MWM-2266/94 - Import usług.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 maja 1994 r. Ministerstwo Finansów MWM-2266/94 Import usług.

W związku z napływającymi do resortu pytaniami dotyczącymi podatku od towarów i usług uprzejmie wyjaśniam, co następuje:

1. W przypadku importu usług związanych z importem towarów nie podlega ocleniu odrębnie wystawiona faktura wyrażona w dewizach - dotycząca importowej usługi. Importowane usługi - jeżeli nie są udokumentowane fakturą VAT (np. montaż i uruchomienie urządzenia) - są opodatkowane zgodnie z obowiązującą stawką z reguły 22%. Podatnikiem jest usługobiorca i jest to dla niego podatek należny. Podatek ten nie "przekształca się" w podatek naliczony u usługobiorcy. Jeżeli wartość tej usługi jest refakturowana w całości lub w części na osobę trzecią, podlega również opodatkowaniu stawką 22%; jest to również podatek należny, co rodzi niekorzystne skutki dla importera (dwa podatki należne od jednej transakcji). Legalne złagodzenie tego stanu następuje poprzez uznanie za koszt uzyskania przychodu podatku należnego od importu usług na podstawie przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem usług transportowych.

2. W przypadku gdy występuje pośrednictwo w imporcie usług, pośrednik opodatkowany jest wyłącznie od otrzymanej prowizji, a podatnikiem podatku należnego od importu usług jest usługodawca.

3. W przypadku sprzedaży na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej usług zagranicznej turystyki wyjazdowej świadczonych za granicą, obrót z tytułu sprzedaży tych usług opodatkowany jest zawsze stawką 7%, zgodnie z art. 4 pkt 5 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.).

4. W przypadku gdy importer usługi, która nie jest udokumentowana fakturą VAT, zawarł umowę o import usługi przed wejściem w życie ustawy o podatku od towarów i usług (15 lutego 1993 r.), należy uznać, że nie mógł on mieć dostatecznych przesłanek dla oceny opłacalności tej transakcji z racji na późniejszą zmianę uwarunkowań podatkowych. W związku z brakiem przepisów intertemporalnych na ten temat w cytowanej ustawie z dnia 8 stycznia 1993 r. nie zgłaszam zastrzeżeń w przypadku, gdy na wniosek podatnika zostanie wydana decyzja o zaniechaniu ustalania i poboru podatku od towarów i usług w kwocie stanowiącej równowartość podatku należnego od importu usługi. Decyzje te mogą dotyczyć wyłącznie okresu do dnia 31 grudnia 1994 r. i muszą być poprzedzone analizą sytuacji finansowej i prawnej usługodawcy. Przykładowo, nie widzę uzasadnienia do wydania tych decyzji w przypadku, gdy istnieje możliwość renegocjacji umów importera z jego kontrahentami krajowymi lub zagranicznymi (zob. również pismo PP3-8220-581/94/PB z 28 stycznia 1994 r.).

5. Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega przekazanie towarów oraz świadczenie przez podatnika usług na potrzeby reprezentacji i reklamy. Dotyczy to towarów zakupionych jak i towarów i usług własnych. Nie podlega natomiast opodatkowaniu przekazanie na te potrzeby usług obcych. Podatek należny z tego tytułu jest kosztem uzyskania przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Jeżeli zakup tych towarów lub zakupy związane z wytworzeniem towarów lub świadczeniem usług przeznaczonych na potrzeby reprezentacji i reklamy są udokumentowane prawidłowo (faktury VAT oraz SAD w przypadku importu), podatnik nie ponosi z tytułu przekazania na potrzeby reprezentacji lub reklamy dodatkowych obciążeń podatkowych, gdyż podatek naliczony zmniejsza podatek należny. Nie ma więc miejsca wskazywane niekiedy "podwójne opodatkowanie" tych czynności. Nie przewiduję również w dostrzegalnej perspektywie wprowadzenia w tym zakresie stawki 0%.

Opublikowano: Biul.Skarb. 1995/4/18