ŁUS-II-2-423/162/07/JB - Organizowanie konferencji i szkoleń służących promocji wyrobów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 czerwca 2007 r. Łódzki Urząd Skarbowy w Łodzi ŁUS-II-2-423/162/07/JB Organizowanie konferencji i szkoleń służących promocji wyrobów.

"(...) Pismem (...) Sp. z o.o. wystąpiła w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w sprawie potwierdzenia, że organizowanie konferencji, szkoleń służących promocji oferowanych wyrobów należy kwalifikować jako reklamę nie stanowiącą reprezentacji, której nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm.).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Jednostka prowadzi sprzedaż wyrobów medycznych. Głównymi odbiorcami są szpitale, apteki, DPS, ZOZ, NZOZ i inne placówki związane z ochroną zdrowia. W celu promocji swoich wyrobów Spółka organizuje konferencje mające służyć promocji wyrobów medycznych, w szczególności nowo wprowadzonych na rynek. Warsztaty i szkolenia tego typu służą promocji wyrobów oferowanych przez Spółkę, pokazaniu informacji o ich właściwościach, zaletach, zapoznaniu klienta z produktem oraz zachęcaniu go do nabycia takiego wyrobu lub wyrobów reklamowanej marki. Służą zaprezentowaniu cech jakościowych oferowanych wyrobów, ich zalet technicznych, zdrowotnych oraz nakłonieniu potencjalnych klientów do nabywania tego typu wyrobów.

(...) Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi informuje, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (...) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Gramatyczna wykładnia przepisu art. 15 ust. 1 ww. ustawy prowadzi do wniosku, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami, w tym służą zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. Oznacza to, że podatnik ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszelkich wydatków z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio związanych z uzyskanym przychodem pod warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu.

Pojęcia reklamy, reprezentacji, promocji nie zostały zdefiniowane w ww. ustawie. Należy posłużyć się zatem tymi pojęciami słownikowymi używanymi na gruncie języka polskiego. Zgodnie z Uniwersalnym Słownikiem Języka Polskiego PWN:

reklamą jest:

*

działanie polegające na zachęcaniu potencjalnych klientów do zakupu określonych towarów lub usług,

*

napis, rysunek, plakat, film itp. służący temu celowi,

*

efekt czyjejś celowej działalności dotyczący własnego wizerunku w środowiskach opiniotwórczych; opinia;

reprezentacja oznacza:

*

grupę osób, instytucję występującą w czyimś imieniu, reprezentującą czyjeś interesy; przedstawicielstwo,

*

okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem, pozycją społeczną;

promocją są:

a)

działania zmierzające do zwiększenia popularności firmy i jej produktów, do zwiększenia sprzedaży jakiegoś towaru np. poprzez reklamę lub obniżenie ceny, reklamowanie, lansowanie (...) lub

b)

urządzone w atrakcyjnej oprawie spotkanie z klientami i dziennikarzami; także program telewizyjny, audycja radiowa itp. poświęcone prezentacji i reklamie jakiegoś produktu.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Spółka w celu promocji swoich wyrobów organizuje warsztaty i szkolenia mające służyć promocji wyrobów medycznych, w szczególności nowo wprowadzanych na rynek.

Zatem w przytoczonym stanie prawnym w opinii tut. organu podatkowego wydatki związane z organizacją konferencji, szkoleń dla potencjalnych nabywców towarów oferowanych przez Spółkę poniesione na działania związane z organizowaniem takich konferencji spełniające opisane znamiona reklamy, mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zawarcia umowy, nabywania towarów, korzystania z oferowanych usług, prowadzone poprzez rozpowszechnianie informacji o towarach, miejscach ich nabycia, chwalenie i zalecaniu ich - mogą w całości stanowić koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ww. ustawy, natomiast wydatki mające charakter reprezentacyjny, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów nie będą stanowić kosztów uzyskania przychodów. (...)"

Opublikowano: S.Podat. 2007/11/19-20