OP/423-9/07/INT-24 - Wpłaty na fundusz remontowy jako przychód wspólnoty mieszkaniowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 kwietnia 2007 r. Urząd Skarbowy w Nowym Targu OP/423-9/07/INT-24 Wpłaty na fundusz remontowy jako przychód wspólnoty mieszkaniowej.

POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nowym Targu działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu Państwa wniosku znak LDZ.ZGM/367/2007 z dnia 28 lutego 2007 r. (wpływ do tut. Urzędu -1 marca 2007 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 marca 2007 r. do Naczelnika tut. Urzędu wpłynął wniosek o interpretację prawa podatkowego zawierający w sumie 6 różnych pytań z zakresu podatku dochodowego od osób prawnych. Z uwagi na ich różnorodność każde z zadanych pytań potraktowano jako odrębny wniosek.

Trzecim z potencjalnych pytań jest pytanie czy: wpłaty na fundusz remontowy w wysokości przekraczającej koszty remontów są przychodem zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

W cytowanym wniosku Wspólnota podkreśliła, że zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o własności lokali członkowie wspólnoty pokrywają koszty remontów.

Oznacza to, że przedmiotem należnej wpłaty jest fundusz remontowy w takiej wysokości, w jakiej poniesiono rzeczywiście koszty, zaś wpłaty przekraczające tą wysokość - nawet jeżeli są uchwalone przez Wspólnotę - stanowią przychody na pokrycie przyszłych wydatków.

Przedstawiając swe stanowisko Wspólnota Mieszkaniowa uznała, że na mocy art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - wpłaty na Fundusz Remontowy w wysokości przekraczającej koszty remontów nie stanowią przychodu.

Odpowiadając na tak zadane pytanie i sformułowane własne stanowisko Wspólnoty Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nowym Targu stwierdza, iż stanowisko to jest nieprawidłowe.

Powołany przez Wspólnotę art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy z 15 litego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) stwierdzający. że "do przychodów nie zalicza się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych, a także otrzymanych lub zwróconych pożyczek (kredytów) z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek (kredytów) - nie ma zastosowania do wspólnot mieszkaniowych, których istotą działania nie jest przecież świadczenie usług na rzecz członków Wspólnoty, a jedynie gromadzenia środków finansowych w celu bieżącego regulowania zobowiązań Wspólnoty względem jej kontrahentów.

W przedstawionej sytuacji należy zastosować przepis art. 12 ust. 1 cyt. ustawy określający, że przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14 są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Wpłaty na fundusz remontowy powiększają przychody wspólnoty mieszkaniowej, co już zresztą tut. organ podatkowy wskazał przy odpowiedzi na pierwsze z zadanych pytań przedmiotowego wniosku Wspólnoty. Z podatkowego punktu widzenia nie ma to przecież większego znaczenia, gdyż dokonywanie wpłat na fundusz remontowy wspólnoty i niższe od tych wpłat wykonanie wydatków remontowych w danym roku nie powoduje opodatkowania pozostałej niewykorzystanej różnicy wydatków. Znajduje bowiem w tej sytuacji zastosowanie zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 44 i ust. 1b cyt. ustawy pod warunkiem oczywiście, że dochód wspólnoty zostanie przeznaczony i bez względu na termin - wydatkowany na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Biorąc powyższe pod uwagę orzeczono jak w sentencji.

W sprawie będącej przedmiotem wniosku, w dacie wydania postanowienia, nie toczyło się postępowanie kontrolne ani podatkowe, jak również postępowanie przed sądem administracyjnym.

Powyższa interpretacja:

- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,- nie jest wiążąca dla podatnika /płatnika/inkasenta/następcy prawnego podatnika /osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

POUCZENIE:

Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie Ośrodek Zamiejscowy w Nowym Sączu za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nowym Targu w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl