NZ/W8/0657/80/MMI/08/3435 - Sporządzania sprawozdań Rb-N i Rb-Z na nowych wzorach.

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 30 czerwca 2008 r. Ministerstwo Finansów NZ/W8/0657/80/MMI/08/3435 Sporządzania sprawozdań Rb-N i Rb-Z na nowych wzorach.

W związku z licznymi pytaniami oraz wątpliwościami zgłaszanymi do Ministerstwa Finansów w sprawie zakresu danych oraz sposobu wypełniania nowych wzorów sprawozdań Rb-N i Rb-Z, wprowadzonych rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 25 stycznia 2008 r. zmieniającym rozporządzenie z dnia 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej, wyjaśniam co następuje:

1.

Dane zarówno w sprawozdaniu Rb-Z i Rb-N, powinny być prezentowane według wartości nominalnej, tj. tylko kwoty główne z pominięciem odsetek. Należności z tytułu odsetek nie są objęte sprawozdaniem Rb-N. Odstępstwem od tej zasady jest kapitalizacja, w wyniku której kwoty naliczonych odsetek powiększają kwotę główną zobowiązania lub należności.

2.

Z uwagi na brak szczegółowych informacji, będących w posiadaniu jednostek zobowiązanych do sporządzania ww. sprawozdań z zakresu przynależności grupowej (sektorowej) wierzycieli i dłużników będących osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą na własny rachunek, a w szczególności danych odnośnie liczby zatrudnionych, jednostki powinny kierować się, przy odpowiednim grupowaniu podmiotów, posiadaną wiedzą lub próbować uzyskać stosowną informację od dłużnika czy wierzyciela.

W przypadku braku jakiejkolwiek informacji z tego zakresu zalecane jest aby niezidentyfikowane podmioty zaliczać do grupy gospodarstw domowych.

Przypisanie tego typu podmiotów wierzycieli/dłużników do grupy gospodarstw domowych, w

sytuacji braku informacji o stanie zatrudnienia, będzie bardziej prawdopodobne, niż zaliczenie ich do grupy przedsiębiorstw niefinansowych.

Odmienna zasada obowiązuje w przypadku problemów opisanych wyżej, jednostki posiadające osobowość prawną (z wyłączeniem JST), objęte sprawozdawczością Rb-Z i Rb-N w oparciu o rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. Nr 113, poz. 770), Przypisanie niezidentyfikowanych podmiotów wierzycieli/dłużników następuje do grupy przedsiębiorstw niefinansowych.

3.

W sytuacji otrzymania faktury po terminie płatności wskazanym na fakturze podstawą rejestracji odpowiedniego zapisu w sprawozdaniu Rb-Z lub w Rb-N jest data otrzymania faktury.

4.

W kategorii gotówka powinien być zarejestrowany stan gotówki w kasie bez żadnych wyłączeń, łącznie z pogotowiem kasowym. Środki pieniężne w tej kategorii powinny być wykazane w grupie, do której należy jednostka sporządzająca sprawozdanie. Jeżeli sprawozdanie sporządza podmiot, dla którego organem założycielskim lub nadzorującym jest jednostka samorządu terytorialnego wówczas powinien wykazać stan gotówki w kasie w grupie III.

5.

Środki pieniężne "w drodze" należy wykazać "w miejscu docelowym". Oznacza to, że wartość środków pieniężnych pobrana z kasy, ale jeszcze nie zaksięgowana na rachunku bankowym (np. w przypadku korzystania z wrzutni nocnych w banku) powinna być zaprezentowana w wierszu N3.2. sprawozdania RB-N jako "depozyty na żądanie" w kolumnie Nr 10 - banki.

6.

W wierszu "depozyty na żądanie" należy wykazywać stan środków pieniężnych na wszystkich rachunkach bankowych (w tym również na rachunku dochodów własnych jednostki budżetowej). Wyłączone są środki na rachunku ZFŚS oraz rachunku sum depozytowych, tj. rachunku, na który kontrahenci wpłacają zabezpieczenia należytego wykonania umów, wadia i kaucje. Podobnemu wyłączeniu podlegają środki takie jak depozyty pensjonariuszy Domów Pomocy Społecznej zgromadzone na rachunku bankowym jednostki, one również nie powinny być ujęte w sprawozdaniu RB-N.

Istotne jest aby stan środków nie został zdublowany przy agregacji sprawozdań z różnych szczebli, W związku z powyższym, jeżeli istnieje pewność, iż środki pieniężne na danym rachunku prowadzonym przez jednostkę wykazane będą w sprawozdaniu Rb-N podmiotu nadrzędnego, to również należy takie środki pominąć.

7.

Środki pieniężne zdeponowane w banku należy wykazać w sprawozdaniu RB-N w kolumnie 10 - banki.

8.

Należności z tytułu udziału gminy w podatku dochodowym należy wykazywać w wierszu N5.2 w kolumnie 5 - grupa I.

9.

Należności z tytułu podatków należy wykazywać w wierszu N5.2, natomiast należności z tytułu opłat lokalnych należy wykazywać w wierszu N5.3.

10.

Środki należne budżetowi państwa (np. z tytułu wydanych dowodów osobistych, opłat za użytkowanie wieczyste, itp.), które jednostka posiada na wydzielonym rachunku powinna, do czasu przekazania ich na rachunek budżetu państwa, wykazać w depozytach na żądanie w swoim sprawozdaniu RB-N.

11.

Przedpłaty lub zaliczki na usługi i szkolenia należy ujmować w sprawozdaniu RB-N w wierszu N5.1.

12.

Należności zahipotekowane należy wykazywać w Rb-N według pozostałej do spłaty przez dłużnika wartości świadczenia głównego.

13.

W sprawozdaniu Rb-N należy wykazywać tylko należności bezsporne powstałe zarówno po stronie dochodowej, jak i wydatkowej. Należności wobec, których toczone są postępowania sądowe nie powinny być ujmowane w sprawozdaniu do czasu prawomocnego wyr. sądowego.

14.

W sprawozdaniu Rb-N wartość należności należy wykazywać bez uwzględniania dokonanych odpisów aktualizujących, tj. według pozostałej do spłaty przez dłużnika wartości brutto.

W przypadku upadłości dłużnika wartość należności należy wykazywać w sprawozdaniach do momentu wykreślenia podmiotu z rejestru przedsiębiorców.

15.

Zgodnie z § 18b instrukcji stanowiącej załącznik Nr 34 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 115, poz. 781 z późn. zm.) w części D sprawozdania RB-Z, dotyczącej uzupełniających danych o zobowiązaniach, wynikających z zawartych umów o terminie płatności na okres dłuższy niż 6 miesięcy, przypadającym w latach następnych (łącznie z leasingiem), należy ujmować dane dotyczące zobowiązań, dla których określony zostały terminy płatności dłuższe niż 6 miesięcy i zobowiązania te będą. obciążały budżet jst w latach następnych. Ta część sprawozdania RB-Z nie dotyczy zobowiązań zaliczanych do długu publicznego jako pożyczki i wykazywanych w części A ww. sprawozdania.

Opublikowano: www.warszawa.rio.gov.pl