NS/PD-1/42181-1/06 - VAT od nieodpłatnego przekazania, które nie służy reprezentacji i reklamie.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 marca 2006 r. Izba Skarbowa w Krakowie Ośrodek Zamiejscowy w Nowym Sączu NS/PD-1/42181-1/06 VAT od nieodpłatnego przekazania, które nie służy reprezentacji i reklamie.

Pytanie podatnika

Czy cały wydatek na promocje w wartości brutto, tj. łącznie z należnym podatkiem VAT, stanowi koszt uzyskania przychodów?

Decyzja

Na podstawie art. 14b § 5 i art. 207 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie Ośrodek Zamiejscowy w Nowym Sączu po rozpatrzeniu zażalenia Spółdzielni "X" z dnia 17 lutego 2006 r. na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nowym Sączu z dnia 7 lutego 2006 r. Nr PD-3-423-1/06 w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych - utrzymuje w mocy zaskarżone postanowienie.

Uzasadnienie

Pismem z dnia 2 stycznia 2006 r. Spółdzielnia "X" złożyła wniosek do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nowym Sączu o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów należnego podatku VAT w sprzedaży promocyjnej wody mineralnej.

W wymienionym piśmie Spółdzielnia podała, że w celu zwiększenia i uatrakcyjnienia sprzedaży wody mineralnej dla swoich odbiorców, stosuje między innymi promocje polegające na tym, że w przypadku zakupu wg umowy z odbiorcami korzystnej ilości wody mineralnej, otrzymują oni nieodpłatnie, dodatkowo wodę bez wynagrodzenia. Według przedstawionego stanowiska Spółdzielni, VAT należny od przekazanej nieodpłatnie dodatkowo wody mineralnej stanowi koszt uzyskania przychodów dla celów podatku dochodowego od osób prawnych, gdyż jest to związane bezpośrednio z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem i ma na celu zwiększenie przychodu ze sprzedaży.

Postanowieniem z dnia 7 lutego 2006 r. Nr PD-3-423-1/06 Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nowym Sączu uznał, iż stanowisko Spółdzielni nie jest prawidłowe.

W uzasadnieniu postanowienia, wskazując na przepis art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) podano, że w sytuacji, gdy podatnik nie ponosi wydatków z tytułu przekazania lub zużycia towarów lub świadczenia usług na potrzeby reprezentacji i reklamy, dokonał naliczenia należnego podatku VAT, wówczas kwota tego podatku nie stanowi kosztów uzyskania przychodów.

W złożonym zażaleniu z dnia 17 lutego 2006 r., Spółdzielnia wniosła o weryfikację stanowiska zawartego w ww. postanowieniu Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nowym Sączu.

W uzasadnieniu zażalenia, w części dotyczącej zakresu udzielonej interpretacji, Spółdzielnia podtrzymała swoje stanowisko, że VAT należny w sytuacji opisanej we wniosku jest kosztem uzyskania przychodów dla celów podatku dochodowego od osób prawnych, gdyż wydanie wody mineralnej w promocji jest związane bezpośrednio z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem i ma na celu zwiększenie przychodu ze sprzedaży. Dlatego, zdaniem Spółdzielni, cały wydatek na promocje w wartości brutto, tj. łącznie z należnym podatkiem VAT, jako pozostający w bezpośrednim związku z przychodami ze sprzedaży oraz nie ujęty w art. 16 ust. 1 jako wydatek nie uznawany za koszty uzyskania przychodu, stanowi w całości koszt uzyskania przychodu.

W zażaleniu podano, że uznając VAT należny od towarów wydanych na promocje za koszt uzyskania przychodów Podatnik kierował się stanowiskiem zajętym w podobnej sprawie przez Świętokrzyski Urząd Skarbowy (postanowienie z dnia 8 sierpnia 2005 r. Sygn. RO/423/101/2005).

Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie Ośrodek Zamiejscowy w Nowym Sączu, rozpatrując zażalenie na postanowienie stwierdza, że dokonana ocena przedstawionego w sprawie stanu faktycznego w świetle przepisu art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), nie daje podstaw do odmiennego załatwienia sprawy.

Zgodnie z ww. przepisem art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. b (tiret 2) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów podatku od towarów i usług, z tym, że jest kosztem uzyskania przychodów podatek należny w przypadku przekazania lub zużycia przez podatnika towarów lub świadczenia usług na potrzeby reprezentacji i reklamy, obliczony zgodnie z odrębnymi przepisami.

Z powyższego wynika, że co do generalnej zasady (zdanie pierwsze), na gruncie cyt. ustawy o podatku dochodowego od osób prawnych należny podatek od towarów i usług nie stanowi kosztu uzyskania przychodów. Regulację zawartą w wymienionym przepisie art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. b (zdanie drugie) należy zatem traktować jako wyjątek od wskazanej reguły.

Nie jest słuszna argumentacja podniesiona w zażaleniu, że Vat należny w omawianym przypadku jest kosztem uzyskania przychodu dla celów podatku dochodowego od osób prawnych, z uwagi na to, iż nieodpłatne wydanie dodatkowo wody mineralnej przy realizacji sprzedaży premiowej jest związane bezpośrednio z prowadzonym przez Spółdzielnię przedsiębiorstwem i ma na celu zwiększenie przychodu ze sprzedaży.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Z wymienionego przepisu wynika, że dla celów podatku dochodowego nie stanowią kosztów uzyskania przychodów koszty, które chociaż bezspornie zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodu, to zostały jednocześnie wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy.

Spółdzielnia zarówno we wniosku z dnia 2 stycznia 2006 r. jak i w zażaleniu z dnia 17 lutego 2006 r. przyjmuje, że przekazanie nieodpłatnie dodatkowo wody mineralnej przy realizacji sprzedaży premiowej nie służy reprezentacji i reklamie.

Zatem w sytuacji, gdy Podatnik nie ponosi wydatków z tytułu przekazania lub zużycia towarów lub świadczenia usług na potrzeby reprezentacji i reklamy, dokonał naliczenia należnego podatku VAT zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), to kwota wskazanego podatku należnego nie stanowi kosztów uzyskania przychodów.

Jako bezpodstawne ocenia się powołanie stanowiska zawartego w piśmie Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego z dnia 4 sierpnia 2004 r. Sygn. RO/423/101/2005, ponieważ dotyczy ono innego stanu faktycznego.

Biorąc powyższe pod uwagę orzeczono jak w sentencji.

Decyzja niniejsza jest ostateczna. Może być ona zaskarżona do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie ul. Topolowa 5, za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie Ośrodek Zamiejscowy w Nowym Sączu ul. Sienkiewicza 44, w terminie 30 dni od daty jej doręczenia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl