MWM-2465/94/KW - Usługi transportu międzynarodowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 czerwca 1994 r. Ministerstwo Finansów MWM-2465/94/KW Usługi transportu międzynarodowego.

Odpowiadając na pisma znak PZSM/52/93 oraz PZSM/145/94 wyjaśniam:

1. Możliwość stosowania stawki 0% podatku od towarów i usług wyłącznie przez bezpośredniego zleceniobiorcę usługi związanej z eksportem towaru nie stanowi zawężenia treści art. 39 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.). Dokładnie taka przesłanka wynika z treści tego przepisu - "eksportem usług w rozumieniu ustawy są usługi świadczone w kraju, jeżeli są związane bezpośrednio z eksportem towarów".

2. Do usług międzynarodowego transportu drogowego stosuje się przede wszystkim uregulowania zawarte w rozporządzeniu Min. Fin. z dnia 12 maja 1993 r. w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług eksportu i importu niektórych usług (Dz. U. Nr 39, poz. 175). Wynika z nich, że w przypadku eksportu towarów spedytor, któremu eksporter zlecił zorganizowanie usługi transportowej z miejsca wyjazdu w Polsce do miejsca przeznaczenia za granicą, ma prawo stosować stawkę 0% podatku od towarów i usług na fakturach wystawionych na rachunek zleceniodawcy (§ 4 ust. 1 pkt 11). Prawo to przysługuje również przewoźnikowi, który wystawia fakturę za świadczoną usługę na spedytora pod warunkiem posiadania międzynarodowego listu przewozowego.

Jeżeli obsługa spedytora ogranicza się do zorganizowania dostarczenia towarów do portu polskiego w celu wywiezienia tych towarów poza granicę RP, wówczas jest ona traktowana jako usługa bezpośrednio związana z eksportem towarów na podstawie zawartego eksportowego zlecenia spedycyjnego. Spedytor ma prawo zastosować stawkę 0% zgodnie z § 34 pkt 1 rozporządzenia Min. Fin. z 12 maja 1993 r. w sprawie podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 39, poz. 176 z późn. zm.) będącego wykonaniem delegacji zawartej w art. 39 ust. 2 ww. ustawy. W tym jednak przypadku prawa takiego nie ma - co do zasady - przewoźnik krajowy, który na zlecenie spedytora wykonał usługę przewozu towaru do portu polskiego na podstawie krajowego listu przewozowego. Fakturując wykonanie swojej usługi na rzecz spedytora przewoźnik nalicza 22% podatku od towarów i usług. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy przewoźnik dokona przewozu towaru do portu polskiego na podstawie dokumentu, o którym mowa w § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Min. Fin. z dnia 12 maja 1993 r. w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług eksportu i importu niektórych usług (Dz. U. Nr 39, poz. 175), z którego wynika, że miejsce przeznaczenia towaru jest za granicą.

3. Usługa transportu międzynarodowego polegająca na przewozie towarów z zagranicy do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) w Polsce jest opodatkowana stawką 0% podatku od towarów i usług w odniesieniu do wartości obliczonej za całą trasę przewozu tzn. za granicą i na terytorium RP wyłącznie w przypadku, gdy jest wykonana na zlecenie osoby zagranicznej w rozumieniu prawa dewizowego, nie będącej podatnikiem podatku od towarów i usług. Oznacza to, że polski spedytor, który uzyskał tego rodzaju zlecenie fakturuje swoją usługę na zagranicznego zleceniodawcę ze stawką 0%. Z kolei krajowy przewoźnik, który wykonuje usługę stricte przewozową fakturuje na zleceniodawcę polskiego (spedytora) jej wartość ze stawką 0% za odcinek do granicy polskiej i ze stawką 22% za odcinek krajowy tzn. od granicy do miejsca przeznaczenia w Polsce.

Opublikowano: S.Podat. 1997/10/53