NP/443-8/07/IP - Sprzedaż budynków przed upływem 5 lat od ich ulepszenia a zwolnienie z podatku od towarów i usług.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 sierpnia 2007 r. Urząd Skarbowy w Krotoszynie NP/443-8/07/IP Sprzedaż budynków przed upływem 5 lat od ich ulepszenia a zwolnienie z podatku od towarów i usług.

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krotoszynie postanawia uznać za prawidłowe stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 28 czerwca 2007 r. (data wpływu do tut. organu podatkowego 29 czerwca 2007 r.) o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług dla dostawy budynków i budowli, których sprzedaż będzie miała miejsce przed upływem 5 lat od ich ulepszenia.

UZASADNIENIE

W dniu 29 czerwca 2007 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Krotoszynie wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Pismem z dnia 11 lipca 2007 r. organ podatkowy wezwał Podatnika do uzupełnienia braków formalnych wniosku. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 16 lipca 2007 r. (data wpływu do tut. organu 18 lipca 2007 r.).

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż od 1973 r. Spółdzielnia jest użytkownikiem zakładu, składającego się z budynków i budowli, w których prowadzona była działalność usługowa. W 2004 r. Wnioskodawca dokonał ich adaptacji poprzez ulepszenie i jak zaznacza, odliczył podatek od towarów i usług związany z poczynionymi nakładami inwestycyjnymi. Jednocześnie, Spółdzielnia podkreśla, że poniesione na ulepszenie nakłady przekroczyły 30 % wartości początkowej obiektów. Po ulepszeniu zakład został wydzierżawiony.

Ponadto w uzupełnieniu do złożonego wniosku wyjaśniono, iż przedmiotem planowanej dostawy mają być budynki i budowle stanowiące odrębne nieruchomości. Wnioskodawca wskazuje również, że od 1993 r. prowadził zarówno działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, jak i zwolnioną od podatku (usługi rolnicze do dnia 1 maja 2004 r. były zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług), w której wykorzystywał ulepszone w 2004 r. budynki. Podatnik zaznacza także, że w skład Spółdzielni wchodził Zakład Usług Mechanizacyjnych, który jednak nigdy samodzielnie nie sporządzał bilansu.

W świetle powyższego Podatnik ma wątpliwości, czy dokonując sprzedaży przedmiotowych budynków i budowli w 2007 r., czyli przed upływem 5 lat od momentu ich ulepszenia, Spółdzielnia ma prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług dla ich dostawy, jako dla dostawy towarów używanych.

W ocenie Podatnika, sprzedaż zakładu będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ pięcioletni okres użytkowania budynków i budowli należy liczyć od dnia kiedy zostały one przyjęte do użytkowania, a nie od dnia kiedy zostały ulepszone.

W ocenie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Krotoszynie przedstawione przez Podatnika stanowisko w sprawie jest stanowiskiem prawidłowym.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl przepisu art. 2 pkt 6 ww. ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy stanowi natomiast, że zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego; zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części, będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.

Stosownie do regulacji art. 43 ust. 2 pkt 1 ww. ustaw, przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się budynki i budowle lub ich części - jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat.

Przy czym zgodnie z treścią art. 43 ust. 6 ustawy, zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie stosuje się do dostawy towarów wymienionych w ust. 2 pkt 1, jeżeli przed wprowadzeniem ich do ewidencji środków trwałych lub w trakcie użytkowania wydatki poniesione przez podatnika na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej, a podatnik:

1)

miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych wydatków;

2)

użytkował te towary w okresie krótszym niż 5 lat w celu wykonywania czynności opodatkowanych.

Aby zatem, w świetle powołanych przepisów stwierdzić, że dostawa przedmiotowych nieruchomości korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, budynki i budowle muszą posiadać status towarów używanych, a zatem od końca roku w którym zakończono ich budowę musiało minąć co najmniej 5 lat. Ponadto, w momencie nabycia nie mogło przysługiwać Podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z ich nabyciem.

