat skarbowych od udzielonego pełnomocnictwa

Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na interpelację poseł Joanny Muchy z dnia 20 lipca 2009 r. w sprawie opłaty skarbowej od pełnomocnictwa, przesłaną przy piśmie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 29 lipca 2009 r., znak: SPS-023-10785/09, uprzejmie przedstawiam, co następuje.

1.

Z dyspozycji przepisu art. 137 § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) wynika, że pełnomocnik dołącza do akt oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa. Adwokat, radca prawny lub doradca podatkowy może sam uwierzytelnić odpis udzielonego mu pełnomocnictwa. Dołączenie do akt oryginału lub urzędowo poświadczonego odpisu pełnomocnictwa jest obowiązkiem pełnomocnika. W aktach zawsze musi być bowiem dokument, z którego wynika umocowanie do działania, w konkretnej sprawie, w imieniu strony. Z treści pełnomocnictwa powinien jasno wynikać jego zakres, tzn. jakich czynności, w jakim postępowaniu, przed jakim organem może dokonywać pełnomocnik w imieniu swojego mocodawcy. W pełnomocnictwie należy także wskazać, czy obejmuje ono wszelkie czynności procesowe, czy też tylko niektóre z nich, a ponadto określić, czy dotyczy całego postępowania, czy też tylko określonego etapu.

Obowiązek złożenia pełnomocnictwa do akt sprawy, o którym mowa w powołanym przepisie art. 137 § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, oznacza, że osoba, która zamierza występować w postępowaniu jako pełnomocnik strony, musi złożyć do akt konkretnej sprawy pełnomocnictwo lub jego odpis. W postępowaniu podatkowym akta zakłada się od chwili wszczęcia tego postępowania, a nie przed jego wszczęciem. Postępowanie nie może bowiem toczyć się przed jego wszczęciem, a to oznacza też, że nie może być wówczas akt sprawy, do których pełnomocnik mógłby złożyć pełnomocnictwo, w tym także jego uwierzytelniony odpis. Należy podkreślić, że na zaprezentowane rozumienie przepisu art. 137 § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa wskazuje także liczne orzecznictwo sądów administracyjnych.

W orzecznictwie sądowym utrwalił się pogląd, który odpowiada stanowisku wyrażonemu przez Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 11 kwietnia 2008 r., sygn. akt II FSK 128/08, w którym sąd stwierdził, że brzmienie art. 137 § 3 zd. 1 Ordynacji podatkowej nie pozostawia wątpliwości, iż pełnomocnik, chcąc występować w postępowaniu w takim charakterze, jest zobligowany do przedłożenia do akt konkretnej sprawy dokumentu potwierdzającego umocowanie do działania w cudzym imieniu i wyznaczającego jego zakres. Bez względu na zakres udzielonego pełnomocnictwa to pełnomocnik decyduje o tym, czy będzie zastępował stronę w zakresie, w jakim został umocowany. Tym samym złożenie dokumentu pełnomocnictwa do akt jednej z kilku spraw prowadzonych przez ten sam organ podatkowy, nawet gdy będzie to pełnomocnictwo ogólne, nie zwalnia pełnomocnika z obowiązku załączenia oryginału lub poświadczonej urzędowo kopii takiego dokumentu do akt kolejnej sprawy. Podobny pogląd wyrażony został w wyroku NSA z dnia 24 października 2007 r., sygn. akt II FSK 1217/06.

Wobec ukształtowanej w powyższym zakresie jednolitej linii orzecznictwa sądów administracyjnych przyjęcie przez organy podatkowe odmiennego stanowiska w sprawie rozumienia przepisu art. 137 § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa mogłoby skutkować uchylaniem przez sądy decyzji organów podatkowych.

Ponadto pragnę dodać, że na mocy art. 306k ustawy - Ordynacja podatkowa przepis art. 137 § 3 tej ustawy ma zastosowanie do zaświadczeń.

Jednocześnie uprzejmie nadmieniam, że powołane przez Panią Poseł postanowienie Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 5 stycznia 2006 r., sygn. akt II FSK 128/05, nie odnosi się do zagadnienia będącego przedmiotem interpelacji. Postanowienie to dotyczy pełnomocnictwa do podejmowania czynności w postępowaniu sądowoadministracyjnym w imieniu stron tego postępowania.

2.

Na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 225, poz. 1635, z późn. zm.) opłacie skarbowej podlega złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz jego odpisu, wypisu lub kopii - w sprawie z zakresu administracji publicznej lub w postępowaniu sądowym. Oznacza to, że należna opłata skarbowa wynika z liczby składanych dokumentów, która wiąże się z liczbą spraw (postępowań) prowadzonych przez organ.

Z poważaniem

Podsekretarz stanu

Elżbieta Chojna-Duch

Warszawa, dnia 20 sierpnia 2009 r.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl