NB-BASB-III-5310- 448/06 - Nowa Umowa Kapitałowa

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 maja 2006 r. Narodowy Bank Polski NB-BASB-III-5310- 448/06 Nowa Umowa Kapitałowa

W związku ze zbliżającym się terminem wejścia w życie postanowień Nowej Umowy Kapitałowej, Generalny Inspektorat Nadzoru Bankowego z uwagą obserwuje postęp prac banków prowadzonych w kierunku dostosowania się do przyszłych przepisów.

W ostatnim czasie informacji w tym zakresie dostarczyło przeprowadzone w drodze korespondencyjnej przez Generalny Inspektorat Nadzoru Bankowego rozpoznanie przygotowań banków do wdrożenia Nowej Umowy Kapitałowej w aspekcie wykorzystywanych na ten cel zasobów oraz wsparcia zewnętrznego.

Do generalnych spostrzeżeń wynikających z odpowiedzi banków należą m.in.:

- Zdecydowana większość banków (82%) korzysta ze wsparcia podmiotów zewnętrznych w procesie wdrażania NUK.

- Nieco ponad połowa banków objętych analizą korzysta w pracach przygotowawczych ze wsparcia firm audytorskich. Najczęściej współpraca z tymi firmami obejmuje przeprowadzanie szkoleń personelu i określania luki (braków) w przygotowaniach do NUK.

- Banki posiadające zagranicznych inwestorów strategicznych korzystają z ich doświadczeń w procesie wdrożenia NUK. Często większość prac jest prowadzona i koordynowana na poziomie akcjonariuszy banków.

- Poniesione do końca 2005 r. koszty przygotowań do NUK - na podstawie oszacowań przekazanych przez banki - wyniosły co najmniej 51,5 min zł. Na rok 2006 jak i na lata następne banki określiły szacunkowe wydatki łącznie na kwotę 222,0 min zł, co stanowi ponadczterokrotną kwotę kosztów poniesionych do końca 2005 r. Zaznaczyć jednak należy, że koszty te mogą ostatecznie zamknąć się wyższą kwotą m.in. z uwagi na to, że część banków nie określiła poniesionych w latach ubiegłych czy też planowanych kosztów przygotowań.

- Prawie wszystkie banki wskazały na zaangażowanie grupy pracowników w proces przygotowań do NUK. Występowało przy tym zróżnicowanie, co do ilości i zakresu zaangażowania osób w projekt NUK, uzależnione od potrzeb i realizowanych podprojektów.

Należy jednocześnie zauważyć, że całościowe i pełne oceny procesu przygotowań w poszczególnych bankach są uzyskiwane w toku przeprowadzanych przez inspektorów nadzoru czynności kontrolnych. Jak wynika z informacji posiadanych przez nadzór, zebranych w toku dotychczas przeprowadzonych inspekcji i postępowań wyjaśniających w zakresie stopnia przygotowania banków do wprowadzenia NUK, do najczęściej występujących słabości w procesie przygotowań należały:

- braki w zakresie dokumentacji oraz wiedzy pracowników odnośnie adaptowanych rozwiązań w przypadku korzystania ze wsparcia podmiotów zewnętrznych (podmiotu dominującego i/lub firmy doradczej),

- nadmierne obciążenie zadaniami pracowników zaangażowanych w projekt (realizowanie zadań niezależnie od bieżących obowiązków),

- przypadki odejścia osób kluczowych dla projektu, co negatywnie przełożyło się na realizowany projekt.

W związku z powyższym, uwzględniając wyniki ankiety oraz informacje pochodzące z przeprowadzonych inspekcji, pragnę zwrócić uwagę, że złożoność problematyki NUK wymaga dołożenia wszelkich starań w celu zapobieżenia ewentualnym zagrożeniom nieterminowego przygotowania do postanowień NUK i ograniczania ryzyka kadrowego (np. odejście z banku kluczowych osób) poprzez właściwe zarządzanie tym projektem.

Dlatego też GINB mając na uwadze konieczność osiągnięcia gotowości wymaganej ze zbliżającą się chwilą wejścia w życie postanowień CAD/NUK oczekuje od banków:

- przeprowadzenia analizy adekwatności przydzielonych do realizacji projektu NUK zasobów (ilość osób, fachowość),

- dokonania oceny efektywności strategii alokacji zasobów związanej z planami wdrożenia NUK już na etapie przygotowań, zwłaszcza przez banki planujące stosowanie metod zaawansowanych,

- podjęcia działań ograniczających ryzyko kadrowe związane z zespołami realizującymi projekt NUK.

Jednocześnie informuję, że problematyka związana z przygotowaniem banków do wprowadzenia NUK będzie przedmiotem oceny podczas planowanych czynności kontrolnych w bankach wykonywanych przez inspektorów GINB.

Opublikowano: LEX nr 7338