ŁUS-III-2-443/84/06/MJS - Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług transakcji związanej z wykonaniem usług na ruchomym majątku rzeczowym na rzecz kontrahenta włoskiego

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 5 lipca 2006 r. Łódzki Urząd Skarbowy w Łodzi ŁUS-III-2-443/84/06/MJS Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług transakcji związanej z wykonaniem usług na ruchomym majątku rzeczowym na rzecz kontrahenta włoskiego

Pytanie podatnika

Wniosek dotyczy opodatkowania podatkiem od towarów i usług oraz sposobu rozliczenia transakcji związanej z wykonaniem usług na ruchomym majątku rzeczowym na rzecz kontrahenta włoskiego.

Działając na podstawie art. 14a, art. 216 i art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 03.04.2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług określonym w ustawie z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) oraz sposobu rozliczenia transakcji związanej z wykonaniem usług na ruchomym majątku rzeczowym na rzecz kontrahenta włoskiego, Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.

Z w/w wniosku wynika, iż Spółka otrzymuje zlecenie od kontrahenta włoskiego na wykonanie usług przerobowych na powierzonym surowcu, importowanym przez włoską firmę z kraju nienależącego do Unii Europejskiej. Podmiot włoski dla potrzeb w/w transakcji podaje Podatnikowi swój numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej we Włoszech. Po zakończeniu przedmiotowej usługi przez Spółkę przetworzony surowiec jest wysyłany do Włoch w terminie 30 dni, licząc od dnia jej wykonania. Jednocześnie w innym przypadku, Spółka otrzymuje zlecenie od tego samego kontrahenta włoskiego na wykonanie usług przerobowych na powierzonym surowcu, importowanym przez włoską firmę z kraju nie należącego do Unii Europejskiej, ale podmiot włoski dla potrzeb w/w transakcji podaje Podatnikowi swój numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od towarów i usług na terytorium Polski.

W związku z zaistniałym stanem faktycznym Podatnik zadał pytanie w zakresie miejsca opodatkowania usług na ruchomym majątku rzeczowym:

a) w sytuacji, gdy kontrahent na potrzeby transakcji podaje swój numer, pod którym jest zarejestrowany na potrzeby podatku od wartości dodanej we Włoszech, a towar przetworzony przez Spółkę jest wysyłany do Włoch w terminie 30 dni, licząc od dnia wykonania przedmiotowej usługi;

b) w sytuacji, gdy kontrahent na potrzeby transakcji podaje swój numer, pod którym jest zarejestrowany na potrzeby podatku od towarów i usług w Polsce.

Zdaniem Podatnika, usługa na ruchomym majątku rzeczowym:

a) w pierwszej z w/w sytuacji nie podlega opodatkowaniu na terytorium kraju, stosownie do treści art. 28 ust. 7 i 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Spółka po wykonaniu usługi przerobu surowca na rzecz kontrahenta włoskiego nie nalicza od niej podatku VAT i wystawia fakturę bez podatku VAT;

b) w drugiej z przytoczonych powyżej sytuacji, usługa na ruchomym majątku rzeczowym podlega opodatkowaniu w Polsce i Spółka ma obowiązek naliczyć podatek VAT należny z tego tytułu.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego stwierdza, co następuje:

W myśl art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podlega:

- odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,

- eksport towarów,

- import towarów,

- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,

- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...). Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych (art. 8 ust. 3).

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługi posiada stałe miejsce prowadzenia działalności, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28. Natomiast w myśl art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d cyt. ustawy, w przypadku świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28.

Z powyższych przepisów wynika, że w celu prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług istotnym jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. W przypadku świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym opodatkowanie następuje bowiem w miejscu (państwie), gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28.

Usługami na ruchomym majątku rzeczowym są takie czynności jak uszlachetnianie, naprawianie czy wytwarzanie (przetwarzanie) towarów z materiałów powierzonych. Z założenia wykonywane usługi prowadzą do przekształcenia cech towarów będących ich przedmiotem po to, by nadać im nową postać, zgodnie z zamówieniem zleceniodawcy. Takie rozumienie usług na ruchomym majątku rzeczowym jest zgodne z założeniami VI Dyrektywy. W stanie faktycznym opisanym we wniosku przerób wykonywany przez Podatnika na rzecz kontrahenta włoskiego na materiale (surowcu) będącym własnością zleceniodawcy stanowi więc usługę na ruchomym majątku rzeczowym.

W myśl art. 28 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku usług, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d (tj. usług na ruchomym majątku rzeczowym), świadczonych dla nabywcy, który podał wykonującemu te usługi numer pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym te usługi są wykonywane miejscem świadczenia usług jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer, pod warunkiem, że towary po wykonaniu tych usług zostaną wywiezione z terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi te zostały zostały faktycznie wykonane. W przypadku, gdy usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15 (tj. podmiot prowadzący samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat tej działalności), przepis ust. 7 stosuje się, jeżeli towary po wykonaniu usług zostaną niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 30 dni od dnia wykonania na nich usług, wywiezione poza terytorium kraju (art. 28 ust. 8 cyt. ustawy).

Zatem, jeżeli włoski nabywca usługi dla celów danej transakcji poda Spółce numer, pod którym jest zidentyfikowany dla potrzeb podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium Włoch - miejscem świadczenia tej usługi będzie terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer, pod warunkiem, że towary zostaną wywiezione z terytorium Polski nie później niż w terminie 30 dni od dnia wykonania usługi przerobu. W takiej sytuacji, dla udokumentowania w/w usługi niepodlegającej opodatkowaniu w Polsce, należy wystawić fakturę VAT stosownie do art. 106 ust. 2 cyt. ustawy, który stanowi, że przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do dostawy towarów lub świadczenia usług, dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze. Zasady wystawiania takich faktur wskazane są w § 27 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798). Zgodnie z ust. 2 § 27 cyt. rozporządzenia w fakturach tych nie wykazuje się stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem, natomiast należy w nich zamieścić numer pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium Włoch.

Natomiast w sytuacji, gdy włoski nabywca usługi dla celów danej transakcji poda Spółce numer, pod którym jest zidentyfikowany dla potrzeb podatku od towarów i usług na terytorium Polski - miejscem świadczenia tej usługi będzie miejsce, gdzie usługa ta jest faktycznie świadczona (Polska), a więc zastosowanie będzie miała zasada ogólna określania miejsca świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym, określona w w/cyt. art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d ustawy o podatku od towarów i usług. W takim wypadku Spółka powinna opodatkować w/w usługę w kraju według właściwej stawki podatku od towarów i usług, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 05.11.2002 r. w sprawie wydawania opinii klasyfikacyjnych według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych (Dz. U. Nr 12, poz. 87), podmiot zainteresowany powinien poprawnie zaklasyfikować wykonywane przez siebie czynności (usługi) według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania zainteresowany podmiot może zwrócić się o wydanie opinii klasyfikacyjnej do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.

Poprawne określenie przez Podatnika klasyfikacji świadczonych usług decyduje o miejscu świadczenia (a więc i opodatkowania) usług wykonywanych przez Podatnika.

Podsumowując, należy stwierdzić, iż Podatnik prawidłowo rozpoznał miejsce świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym wykonywanych w okolicznościach opisanych we wniosku. Tym samym stanowisko wyrażone przez Podatnika we wniosku w zakresie miejsca opodatkowania świadczonych usług należy uznać - za prawidłowe.

Na koniec należy zastrzec, iż powyższe rozstrzygnięcie ma zastosowanie wyłącznie w przypadku, gdy rzeczywista treść transakcji będzie dokładnie odzwierciedlała cechy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku. Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl