Możliwość wprowadzenia samorządowych podatkowych grup kapitałowych

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 marca 2006 r. Ministerstwo Finansów Możliwość wprowadzenia samorządowych podatkowych grup kapitałowych

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów - z upoważnienia ministra - na interpelację nr 1423 w sprawie możliwości wprowadzenia samorządowych podatkowych grup kapitałowych.

Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na przekazaną przy piśmie z dnia 7 marca 2006 r. interpelację Pana Posła Józefa Rojka dotyczącą możliwości wprowadzenia samorządowych podatkowych grup kapitałowych przekazuję wyjaśnienia w interesującej Pana Posła sprawie.

Jak wynika z pisma, zdaniem Pana Posła wprowadzenie samorządowych podatkowych grup kapitałowych przyczyniłoby się do poprawy sytuacji finansowej jednostek samorządu terytorialnego. W świetle powyższego Pan Poseł zwrócił się z pytaniami dotyczącymi możliwości wprowadzenia do systemu podatkowego tego rodzaju grup kapitałowych oraz planowanych rozwiązań mających na celu poprawę sytuacji finansowej jednostek samorządu terytorialnego.

Zasady tworzenia podatkowej grupy kapitałowej, która może być uznana za podatnika podatku dochodowego, regulują przepisy art. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Podatkową grupę kapitałową mogą tworzyć spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz spółki akcyjne. Grupę tę mogą zatem tworzyć również spółki kapitałowe, których udziałowcami są jednostki samorządu terytorialnego (np. gminy), o ile spełniają warunki określone postanowieniami wyżej wymienionego art. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Nie ma zatem potrzeby wprowadzenia do systemu podatkowego odrębnych zasad dla spółek kapitałowych jednostek samorządu terytorialnego, tym bardziej że przepisy art. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przewidują, proponowane przez Pana Posła, wspólne rozliczanie się spółek kapitałowych pozostających w grupie.

Odnosząc się natomiast do oceny sytuacji finansowej jednostek samorządu terytorialnego, pragnę zauważyć, że ustawa z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego wprowadziła szereg rozwiązań, które przyczyniły się do poprawy sytuacji finansowej tych jednostek, m.in. poprzez zapewnienie im większego udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku dochodowego od osób prawnych (art. 9 i 10 ustawy).

Rozwiązania te sprawiły, że sytuacja finansowa jednostek samorządu terytorialnego w 2004 r. uległa znacznej poprawie. W porównaniu do lat poprzednich dochody ogółem określone w art. 3 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego wzrosły o ponad 11 mld zł. W 2004 r., w stosunku do roku poprzedniego, wzrosła liczba jednostek samorządu terytorialnego, które zamknęły swoje budżety nadwyżką (prawie 46% jednostek).

Także analiza sytuacji finansowej jednostek samorządu terytorialnego za 3 kwartały 2005 r. w porównaniu do analogicznych okresów w latach 2003 i 2004 wskazuje na dobrą sytuację finansową tych jednostek. Zaplanowane na poziomie 102,7 mld zł dochody po 3 kwartałach 2005 r. zostały wykonane w blisko 76%. Wyższe dochody to efekt m.in. większych wpływów z podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku dochodowego od osób prawnych. 2447 jednostek samorządu terytorialnego zamknęło w tym okresie swoje budżety nadwyżką, zaś ujemny wynik zanotowało 361 jednostek.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl