NB-BI-III-056-30/02 - Zmiana ustawowych przepisów o przeciwdziałaniu praniu brudnych pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 listopada 2002 r. Narodowy Bank Polski NB-BI-III-056-30/02 Zmiana ustawowych przepisów o przeciwdziałaniu praniu brudnych pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.

Generalny Inspektorat Nadzoru Bankowego informuje, iż 27 września 2002 r. Sejm RP uchwalił ustawę o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł (Dz.U. nr 180, poz. 1500), która weszła w życie z dniem 1 grudnia 2002 r. Zmiany wprowadzone ww. ustawą, mające istotny wpływ na bieżący sposób postępowania banków w zakresie przeciwdziałania procederowi prania pieniędzy, polegają na:

* zmianie tytułu ustawy poprzez dodanie sformułowania "oraz o przeciwdziałaniu finansowaniu terroryzmu", co jest związane z objęciem przez ustawę problematyki przeciwdziałania finansowaniu terroryzmu,

* zmianie kwoty transakcji, od wysokości której będzie ciążył na bankach obowiązek rejestracji na równowartość 15.000 euro (od dnia 1 stycznia 2004 r.),

* zmianie terminu wejścia w życie obowiązku przekazywania Generalnemu Inspektorowi Informacji Finansowej (GIIF) informacji o zarejestrowanych transakcji na dzień 1 lipca 2004 r. - z wyjątkiem transakcji podejrzanych, w stosunku do których obowiązek rejestracji i powiadamiania o nich GIIF istnieje od dnia 23 czerwca 2001 r.,

* zmianie definicji transakcji, przez którą po nowelizacji rozumie się wpłaty i wypłaty w formie gotówkowej lub bezgotówkowej, w tym także przelewy pomiędzy różnymi rachunkami należącymi do tego samego posiadacza rachunku, z wyłączeniem przelewów na rachunki lokat terminowych, a także przelewy przychodzące z zagranicy, wymianę walut, przeniesienie własności lub posiadania wartości majątkowych, w tym oddanie w komis lub pod zastaw takich wartości, zamianę wierzytelności na akcje lub udziały - zarówno gdy czynności te są dokonywane we własnym, jak i cudzym imieniu, na własny, jak i cudzy rachunek,

* zmianie definicji "wstrzymania transakcji", przez co rozumie się obecnie czasowe ograniczenie dysponowania i korzystania z wartości majątkowych, polegające na uniemożliwieniu dokonania określonej transakcji przez instytucję obowiązaną,

* wprowadzeniu instytucji "blokady rachunku", przez co rozumie się czasowe uniemożliwienie dysponowania i korzystania ze wszystkich wartości majątkowych zgromadzonych na rachunku, w tym również przez instytucję obowiązaną,

* wprowadzeniu przepisu przewidującego karę grzywny za niedopełnienie obowiązku ustalenia wewnętrznych procedur zapobiegających wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł.

Jednocześnie ustawodawca utrzymał w mocy do dnia 31 grudnia 2003 r. przepisy art. 106 ust. 4 i 5 ustawy Prawo bankowe, co oznacza, iż wydana na ich podstawie uchwała nr 4/98 Komisji Nadzoru Bankowego z 30 czerwca 1998 r. w sprawie trybu postępowania banków w przypadkach prania pieniędzy oraz ustalenia wysokości kwoty i warunków prowadzenia rejestru wpłat gotówkowych powyżej określonej kwoty oraz danych o osobach dokonujących wpłat i na rzecz których wpłata została dokonana (Dz.Urz. NBP nr 18, poz. 40) obowiązuje do dnia 31 grudnia 2003 r.

Generalny Inspektorat Nadzoru Bankowego przypomina, iż pozostają aktualne wyjaśnienia dotyczące wzajemnych relacji zachodzących między ustawą z 16 listopada 2000 r. a uchwałą nr 4/98 KNB, które były przedmiotem pism Generalnego Inspektoratu Nadzoru Bankowego z 12 kwietnia 2002 r. (znak NB-BI-III-056-8/02) oraz Przewodniczącego Komisji Nadzoru Bankowego z 15 lipca 2002 r. (znak NB-BI-III-056-8/02).

Przedstawione powyżej informacje dotyczą najistotniejszych, z punktu widzenia bieżącej działalności bankowej, zmian do ustawy z 16 listopada 2000 r. i nie poruszają problematyki dotyczącej m.in. zmian we wzajemnych relacjach pomiędzy bankami a Generalnym Inspektorem Informacji Finansowej (np. zasady kontroli przeprowadzanej przez GIIF), zmian w przepisach karnych, jak również zdarzeń przyszłych odnoszących się do roku 2004 (np. zasady przekazywania danych do GIIF, zawartość informacji itp.). Szczegółowe wyjaśnienia w przedmiotowej materii znajdują się na stronach internetowych Generalnego Inspektora Informacji Finansowej (strony Ministerstwa Finansów http://www.mf.gov.pl).

Korzystając z okazji przypominam ponownie o obowiązku niezwłocznego informowania przez banki Generalnego Inspektora Nadzoru Bankowego o fakcie zawiadomienia GIIF o uzasadnionym podejrzeniu popełnienia przestępstwa prania pieniędzy.

Opublikowano: Pr.Bankowe 2003/2/86