NA.III-0221-2/2011 - Radny, sołtys i inkasent podatków w jednym.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 lutego 2011 r. Regionalna Izba Obrachunkowa w Opolu NA.III-0221-2/2011 Radny, sołtys i inkasent podatków w jednym.

W odpowiedzi na pismo z dnia 25 stycznia 2011 r. sygn. FN-P.310.1.2011 dot. wątpliwości w zakresie zagadnienia: czy radny, który jednocześnie jest sołtysem, może pełnić funkcję inkasenta podatków lokalnych, nie naruszając obowiązujących regulacji prawnych, wyjaśniam co następuje.

Zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), do wyłącznej właściwości rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat lokalnych, w granicach określonych przepisami.

Rada gminy może zarządzić pobór niektórych podatków od osób fizycznych w drodze inkasa oraz na podstawie art. 6 ust. 12 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613 z późn. zm.), art. 6b ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.) i art. 6 ust. 8 ustawy z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym (Dz. U. z 2002 r. Nr 200, poz. 1682 z późn. zm.) wyznaczyć inkasentów i określić ich wynagrodzenie.

Jak wynika z art. 9 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) inkasentem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana do pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu. Przepisy nie zabraniają radzie gminy wyznaczenia do pełnienia tej funkcji radnego, który pełni jednocześnie funkcję sołtysa.

Ograniczenia dotyczące wykonywania funkcji radnego zawarte w art. 25b ustawy o samorządzie gminnym, nie mają zastosowania do przedstawionej sytuacji. Podobnie należy ocenić ograniczenia sytuowane w art. 24d ustawy o samorządzie gminnym, zgodnie z którym, wójt nie może powierzyć radnemu gminy, w której uzyskał mandat, wykonywania pracy na podstawie umowy cywilnoprawnej. Podstawę wykonywania obowiązków przez inkasenta stanowi uchwała rady gminy wyznaczająca inkasentów, która ma charakter aktu prawa miejscowego. Obowiązki wykonywane przez inkasenta nie wynikają z przepisów prawa cywilnego, a stosunek jaki wywiązał się pomiędzy gminą a inkasentem ma charakter administracyjno-prawny. W związku z powyższym, nie ma tu zastosowania wspomniany art. 24d ustawy o samorządzie gminnym.

Podsumowując należy stwierdzić, iż przepisy obowiązującego prawa nie formułują zakazu łączenia funkcji radnego gminy, będącego jednocześnie sołtysem, z pełnieniem obowiązków inkasenta, tym samym, należy uznać stanowisko przedstawione przez radcę prawnego Urzędu w powyższej sprawie, za prawidłowe.

Opublikowano: www.rio.opole.pl