Ustawodawca zaznacza jednak, że analizowane zwolnienie nie znajdzie zastosowania w sytuacji, gdy wynikające z treści art. 43 ust. 6 ww. ustawy warunki spełnione zostaną łącznie. Przy czym niespełnienie przynajmniej jednego z nich oznacza, że sprzedaż towarów używanych, o których mowa w treści art. 43 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, pozostaje - na podstawie ust. 1 pkt 2 wyżej wymienionego artykułu - zwolniona od podatku.

Z treści stanu faktycznego sprawy wynika, że przedmiotowe budynki i budowle nabyte zostały w 1973 r., a zatem od końca roku, w którym zakończono ich budowę minęło co najmniej 5 lat. Ponadto, w związku z tym, że ich nabycie miało miejsce jeszcze przed wejściem w życie uregulowań dotyczących podatku od towarów i usług, który wprowadzony został ustawą z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. z 1993 r. Nr 11, poz. 50), dlatego Podatnik nie miał prawnej możliwości skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Powyższe wskazuje zatem, iż przedmiotowe budynki i budowle spełniają definicję towarów używanych o jakiej mowa w treści art. 43 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy. Aby jednak móc stwierdzić, że zwolnienie, o którym mowa w treści art. 43 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy znajdzie zastosowanie w przedmiotowej sprawie, w szczególności z uwagi na fakt, iż jak wskazuje Wnioskodawca poniesione nakłady inwestycyjne na budynki i budowle przekroczyły 30 % ich wartości początkowej, koniecznym jest dokonanie analizy warunków wynikających z treści art. 43 ust. 6 ustawy.

W oparciu o stan faktyczny sprawy stwierdzić należy, iż w trakcie użytkowania budynków i budowli Podatnik poniósł na ich ulepszenie wydatki przekraczające 30 % wartości początkowej. Ponadto w związku z wykonywaniem zarówno czynności opodatkowanych (od 1993 r. Spółdzielnia prowadziła działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług), jak i zwolnionych od podatku, Podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych wydatków. Przy czym, jak wynika z treści wniosku, Wnioskodawca użytkował te towary w okresie dłuższym niż 5 lat w celu wykonywania czynności opodatkowanych.

Wyjaśnienie kwestii, jak należy rozumieć użyte przez ustawodawcę w treści przepisu art. 43 ust. 6 ustawy sformułowanie "użytkował te towary w okresie krótszym niż 5 lat w celu wykonywania czynności opodatkowanych" odnajdujemy w piśmie Ministra Finansów z dnia 10 sierpnia 2005 r. Nr PP5-0331-39/290/2005/JB/PP-1149. Zgodnie z zawartym tam wyjaśnieniem, wskazany okres to całkowity okres użytkowania tych towarów (tj. budynków, budowli lub ich części) do działalności opodatkowanej, a nie okres od zakończenia modernizacji, czy też okres liczony od momentu przekroczenia ww. kwoty wydatków poniesionych na modernizację.

Biorąc zatem pod uwagę przytoczone powyżej regulacje prawne oraz stan faktyczny sprawy stwierdzić należy, iż w odniesieniu do przedmiotowych nieruchomości nie zaistniały łącznie przesłanki wynikające z treści art. 43 ust. 6 ustawy, wyłączające możliwość zastosowania zwolnienia przewidzianego regulacją art. 43 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy. Dlatego sprzedaż budynków i budowli użytkowanych przez Podatnika od 1973 r., w stosunku do których nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, stanowiących towary używane, zwolniona jest na mocy art. 43 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy od podatku od towarów i usług.

Ponadto, w myśl art. 29 ust. 5 cyt. ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Zatem, w przypadku budynków lub budowli trwale związanych z gruntem albo części takich budynków lub budowli, stawka podatku właściwa dla całej transakcji (zwolnienie od podatku) determinowane jest stawką (zwolnieniem) odnoszącym się do budynków i budowli.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krotoszynie stwierdza zatem, że stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.

Interpretacja dotyczy stanu prawnego na dzień jej wydania, a traci ważność z dniem zmiany przepisów.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl