ŁUS-II-2-423/31/05/AT - Wydawanie próbek a koszty uzyskania przychodu.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 kwietnia 2005 r. Łódzki Urząd Skarbowy w Łodzi ŁUS-II-2-423/31/05/AT Wydawanie próbek a koszty uzyskania przychodu.

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi, po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 19 stycznia 2005 r. nr FFP-3/05 o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych w indywidualnej sprawie dotyczącej kwalifikacji do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z wydawaniem próbek tkanin uznaje za prawidłowe stanowisko Spółki przedstawione we wniosku

Pismem z dnia 19 stycznia 2005 r. Spółka zwróciła sie z zapytaniem czy wydawanie próbek określonych w art. 7 ust. 3 i 7 ustawy o podatku od towarów i usług nie podlegających VAT należy traktować jako reklamę zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w ramach limitu lub nielimitowaną np. przekazywane na targach lub dużym odbiorcom handlowym (hurtowniom) do wyeksponowania, czy jako koszty handlowe? Zdaniem Spółki wydawanie próbek tkanin umożliwia odbiorcy zapoznanie się organoleptyczne z wyrobami Spółki, co umożliwia odbiorcy ustalenie sposobu wykorzystania wyrobu oraz ustalenie technologii produkcji. Dlatego też wydawanie próbek jest informacją, a poniesione z tego tytułu koszty winny być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Zgodnie z wykładnią językową zawartą w Słowniku języka polskiego informacja to dane dotyczące określonej rzeczy, fakty na których można sie oprzeć. Celem informacji jest przedstawienie danej rzeczy (towaru), tak jak się ona faktycznie ma.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka przekazuje, zarówno dotychczasowym swoim odbiorcom, (hurtowniom), jak i potencjalnym odbiorcom (na targach), spełniające wymogi art. 7 ust. 3 i 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) próbki swoich wyrobów (tkanin) celem zapoznania się z nimi.

W opinii tutejszego organu podatkowego powyższe działanie jest formą przekazania podstawowych informacji o towarze, którego celem jest przedstawienie danej rzeczy (tkaniny) taką jaka jest w rzeczywistości. Próbka tkaniny, poprzez właściwe dla danego rodzaju, czy gatunku, oznakowanie (np. kolor, szerokość nitki) uzupełnia ulotkę informacyjną, zawierającą inne podstawowe elementy danego towaru, takie jak: cena, szerokość, norma, skład surowcowy, itp. Nie jest to zatem forma reklamy, której funkcją jest, oprócz przekazywania podstawowych informacji o towarach, nakłanianie potencjalnych klientów do nabycia tych towarów poprzez ich wartościowanie.

Zgodnie z przedstawionym przez Spółkę stanem faktycznym, Spółka dostarcza próbki tkanin różnym odbiorcom. Koszty poniesione na przekazywanie tych próbek są ściśle związane z przychodem Spółki, albowiem przedmiotem działalności handlowej jest sprzedaż tkanin. Zatem stosownie do przepisów art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych koszty wydanych próbek tkanin są kosztami uzyskania przychodów.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Mając powyższe na uwadze, Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi postanowił, jak w sentencji.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl