MP/443-46/04 - Przeglądy i naprawy gwarancyjne ciągników i innego sprzętu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 grudnia 2004 r. Urząd Skarbowy w Wągrowcu MP/443-46/04 Przeglądy i naprawy gwarancyjne ciągników i innego sprzętu.

W świetle przepisu art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Również przepis art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. stanowi, iż nieodpłatne świadczenie usług nie będące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszeń, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenia usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.

"Uregulowania dotyczące rękojmi oraz gwarancji jakości sprzedanych rzeczy zostały określone w Tytule XI. Sprzedaż, Dział II. Rękojmia za wady i Dział III. Gwarancja jakości - Kodeksu cywilnego art. 556 - 581 i dotyczy odpowiedzialności sprzedawcy względem kupującego".

Podstawową funkcją gwarancji jakości (rękojmi) jest ochrona kupującego (uprawnionego do gwarancji) przed konsekwencjami zepsucia się przedmiotu objętego gwarancją (rękojmią), przed niewłaściwym funkcjonowaniem tego przedmiotu, pozostającym w związku z jego wadliwością. Ochrona ta polega na przywróceniu nabywcy możliwości normalnego korzystania z objętego gwarancją (rękojmią) przedmiotu, nie zakłóconego przez jego wadliwość.

Odpowiedzialność z tytułu gwarancji, co do jakości rzeczy wynika z faktu udzielenia gwarancji jakości kupującemu. Przez przyjęcie przezeń gwarancji dochodzi do zawarcia umowy (akcesoryjnej wobec umowy sprzedaży) o udzielenie gwarancji.

Podmiotem obciążonym odpowiedzialnością (zobowiązanym) jest ten, kto udzielił gwarancji.

Z treści złożonego zapytania wynika, iż Spółka będąca sprzedawcą "ciągników i innego sprzętu" jest również wystawcą gwarancji, w ramach której dokonuje przeglądów i napraw gwarancyjnych na rzecz kupujących.

Reasumując należy stwierdzić, iż wykonywanie przez Spółkę przeglądów i napraw gwarancyjnych na rzecz osoby uprawnionej do korzystania z tych napraw (kupujący) nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż nie stanowi żadnej z czynności wymienionych w wyżej zacytowanych przepisach. Przeglądy te i naprawy nie stanowią bezpłatnego świadczenia usług, bowiem prawo do otrzymania świadczeń gwarancyjnych klient nabywa w momencie zakupu "ciągników i innego sprzętu", za które płaci cenę wraz z podatkiem. W cenę tą wliczone są faktyczne koszty przeglądów i napraw gwarancyjnych, zatem sprzedawca (Spółka) będąca jednocześnie zakładem serwisowym nie powinna naliczać podatku od towarów i usług z tytułu przeglądów i napraw gwarancyjnych na rzecz kupującego.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl