Obowiązki informacyjne dla ZUS
Pismo z dnia 28 czerwca 2002 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Obowiązki informacyjne dla ZUS
W sytuacji gdy jeden podmiot przejmuje (w całości) inny - wraz ze zobowiązaniami wynikającymi z zawartych z pracownikami umów o pracę (w trybie art. 231 Kodeksu pracy):
1. Przejmowany podmiot powinien sporządzić i przekazać do ZUS:
a) zgłoszenie wyrejestrowania z ubezpieczeń - na formularzach ZUS ZWUA - pracowników:
- którzy są przejmowani przez innego płatnika - z kodem przyczyny wyrejestrowania "600" (od dnia przejęcia przez inny podmiot),
- dla których wygasa stosunek pracy lub z którymi dany podmiot rozwiązuje umowę o pracę - na zasadach ogólnych, z kodem przyczyny "100",
b) zgłoszenie wyrejestrowania płatnika (od dnia przejęcia przez inny podmiot) - na formularzu ZUS ZWPA,
c) zgłoszenie zmiany danych identyfikacyjnych płatnika składek - na formularzu ZUS ZIPA, wykazując w bloku II swoje dane, tj. dane dotychczasowego (przejmowanego) płatnika, zaś w bloku III dane nowego (przejmującego) płatnika składek.
2. Podmiot przejmujący powinien sporządzić i przekazać do ZUS:
a) zgłoszenia wszystkich osób podlegających ubezpieczeniom (na formularzu ZUS ZUA lub ZUS ZZA), w tym pracowników przejętego podmiotu - od daty przejęcia oraz ewentualnie, w zależności od potrzeb,
b) zgłoszenie płatnika składek - na formularzu ZUS ZPA w trybie zmiany - w przypadku gdy w stosunku do danych wykazanych w zgłoszeniu płatnika składek nastąpiły zmiany w danych ewidencyjnych płatnika,
c) aktualną informację o adresach prowadzenia działalności gospodarczej przez płatnika składek - na formularzu ZUS ZAA,
d) aktualną informację o numerach rachunków bankowych płatnika składek - na formularzu ZUS ZBA.
W przypadku gdy poprzedni (przejęty) płatnik uległ likwidacji i nie sporządził oraz nie przekazał do ZUS ww. dokumentów, dokumenty te (w jego imieniu) zobowiązany jest sporządzić i przekazać do ZUS nowy płatnik, tj. podmiot, który wszedł w prawa i obowiązki zlikwidowanego podmiotu (w szczególności w stosunku do przejętych pracowników).
Powyższe zasady obowiązują od 1 lipca 2002 r.
W przypadku zastosowania wyżej opisanego trybu postępowania w okresie wcześniejszym (tj. przed 1 lipca 2002 r.), działania płatnika uznawane są za prawidłowe.