ŁUS-II-2-423/243/07/AT - Uznanie za koszt uzyskania przychodów wydatków na dofinansowanie imprez w zamian za wyeksponowanie logo podatnika.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 sierpnia 2007 r. Łódzki Urząd Skarbowy w Łodzi ŁUS-II-2-423/243/07/AT Uznanie za koszt uzyskania przychodów wydatków na dofinansowanie imprez w zamian za wyeksponowanie logo podatnika.

Działając na podstawie przepisów art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie zaliczenia wydatków poniesionych na dofinansowanie różnego rodzaju imprez (zawodów sportowych, konferencji branżowych, targów specjalistycznych) w zamian za wyeksponowanie na nich logo Spółki, do kosztów uzyskania przychodów w świetle art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, z późn. zm.)

Uznaje za prawidłowe stanowisko Spółki przedstawione we wniosku.

Pismem z dnia 15 czerwca 2007 r. (data wpływu 27 czerwca 2007 r.) Spółka wystąpiła z zapytaniem: czy wydatki poniesione na dofinansowanie różnego rodzaju imprez (zawodów sportowych, konferencji branżowych, targów specjalistycznych) w zamian za wyeksponowanie na nich logo Spółki, można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

W przedstawionym stanie faktycznym Spółka występuje w roli sponsora zawodów sportowych, konferencji branżowych itp. W zamian za dofinansowanie organizatorzy imprez umieszczają logo firmy w okresie trwania imprezy w eksponowanym miejscu.

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisywanym stanie faktycznym nie mamy do czynienia z darowizną, którą zgodnie z art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego, jest bezpłatne świadczenie darczyńcy na rzecz obdarowanego kosztem majątku darczyńcy i zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie stanowi kosztu uzyskania przychodów.

Wypłata na rzecz organizatorów wydarzeń dofinansowanych przez Spółkę jest dokonywana w oczekiwaniu określonych działań na rzecz Spółki. Polegają one na reklamowaniu firmy i jej produktów, poprzez umieszczanie na plakatach informujących o zawodach/konferencjach, logo i nazwę Spółki. Ponoszenie tych wydatków ma na celu osiągnięcie wyższych przychodów poprzez budowanie świadomości marki i informowanie o swoich produktach szerokiego grona potencjalnych klientów. W związku z powyższym, wydatki poniesione na dofinansowanie różnego rodzaju imprez w zamian za wyeksponowanie w trakcie ich trwania logo Spółki, są reklamą i stanowią jej koszty uzyskania przychodów.

Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi informuje, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Aby wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodów musi być racjonalnie i gospodarczo uzasadniony oraz między nim a spodziewanym przychodem musi zachodzić związek przyczynowo - skutkowy tego typu, że jego poniesienie ma lub może mieć wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodów. Warunkiem uznania wydatku za koszt uzyskania przychodów jest wykazanie przez podatnika związku przyczynowo - skutkowego poniesionego wydatku z uzyskanym przychodem, a ponadto wydatek ten nie mieści się w katalogu wydatków wymienionych w art. 16 ust. 1.

Przepisy podatkowe nie regulują zjawiska sponsoringu, dlatego należy posłużyć się znaczeniem, jakie nadaje mu doktryna ekonomiczna. Sponsoring jest definiowany jako odpłatne przysporzenie majątkowe, wyrażające się w pieniądzach, rzeczach lub usługach, dokonywane przez określony podmiot gospodarczy (sponsora) na rzecz wybranej osoby fizycznej, organizacji, instytucji lub innej struktury prawnej (sponsorowanego), w celu wykonania przez niego czynności wskazanych w umowie sponsoringu, a zmierzające do utrwalenia bądź spotęgowania renomy tego podmiotu, do podwyższenia stopnia jego popularności w środowisku społecznym oraz do zwiększenia jego zysków.

Brak ustawowej definicji sponsoringu powoduje, iż oceniając jego skutki pod kątem kosztów uzyskania przychodów, należy stosować przepisy dotyczące reklamy, gdyż sponsoring uznawany jest za formę reklamy, której przedmiotem jest firma i jej produkty. Sponsorowanie ma kształtować pozytywny wizerunek firmy i popularyzować jej nazwę na rynku. Zwiększenie popularności firmy może mieć wpływ na wzrost uzyskiwanych przez nią przychodów. W opinii tut. organu podatkowego dofinansowanie różnego rodzaju imprez (zawodów sportowych, konferencji branżowych, targów specjalistycznych) w zamian za wyeksponowanie na nich logo Spółki przesądza o tym, że ma on charakter reklamy, stąd wydatki z tym związane, o ile są racjonalne i wykazują związek przyczynowo - skutkowy z przychodami, spełniają wymogi określone w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, czyli stanowią koszty uzyskania przychodów.

W świetle powyższego Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi, uznając za prawidłowe stanowisko Spółki przedstawione we wniosku, postanowił jak w sentencji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia na podstawie art. 14b § 1.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl