ŁUS-II-2-423/74/06/JB - W jaki sposób liczyć wielkość pomocy publicznej w przypadku dużego przedsiębiorcy bez konwersji zezwolenia?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 kwietnia 2006 r. Łódzki Urząd Skarbowy w Łodzi ŁUS-II-2-423/74/06/JB W jaki sposób liczyć wielkość pomocy publicznej w przypadku dużego przedsiębiorcy bez konwersji zezwolenia?

Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 19 stycznia 2006 r. (data wpływu 25 stycznia 2006 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie określenia wielkości pomocy publicznej z tytułu działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w świetle art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) w przypadku dużego przedsiębiorcy bez konwersji zezwolenia uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku. Pismem z dnia 19 stycznia 2006 r. (data wpływu 25 stycznia 2006 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 marca 2006 r. (data wpływu 29 marca 2006 r.) Spółka wystąpiła z zapytaniem:

W jaki sposób liczyć wielkość pomocy publicznej w przypadku dużego przedsiębiorcy bez konwersji zezwolenia?

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka prowadząc na terenie łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia nr 25 z dnia 18 września 2000 r. działalność gospodarczą rozumianą jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie wyrobów określanych w ramach pozycji PKWIU, które przytoczyła we wniosku (pismo z dnia 19 stycznia 2006 r.) korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).W dniu wejścia Polski do Unii Europejskiej Spółka była średnim przedsiębiorcą - na 31 grudnia 2003 r. nie przekroczyła progów określonych w ustawie:

-

zatrudnienie 51 osób

-

suma bilansowa 40.000 000 EUR

-

przychody netto 27 000 000 EUR.

Spółka uważa, że zachowuje prawa nabyte i ograniczenie kosztów inwestycji do 75 % jej nie dotyczy. Ma prawo odliczyć 100 % miesięcznego dochodu, aż do wyczerpania równowartości poniesionych kosztów inwestycyjnych w okresie obowiązywania zezwolenia.

Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi informuje, że zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600 z późn. zm.) korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego. W związku z akcesją Polski do Unii Europejskiej od dnia 1 maja 2004 r. ustawa z dnia 20 października 1994 r, o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600 z późn. zm.) znowelizowana została ustawą z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 188, poz. 1840), która ogranicza system zwolnień. Tutejszy organ zauważa, że jak wynika z przedmiotowego wniosku Spółka w dniu wejścia Polski do UE była średnim przedsiębiorcą w rozumieniu załącznika I do rozporządzenia nr 70/2001/WE z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L 10 z 13 stycznia 2001 r.). Wielkość przysługującej jej pomocy z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej określa art. 5 ust. 1 ww. ustawy o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw. Przepis art. 5 ust. 2 ww. ustawy nie ma do niej zastosowania, ponieważ stosownie do art. 5 ust. 2 dochody uzyskane przez przedsiębiorcę innego niż przedsiębiorca, o którym mowa w art. 5 ust. 1, z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy na podstawie zezwolenia wydanego przed 1 stycznia 2001 r., są zwolnione z podatku dochodowego w zakresie ustalonym w art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r, o specjalnych strefach ekonomicznych, z tym, że maksymalna dopuszczalna wielkość pomocy publicznej jest ograniczona w sposób określony pod literami od a) do c).

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw przedsiębiorca, który uzyskał zezwolenie przed 1 stycznia 2001 roku, może wystąpić z wnioskiem do ministra właściwego do spraw gospodarki o jego zmianę polegającą na zastosowaniu do tego przedsiębiorcy zwolnień podatkowych określonych w art. 5 ww. ustawy. Termin złożenia powyższego wniosku zgodnie z art. 6 ust. 5 ww. ustawy upływa 31 grudnia 2007 roku. Jak z powyższego wynika niezależnie od tego czy przedsiębiorca, który uzyskał zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej wydane przed 1 stycznia 2001 roku, wystąpi o zmianę warunków zezwolenia polegającą na zastosowaniu do tego przedsiębiorcy przepisów dotyczących zwolnień podatkowych określonych w art. 5 ww. ustawy o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw w miejsce przepisów art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych, w brzmieniu z dnia 31 grudnia 2000 r. mają do niego zastosowanie przepisy wyżej powołanego art. 5 ww. ustawy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl