Nowe przepisy dotyczące gospodarki finansowej jst.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 czerwca 2009 r. Regionalna Izba Obrachunkowa w Warszawie Nowe przepisy dotyczące gospodarki finansowej jst.

Informacja dla Jednostek Samorządu Terytorialnego o nowych przepisach dotyczących gospodarki finansowej JST.

W dniu 1 kwietnia 2009 r. weszła w życie ustawa z dnia 20 lutego 2009 r. o funduszu sołeckim (Dz. U. Nr 52, poz. 420). Ustawa umożliwia wyodrębnienie w budżecie gminy środków stanowiących fundusz sołecki stanowiąc jednocześnie, że fundusz ten nie jest funduszem celowym w rozumieniu ustawy o finansach publicznych..

O ewentualnym wyodrębnieniu funduszu sołeckiego decyduje rada gminy, która w tym roku do dnia 30 czerwca powinna rozstrzygnąć w drodze uchwały czy wyraża zgodę na wyodrębnienie funduszu w roku budżetowym 2010 czy też nie. W następnych latach uchwała taka powinna być podjęta w terminie do 31 marca. Uchwały te należy przedłożyć Regionalnej Izbie Obrachunkowej w trybie określonym w art. 90 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym w terminie 7 dni od dnia ich podjęcia.

Zgodnie ze stanowiskiem MSWiA niepodjęcie uchwały w tej sprawie oznacza, że rada nie wyraża zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego.

Ustawa stanowi, że wójt (burmistrz, prezydent miasta) w terminie do dnia 31 lipca poprzedzającego rok budżetowy przekazuje sołtysom informację o wysokości tych środków. Część wydatków wykonanych (do 30 %) podlega zwrotowi w formie dotacji celowej z budżetu państwa ale tylko w odniesieniu do wielkości funduszu wyliczanego wg wzoru zawartego w art. 2 ustawy.

Wynika z niego, że dla sołectwa liczącego 1.000 mieszkańców wielkość funduszu wyniesie 1,2 % kwoty dochodów bieżących, uzyskanych w roku poprzedzającym rok budżetowy o 2 lata, zaś dla sołectwa liczącego 500 mieszkańców wielkość ta wyniesie 0,7 % wielkości tych dochodów.

Zgodnie z art. 165a ust. 3 i 4 ustawy o finansach publicznych dochody bieżące to kwota dochodów pomniejszona o dotacje i środki otrzymane na inwestycje, dochody ze sprzedaży majątku i dochody z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności. Możliwe jest zwiększenie środków funduszu ponad wysokość określoną w ustawie, ale nie ma to wpływu na wysokość zwrotu.

Warunkiem przyznania w danym roku budżetowym środków z funduszu jest złożenie do organu wykonawczego w trybie art. 4 ustawy wniosku zebrania wiejskiego w terminie do 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy.

Ustawa wprowadza także zmianę do ustawy o samorządzie gminnym uzupełniając katalog zadań własnych, określony w art. 7 ustawy o sprawę "wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej".

Dnia 22 kwietnia tego roku weszła w życie ustawa z dnia 19 marca 2009 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty (Dz. U. Nr 56, poz. 458). Ustawa ta wprowadza istotne zmiany w systemie oświaty, między innymi rozszerza obowiązek szkolny dla dzieci, obejmując nim dzieci, kończące 6 lat (będzie obowiązywać od września 2012), ale także w zakresie dotowania szkół i placówek oświatowych. Jednostki samorządu terytorialnego udzielające dotacji na podstawie ustawy o systemie oświaty uzyskują kompetencje do kontroli prawidłowości wykorzystania tych dotacji.

Ustawa doprecyzowuje przeznaczenie dotacji, stanowiąc, że dotacje przeznaczone są na dofinansowanie realizacji zadań szkoły lub placówki w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej. Dotacje mogą być wykorzystane wyłącznie na pokrycie wydatków bieżących szkoły lub placówki.

Organy jednostek samorządu terytorialnego mogą kontrolować prawidłowość wykorzystania dotacji przyznanych szkołom i placówkom z budżetów tych jednostek. Czyli poza dotychczasowymi kompetencjami, związanymi z kontrolą faktycznej liczby uczniów w dotowanych szkołach, kontrola obejmuje obecnie także rozliczenie dotacji pod kątem wykorzystania jej na zadania bieżące w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej.

Osoby upoważnione do przeprowadzenia kontroli przez organy jst mają prawo wstępu do szkół i placówek oraz wglądu do prowadzonej przez nie dokumentacji organizacyjnej, finansowej i dokumentacji przebiegu nauczania.

Z powyższych uprawnień jednostki samorządu terytorialnego będą mogły jednak korzystać dopiero po podjęciu uchwał stosownych do nowego brzmienia art. 80 ust. 4 lub art. 90 ust. 4 ustawy. Przypominamy, że są to uchwały będące aktami prawa miejscowego i w zakresie ich wejścia w życie obowiązują przepisy ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2007 r., Nr 68, poz. 449 z późn. zm.).

Zwrócić uwagę należy także na zamieszczone w tym samym Dzienniku Ustaw na poz. 463 rozporządzenie Ministra Sportu i Turystyki z dnia 6 kwietnia 2009 r. w sprawie dofinansowania z budżetu państwa zadań związanych z budową i remontami obiektów sportowych oraz rozwijaniem sportu. Rozporządzenie precyzuje na jakie zadania jednostki samorządu terytorialnego mogą otrzymywać dotacje oraz tryb przyznawania tych dotacji. Termin składania wniosków na dotacje na zadania, które mają być realizowane w następnym roku budżetowym wyznaczono do 30 listopada.

Opublikowano: www.warszawa.rio.gov.pl