NZ/S3/KMS/in657-138/2007/4051 - Sprawozdania jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Rb-UZ oraz Rb-UN).

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 września 2007 r. Ministerstwo Finansów NZ/S3/KMS/in657-138/2007/4051 Sprawozdania jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Rb-UZ oraz Rb-UN).

W związku z pismem z dnia 30 sierpnia 2007 r., w sprawie interpretacji zapisów zawartych w instrukcji sporządzania sprawozdań stanowiącej załącznik nr 6 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz. U. Nr 113, poz. 770), uprzejmie informuję, że:

1)

część C sprawdzania Rb-UZ zawiera zestawienia (C1-C4) stanu zobowiązań jednostek sektora finansów publicznych wyodrębnione ze względu na tytuł zobowiązania, tj. zobowiązania wynikającego z zaciągniętych kredytów lub pożyczek oraz wyemitowanych papierów wartościowych, oraz ze względu na pierwotny i pozostały okres zapadalności. Pojęć pierwotnego i pozostałego okresu zapadalności nie należy utożsamiać. Pierwotny termin zapadalności, zgodnie z § 15 ust. 2 oznacza termin, wynikający z umowy, do końca którego dane zobowiązanie dłużnik zobowiązał się spłacić niezależnie od harmonogramu spłat. W przypadku kredytów lub pożyczek oznacza to, że pierwotnym terminem zapadalności jest termin wynikający z umowy kredytowej lub umowy pożyczki, liczony od momentu powstania zobowiązania t), uruchomienia kredytu lub pożyczki do terminu, według którego spłaca się ostatnią ratę kredytu lub pożyczki. Termin pierwotny nie ulega co do zasady zmianie przez cały okres spłacania kredytu lub pożyczki, co oznacza że w sprawozdaniach jest wykazywany w tych samych kolumnach, chyba że umowa zostanie zmieniona a termin ostatecznej spłaty zostanie wydłużony, czy też skrócony. Informację o tego rodzaju zobowiązaniach umieszcza się w ramach zestawiania C3. z uwzględnieniem terminu pierwotnej zapadalności, tj. terminu krótszego niż rok, zawierającego się w przedziale 1 do 5 lat oraz powyżej 5 lat (układ kolumn zgodnie z § 18 ust. 3 instrukcji). W przypadku pozostałego terminu zapadalności, przez pojęcie to należy rozmieć termin, który pozostał do spłaty danego zobowiązania, licząc od ostatniego dnia, za który sporządzane jest sprawozdanie. "Pozostały termin zapadalności" w przeciwieństwie do "terminu pierwotnego" ulega ciągłej zmianie. Jeżeli dane zobowiązanie jednostki spłacane jest w ratach, do ustalenia przedziałów zapadalności brane pod uwagę są daty spłaty poszczególnych rat. W zestawieniach według pozostałego terminu zapadalności klasyfikuje się zobowiązania na podstawie terminu ostatecznej spłaty względem ostatniego dnia okresu sprawozdawczego, w przeciwieństwie do pierwotnego terminu zapadalności, gdzie termin ten jest liczony od powstania zobowiązania. Informację o zobowiązaniach z tytułu kredytów lub pożyczek, klasyfikowanych według pozostałego terminu zapadalności umieszcza się w ramach zestawienia C4, z uwzględnieniem pozostałego terminu zapadalności, tj. pozostałego terminu krótszego niż rok. zawierającego się w przedziale 1 do 5 lat oraz powyżej 5 lat (układ kolumn zgodnie z § 19 ust. 3 instrukcji). Jednakże należy mieć na uwadze, że łączne kwoty (kolumna 2) prezentowane w poszczególnych wierszach zestawień C3 i C4 powinny być sobie równe i odzwierciedlać stan zobowiązań na koniec danego okresu sprawozdawczego;

2)

sprawozdania kwartalne Rb-N zawierają informacje o stanie należności jednostek na koniec okresu sprawozdawczego według poszczególnych tytułów (układ przedmiotowy) oraz wobec grup dłużników (układ podmiotowy). Pozycja N3 części A sprawozdania Rb-N określa należności danej jednostki z tytułu depozytów oraz stanu gotówki posiadanej przez jednostkę. W ramach pozycji N3.1. należy wykazać wartość nominalną gotówki będącej własnością jednostki. W ramach poz. N3.2 i N3.3 należy wykazać wartość należności z tytułu depozytów na żądanie i terminowych. W przypadku depozytów na żądanie mogą być one w każdej chwili zamienione na gotówkę, przekazane w formie czeku, przelewu lub inny sposób wycofane bez żadnych istotnych ograniczeń lub kar. Przykładem takich depozytów są należności z tytułu środków zgromadzonych na rachunkach bieżących jednostek w bankach. W przypadku depozytów terminowych możliwość ich wycofania jest ograniczona lub wiąże się z określonymi kosztami. Do tego rodzaju depozytów można zaliczyć lokaty terminowe jednostek w bankach, wadia lub depozyty zabezpieczające należyte wykonanie umowy, o ile mają charakter terminowy i nie zostały wykazane w depozytach na żądanie.

Opublikowano: www.rzeszow.rio.gov.pl