Nowe obowiązki pracodawców w zakresie bhp.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo Państwowa Inspekcja Pracy Nowe obowiązki pracodawców w zakresie bhp.

W świetle ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. - o zmianie ustawy - Kodeks pracy (Dz. U. Nr 223, poz. 1460, dotyczące m.in. wyznaczenia pracowników do udzielania pierwszej pomocy i wykonywania czynności w zakresie ochrony przeciwpożarowej oraz ewakuacji pracowników

18 stycznia br. wchodzi w życie kolejna nowelizacja Kodeksu pracy, która wprowadza dodatkowe obowiązki pracodawców (art. 2091), m.in. w zakresie wyznaczenia pracowników do:

*

udzielania pierwszej pomocy

*

wykonywania czynności z zakresu ochrony przeciwpożarowej i ewakuacji pracowników, zgodnie z przepisami o ochronie przeciwpożarowej

Nowe uregulowania dotyczące każdego pracodawcy, bez względu na liczbę zatrudnionych w zakładzie pracy osób, wywołują liczne wątpliwości, wymagające wyjaśnienia wspólnie z Ministerstwem Pracy i Polityki Społecznej.

Dla wdrożenia wprowadzanych zmian niezbędne jest podjęcie różnorodnych działań organizatorskich i szkoleniowych przez pracodawców, jak też poniesienie przez nich określonych kosztów. Krótki okres od dnia ogłoszenia tej nowelizacji do dnia wejścia jej w życie, nie zapewnia też niezbędnego czasu na realizację nowych obowiązków.

Mając na uwadze wskazane okoliczności, Państwowa Inspekcja Pracy nie będzie prowadziła do końca stycznia br. czynności kontrolnych w zakresie realizacji przez pracodawców tych obowiązków. W tym czasie inspektorzy pracy będą podejmowali działania informacyjno-edukacyjne, szczególnie wobec małych pracodawców, w zakresie przepisów nie budzących wątpliwości.

Państwowa Inspekcja Pracy zwróciła się już do MPiPS o zajęcie stanowiska w odniesieniu do niektórych treści tej nowelizacji.

Opublikowano: www.pip.gov.pl