Możliwość obniżenia diety z tytułu podróży służbowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 marca 2014 r. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Możliwość obniżenia diety z tytułu podróży służbowej.

(...) Uprzejmie informujemy, że zgodnie z art. 775 § 3-4 kodeksu pracy pracodawcy spoza sfery budżetowej, w tym uczelnie publiczne, mogą ustalać we własnym zakresie warunki wypłacania pracownikom należności z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju i poza jego granicami, w drodze postanowień układu zbiorowego pracy, regulaminu wynagradzania albo w umowie o pracę, jeżeli pracodawca nie jest zobowiązany do ustalenia regulaminu wynagradzania. Jeśli zatem pracodawca ureguluje w regulaminie wynagradzania/układzie zbiorowym pracy problematykę należności za podróże służbowe, pracownik będzie uprawniony do zwrotu poniesionych wydatków na warunkach określonych w regulacjach zakładowych bądź określonych w umowie o pracę.

Obowiązujące u danego przedsiębiorcy zakładowe regulacje mogą przewidywać inne warunki zwrotu należności za podróże służbowe niż wynikające z przepisów wydanych Na podstawie art. 775 § 2 k.p. dla pracowników jednostek sfery budżetowej (np. niższe stawki diet zagranicznych lub tylko jedną stawkę), z tym że nie mogą one ustalać diety za dobę podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju w wysokości niższej niż dieta z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju określona dla pracownika sfery budżetowej (aktualnie jest to kwota 30 zł).

Tylko wówczas, gdy układ zbiorowy pracy, regulamin wynagradzania lub umowa o pracę nie zawiera postanowień, o których mowa wyżej, pracownikowi przysługują - zgodnie z art. 775 § 5 k.p. - należności na pokrycie kosztów zagranicznej podróży służbowej według przepisów rozporządzenia ministra pracy i polityki społecznej z 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (DzU z 2013 r. poz. 167), które weszły w życie 1 marca 2013 r.

Status prawny uczelni, jak i zatrudnionych w nich pracowników, regulują przepisy ustawy z 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (DzU z 2012 r., poz. 572 ze zm.). Zajmowanie stanowiska w zakresie uprawnień pracowniczych osób objętych zakresem podmiotowym tej ustawy należy do właściwości Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Opublikowano: Rzeczposp. PiP 2014/9866/4