Nr III/443-1/05 - Opodatkowanie wewnątrzwspólnotowego świadczenia usług architektonicznych

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 14 lutego 2005 r. Urząd Skarbowy w Zgierzu Nr III/443-1/05 Opodatkowanie wewnątrzwspólnotowego świadczenia usług architektonicznych

Pytanie podatnika

Opodatkowanie wewnątrzwspólnotowego świadczenia usług architektonicznych.

Postanowienie

Wnioskiem z dnia 31 grudnia 2004 r. (data wpływu do tut. organu - 04.01.2005 r.) Podatnik zwrócił się o interpretację co do stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie w zakresie podatku od towarów i usług.

Z zapytania, które wpłynęło do tut. organu podatkowego wynika, iż Podatnik świadczy usługi w zakresie projektowania architektonicznego (PKD 74.20.A) dla nieruchomości położonych na terytorium Niemiec. Kontrahent niemiecki jest czynnym podatnikiem podatku VAT, posiada nadany NIP UE. Polski podatnik posiada potwierdzony NIP unijny partnera niemieckiego.

Zdaniem Podatnika w ustawie o VAT brak jest wytycznych dotyczących wewnątrzwspólnotowego świadczenia usług. Ustawa natomiast reguluje kwestie związane z wewnątrzwspólnotową dostawą towarów, która jest opodatkowana wg stawki 0%. W związku z powyższym Strona, do świadczonych przez siebie usług, na zasadzie analogii, zastosowała przepisy dotyczące wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

- odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

- eksport towarów;

- import towarów;

- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zasady opodatkowania usług między podmiotami mającymi siedzibę w różnych państwach członkowskich Unii Europejskiej określają regulacje dotyczące miejsca powstania obowiązku podatkowego.

Stosownie do art. 27 ust. 2 pkt 1 powołanej ustawy w przypadku świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców majątkowych i pośredników w obrocie nieruchomościami oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego - miejscem świadczenia usług jest miejsce położenia nieruchomości.

Powyższe oznacza, iż obowiązek podatkowy dla świadczonych przez Stronę usług powstaje w Niemczech i w tym kraju powinien być rozliczony podatek należny.

Tym samym, wykonywanie usług, dla których miejscem świadczenia jest inny kraj członkowski niż Polska, nie podlega polskiej ustawie o podatku od towarów i usług.

Dodatkowo Podatnik zwrócił się z zapytaniem, czy dołączona do wniosku faktura VAT dokumentująca przedmiotową usługę, została prawidłowo wystawiona.

Przepis 106 ust. 1 i 2 ustawy o VAT wprowadza powszechny obowiązek dokumentowania transakcji za pomocą faktury, która stwierdza w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

Przesłanki z art. 106 ust. 1 zobowiązany jest spełnić Podatnik wystawiający fakturę dotyczącą dostawy towarów lub świadczenia usług, dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze.

Szczegółowe zasady wystawania faktur, dane które powinny zawierać faktury oraz okres ich przechowywania określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971).

Paragraf 12 powołanego aktu prawnego stanowi, iż faktura stwierdzająca dokonania sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

- imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

- numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;

- dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT; podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym;

- nazwę towaru lub usługi;

- jednostkę miary i ilość sprzedanych towarów lub rodzaj wykonanych usług;

- cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

- wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

- stawki podatku;

- sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;

- kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

- wartość sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z kwotą podatku (wartość sprzedaży brutto), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku lub zwolnionych od podatku, lub niepodlegających opodatkowaniu;

- kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem, wyrażoną cyframi i słownie.

Wszystkie zasady wystawiania faktur, zgodnie z § 12 w/w rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004 r. stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze (§ 30 ust. 1 w/w rozporządzenia).

Faktury o których mowa powyżej powinny zawierać dane określone w § 12, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem (§ 30 ust. 2 rozporządzenia) oraz mogą nie zawierać danych określonych w § 12 ust. 1 pkt 2 dotyczących nabywcy (...) (§ 30 ust. 3 rozporządzenia).

Podsumowując, biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść zacytowanych przepisów - w przypadku przedmiotowej usługi miejscem opodatkowania jest terytorium Niemiec, według prawa tam obowiązującego. W Polsce usługa jest uznana za niepodlegającą opodatkowaniu (art. 5 ustawy o VAT).

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług regulują kwestie dotyczące miejsca świadczenia przy świadczeniu usług. Konieczne jest zatem zastosowanie w omawianym przypadku unormowań dotyczących świadczenia usług, a nie posiłkowanie się normami prawnymi z zakresu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

Wykonane świadczenie powinno być udokumentowane fakturą VAT zgodnie z wszystkimi wyżej powołanymi przepisami.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Stosownie do przepisu art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik zastosuje się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5 art. 14b.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl