ON-7-0353-64-PI/96 - Biura poselskie i senatorskie a obowiązek zgłoszenia identyfikacyjnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 października 1996 r. Ministerstwo Finansów ON-7-0353-64-PI/96 Biura poselskie i senatorskie a obowiązek zgłoszenia identyfikacyjnego.

W odpowiedzi na zgłaszane pytania, dotyczące obowiązku identyfikacyjnego biur poselskich tworzonych przez posłów i senatorów, Ministerstwo Finansów uprzejmie wyjaśnia:

Biura poselskie, senatorskie lub poselsko-senatorskie funkcjonują na podstawie art. 23 ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora z dnia 9 maja 1996 r. (Dz. U. Nr 73, poz. 350) oraz uchwałę Sejmu RP z dnia 1 lipca 1996 r. o warunkach techniczno-organizacyjnych i finansowych tworzenia, funkcjonowania i znoszenia biur poselskich.

Biuro poselskie, senatorskie lub poselsko-senatorskie w myśl powołanego wyżej przepisu służy do obsługi działalności posła lub senatora w terenie. Jest zatem zorganizowanym zespołem ludzi, wyposażonym w środki techniczne oraz lokal, powołanym przez parlamentarzystę do organizowania i usprawniania jego czynności w ramach politycznej działalności.

Na czas sprawowania mandatu poseł lub senator może zatrudniać w biurze na podstawie art. 23 ust. 3 ww. ustawy, we własnym imieniu na czas określony, pracowników. Powyższy przepis pozwala na zatrudnianie pracowników osobie, która w świetle kodeksu pracy staje się pracodawcą.

Biuro poselskie nie posiada osobowości prawnej, nie jest również jednostką organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej, a zatem nie może być traktowane jak podatnik, na którym na podstawie art. 2 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników z dnia 13 października 1995 r. (Dz. U. Nr 142, poz. 702) ciąży obowiązek identyfikacyjny. Biuro pełni funkcję pomocniczą w organizacji pracy posła lub senatora. Wszelkie koszty związane z działalnością biura pokrywa jego twórca. Poseł lub senator, a nie jego biuro, płaci więc podatek dochodowy od osób fizycznych od uzyskiwanego na czas trwania mandatu uposażenia oraz odprowadza zaliczki miesięczne od wynagrodzeń wypłacanych swym pracownikom, wypełniając odpowiednie formularze (PIT-4, PIT-8B, PIT-11, PIT-40).

Warto przypomnieć, że poseł lub senator uruchamiając biuro poselskie staje się płatnikiem, na którym ciąży między innymi obowiązek pośrednictwa w nadawaniu numerów identyfikacyjnych pracownikom na podstawie art. 8 ustawy o NIP.

Reasumując podkreślić należy, że biuro poselskie nie prowadzi działalności gospodarczej, której cechy ustawodawca określił w art. 1 ustawy o działalności gospodarczej z dnia 23 grudnia 1988 r. (Dz. U. Nr 41, poz. 324 z późn. zm.), a zatem nie jest podmiotem gospodarczym, na którym ciążyłby obowiązek identyfikacyjny z tytułu opodatkowania tej działalności, jak również nie odprowadza do budżetu państwa lub budżetu gminy jakiegokolwiek podatku, a co za tym idzie nie ma prawnego obowiązku występowania o NIP.

Opublikowano: Biul.Skarb. 1997/2/21