ŁUS-IV-436/3/07/MW - Obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych od umów pożyczek udzielanych Spółce przez pożyczkodawcę z Belgii.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 kwietnia 2007 r. Łódzki Urząd Skarbowy w Łodzi ŁUS-IV-436/3/07/MW Obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych od umów pożyczek udzielanych Spółce przez pożyczkodawcę z Belgii.

Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 5 stycznia 2007 r. (data wpływu do ŁUS - 5 stycznia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie nie podlegania obowiązkowi podatkowemu w podatku od czynności cywilnoprawnych, umów pożyczek udzielanych Spółce przez pożyczkodawcę z Belgii, postanawia uznać za prawidłowe stanowisko Spółki.

Spółka we wniosku z dnia 5 stycznia 2007 r. przedstawiła następujący stan faktyczny. W związku z prowadzoną działalnością Spółka podjęła kroki mające na celu zawarcie umowy pożyczki pieniężnej z podmiotem zagranicznym (nie będącym wspólnikiem spółki) posiadającym siedzibę w Belgii będącym jednocześnie Pożyczkodawcą. Ponadto ww. umowa przewidywała będzie oprocentowanie należne Pożyczkodawcy z tytułu udzielonej pożyczki.

Wnioskodawca przedstawił swoje stanowisko w sprawie i uznał, że zachodzą przesłanki zastosowania art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2005 r. Nr 41, poz. 399 z późn. zm.) z uwagi na fakt, że będąc podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu nabycia usługi pośrednictwa finansowego polegającej na udzieleniu pożyczki, zobowiązany będzie do rozliczenia importu usług zwolnionych z VAT w Polsce.

Mając na względzie powyższe, należy stwierdzić co następuje poniżej.

Umowy pożyczki, co do zasady podlegają opodatkowaniu na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2005 r. Nr 41, poz. 399 z późn. zm.).

W art. 2 cyt. ustawy, zostały określone przypadki czynności i umów, które zostały wyłączone z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. W pkt 4 wymienionego powyżej artykułu postanowiono o wyłączeniu czynności cywilnoprawnej spod działania przepisów analizowanej ustawy, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:

a)

opodatkowana podatkiem od towarów i usług;

b)

zwolniona z podatku od towarów i usług, z wyjątkiem:

-

umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach;

-

umowy spółki i jej zmiany;

-

umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Przyjmując, że Spółka prawidłowo założyła, iż będąc podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu importu usługi pośrednictwa finansowego będzie zobowiązana do zadeklarowania tej czynności, jako zwolnionej z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), to spełnione zostaną przesłanki do zastosowania wyłączenia z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych ww. umowy pożyczki.

W świetle zacytowanych wyżej przepisów zaprezentowane stanowisko w zakresie nie podlegania obowiązkowi podatkowemu w podatku od czynności cywilnoprawnych umowy pożyczki należy uznać za prawidłowe.

Ponieważ przepisy ustawy z dnia 8 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług zostały przytoczone pomocniczo i nie budziły wątpliwości podatnika poprawność ich zastosowania nie jest przedmiotem niniejszej interpretacji.

Interpretacja ta dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu złożenia wniosku.

Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla Wnioskodawcy (art. 14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej).

W ocenie urzędu przy przedstawionym stanie faktycznym opisana zmiana stanu prawnego nie wpływa jednak na zgodność z prawem niniejszej interpretacji.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl