ŁUS-III-2-443/219/05/MJS - Prawo do odliczenia podatku VAT od zakupionego paliwa

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 listopada 2005 r. Łódzki Urząd Skarbowy w Łodzi ŁUS-III-2-443/219/05/MJS Prawo do odliczenia podatku VAT od zakupionego paliwa

Pytanie podatnika

Wniosek dotyczy możliwości odliczania podatku naliczonego od zakupionego paliwa silnikowego do samochodu sanitarki.

Działając na podstawie art. 14a, art. 216 i art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej możliwości odliczania podatku naliczonego od zakupionego paliwa silnikowego do samochodu sanitarki - w świetle przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym od 22 sierpnia 2005 r., Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.

Z ww. wniosku wynika, iż w skład parku samochodowego Podatnika wchodzi samochód osobowy do przewozu sanitarnego (sanitarka) Fiat 125 P 1500 wykorzystywany wyłącznie do medycznego zabezpieczenia lotów wojskowych statków powietrznych dokonywanych po remoncie. Wymóg zabezpieczania lotów wojskowych środkiem transportu sanitarnego został nałożony na Zakłady decyzją Ministra Obrony Narodowej nr 28/MON z dnia 21 lutego 2001 r. wprowadzającą w Lotnictwie Wojskowym Rzeczypospolitej Polskiej Regulamin Lotów Lotnictwa Wojskowego Rzeczypospolitej Polskiej (RL-2000). Zgodnie z § 46.3 ww. decyzji, "do zabezpieczania lotniczo-lekarskiego lotów wyznaczony jest uprawniony lekarz lotniczy (...) dysponujący punktem medycznym i środkiem transportu sanitarnego", a w myśl § 46.12 ww. decyzji "do lotniczo-lekarskiego zabezpieczenia lotów na lotnisku wydziela się środek transportu sanitarnego". Podatnik wskazuje, iż samochód osobowy do przewozu sanitarnego (sanitarka) Fiat 125 P 1500, będący przedmiotem wniosku, jest pojazdem o przeznaczeniu specjalnym na podstawie Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 27 września 2003 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach (Dz. U. Nr 192, poz. 1878 z późn. zm.). W tabeli nr 3 - Przeznaczania pojazdów specjalnych, wchodzącej w skład załącznika nr 4 do ww. rozporządzenia, pod pozycją 21 zostało wymienione przeznaczenie sanitarne z oznaczeniem kodowym 521. Jednocześnie, Podatnik informuje, iż dopuszczalna masa całkowita pojazdu na podstawie dowodu rejestracyjnego wynosi poniżej 3,5 tony. Przedmiotowy pojazd służy do zabezpieczania oblotów wojskowych statków powietrznych dokonywanych po remoncie, a konkretnie przemieszcza się z Zakładu na pobliskie lądowisko i zabezpiecza próby lotnicze, których koszt jest składnikiem ceny otrzymywanej przez Zakłady za remont statku powietrznego. Pojazd służy zatem wyłącznie sprzedaży opodatkowanej według stawki podstawowej 22 %. Zakłady wykonujące działalność remontową w zakresie wojskowych statków powietrznych muszą posiadać środek transportu sanitarnego zgodnie z ww. decyzją Ministra Obrony Narodowej nr 28/MON z dnia 21 lutego 2001 r.

W związku z zaistniałym stanem faktycznym Podatnik zadał pytanie, czy na podstawie przepisów art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od kupowanych do przedmiotowego pojazdu (tj. ww. sanitarki) paliwa silnikowego.

Podatnik uważa, iż przysługuje mu prawo do obniżania kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego od paliw silnikowych kupowanych do przedmiotowej sanitarki- na podstawie art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług i wyżej cytowanego rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 27 marca 2003 r. Chociaż ustawodawca w załączniku nr 9 do ustawy o podatku od towarów i usług nie wymienia sanitarki jako pojazdu specjalnego, to zdaniem Podatnika, z uwagi na wyłączne gospodarcze wykorzystanie przedmiotowego samochodu wymuszone cytowaną decyzją Ministra Obrony Narodowej, Podatnik nie może być pozbawiony prawa do odliczania podatku naliczonego od paliwa silnikowego kupowanego do tego samochodu.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego stwierdza co następuje:

W myśl 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Kwotę podatku naliczonego stanowi, zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Jednakże, zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym od 21 sierpnia 2005 r., obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3. W art. 86 ust. 3 ustawy mowa jest o samochodach osobowych oraz innych pojazdach samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, ale jednocześnie, na mocy art. 86 ust. 4 ustawy, z zakresu art. 86 ust. 3 wyłączono następujące kategorie pojazdów:

1) pojazdy samochodowe mające jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;

2) pojazdy samochodowe mające więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50 % długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;

3) pojazdy samochodowe, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;

4) pojazdy samochodowe, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;

5) pojazdy samochodowe będące pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku nr 9 do ustawy;

6) pojazdy samochodowe konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą - jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie.

W załączniku nr 9 do ustawy wymieniono następujące przeznaczenia pojazdów specjalnych, o których mowa w art. 86 ust. 4 pkt 5 ustawy:

- agregat elektryczny/spawalniczy;

- bankowóz;

- pojazd do prac wiertniczych

- koparka, koparkospycharka;

- ładowarka;

- pojazd do oczyszczania dróg;

- podnośnik do prac konserwacyjno-montażowych;

- pomoc drogowa;

- pojazd do zimowego utrzymania dróg;

- żuraw samochodowy.

W związku z brzmieniem powyższych przepisów, należy stwierdzić, iż od 22 sierpnia 2005 r., podatek naliczony przy nabyciu paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony nie podlega odliczeniu, z zastrzeżeniem art. 86 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług. Zakaz odliczania podatku naliczonego przy nabyciu paliwa nie dotyczy paliwa wykorzystywanego do napędu takich pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, które wymienione są w art. 86 ust. 4 ustawy.

W stanie faktycznym opisanym we wniosku mamy do czynienia z samochodem osobowym do przewozów sanitarnych (sanitarką) o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony. Jak wskazuje Podatnik, jest to pojazd o przeznaczeniu specjalnym - sanitarnym. Na mocy art. 86 ust. 4 pkt 5 ustawy o podatku od towarów i usług, zakaz przewidziany w art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług nie znajduje zastosowania w przypadku paliwa wykorzystywanego do napędu pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku nr 9 do ustawy. Ponieważ jednak w załączniku nr 9 do ustawy wśród przeznaczeń samochodów specjalnych, do których odnosi się dyspozycja art. 86 ust. 4 pkt 5 ustawy (a więc wśród kategorii pojazdów specjalnych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony nie objętych zakazem odliczania podatku naliczonego od paliwa) nie zamieszczono pojazdów o przeznaczeniu sanitarnym, należy stwierdzić, iż Podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżania kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wykazane w fakturach dokumentujących zakup paliw silnikowych do napędu przedmiotowej sanitarki. Nie zmienia tego fakt, iż przedmiotowa sanitarka jest wykorzystywana wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji, stanowisko wyrażone przez Podatnika we wniosku jest nieprawidłowe.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia. Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl