OG-005/61/2006 - Naprawa powypadkowa nieubezpieczonej przyczepy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 czerwca 2006 r. Drugi Urząd Skarbowy w Kielcach OG-005/61/2006 Naprawa powypadkowa nieubezpieczonej przyczepy.

"(...) Z treści wniosku wynika, że podatnik prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług transportowych - przewóz ładunków. W działalności wykorzystuje samochody ciężarowe - ciągniki siodłowe i naczepy, które są środkami trwałymi firmy. Podatnik pyta czy wydatki poniesione na naprawę powypadkową naczepy nieobjętej ubezpieczeniem dobrowolnym AC można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów działalności w sytuacji, gdy naczepa ta została uszkodzona w wyniku kolizji drogowej spowodowanej przez kierującego naczepą i nie zostanie wypłacone odszkodowanie. (...)

Zdaniem podatnika kwotę wydatków na naprawę powypadkową naczepy nieobjętej ubezpieczeniem dobrowolnym w sytuacji, gdy nie zostanie wypłacone odszkodowanie, należy uwzględnić w kosztach uzyskania przychodu w działalności.

W uzasadnieniu swojego stanowiska podatnik powołuje się na przepis zawarty w art. 23 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym nie uważa się za koszt uzyskania przychodów kosztów remontów powypadkowych samochodów, jeżeli te nie były objęte ubezpieczeniem dobrowolnym. Biorąc pod uwagę wykładnię językową, uważa, że ustawodawca ograniczył możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kosztów remontów powypadkowych wyłącznie samochodów nieobjętych ubezpieczeniem dobrowolnym. (...)

Możliwość zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów w działalności gospodarczej należy oceniać w kontekście art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.). Zgodnie z powołanym przepisem kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy. W art. 23 ust. 1 cytowanej ustawy ustawodawca określił katalog konkretnych wydatków, które pomimo poniesienia, bezwzględnie nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. W myśl uregulowań zawartych w przepisie art. 23 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do kosztów uzyskania przychodów nie zalicza się strat powstałych w wyniku utraty lub likwidacji samochodów oraz kosztów ich remontów powypadkowych, jeżeli samochody nie były objęte ubezpieczeniem dobrowolnym.

Aby ocenić, czy wydatki poniesione na naprawę powypadkową naczepy (...) mogą stanowić koszty uzyskania przychodów w działalności gospodarczej, należy posłużyć się definicjami naczepy i pojazdu samochodowego zawartymi w art. 2 pkt 52 i 33 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 roku Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2003 r. nr 58, poz. 515 ze zm.). Pod pojęciem naczepy rozumie się przyczepę, której część spoczywa na pojeździe silnikowym i obciąża ten pojazd, natomiast pojazdem samochodowym jest pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h; określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego.

Z powyższego wynika, że naczepy nie można uznać za pojazd samochodowy. Oznacza to, że przy ocenie wydatków na remont powypadkowy naczepy będącej środkiem trwałym firmy i nieobjętej ubezpieczeniem dobrowolnym nie ma zastosowania powołany przepis art. 23 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast należy uwzględnić przepisy zawarte w art. 22 tej ustawy. Kosztami uzyskania przychodów będą więc wszystkie wydatki poniesione na remont naczepy, jeśli jest ona używana w działalności gospodarczej, bez względu na to czy podlegała dobrowolnemu ubezpieczeniu (...)".

Opublikowano: S.Podat. 2006/11/49