ŁUS-II-2-423/108/05/AG - Zakup regałów (ekspozytorów) z logo firmy.

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 14 października 2005 r. Łódzki Urząd Skarbowy w Łodzi ŁUS-II-2-423/108/05/AG Zakup regałów (ekspozytorów) z logo firmy.

"(...) Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym działalność spółki polega na handlu artykułami malarskimi. Artykuły sprzedawane są kontrahentom (głównie marketom i hurtowniom budowlanym), którym udostępnia regały do ekspozycji swoich towarów. Ekspozytory wydawane są kontrahentom z magazynu spółki na podstawie dowodów WZ. Właścicielem regałów przez cały okres trwania umowy pozostaje spółka. Po zakończeniu współpracy z kontrahentem regały zwracane są właścicielowi. Wartość jednego regału nie przekracza kwoty 3.500 zł.

Zdaniem wnioskodawcy wykorzystanie ekspozytorów do prezentowania towarów w marketach i hurtowniach budowlanych stanowi koszt zaliczany do kosztów reprezentacji i reklamy prowadzonej publicznie w inny sposób. Mimo, iż ekspozytory wydawane są konkretnym kontrahentom, firma wykorzystuje je we własnym celu, jakim jest promocja marki. W związku z tym należy uznać, że jest to forma reprezentacji i reklamy skierowana do szerokiego kręgu odbiorców i uznać, że koszty wykorzystania ekspozytorów nie podlegają ograniczeniom wynikającym z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm.). Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi informuje, że zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu uzyskania przychodu, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Do kosztów uzyskania przychodów można zatem zaliczyć wszelkie poniesione koszty, jeżeli pozostają w związku z prowadzoną działalnością, tzn. gdy ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiąganych przychodów. Jednocześnie jednak z art. 16 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy wynika ograniczenie dotyczące zaliczania do kosztów uzyskania przychodu kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama prowadzona jest publicznie lub w inny sposób w środkach masowego przekazu. Reklama publiczna ma miejsce wówczas, gdy jest powszechna, ogólna, przeprowadza się ją w miejscach dostępnych dla wszystkich, oficjalnie i jawnie. W związku z tym zaliczenie danego wydatku do kosztów reklamy publicznej lub niepublicznej zależy zawsze od jej odbiorcy, adresata. Zatem limitowaniu podlegają wydatki na działania kierowane do konkretnego adresata, natomiast wydatki na działania kierowane do anonimowego kręgu odbiorców - traktowane jako reklama publiczna - nie podlegają limitowi.

Ekspozytory opatrzone logo spółki służące do prezentowania jej towarów w marketach i hurtowniach budowlanych sprzyjają odpowiedniemu wyeksponowaniu i zareklamowaniu tych towarów. Biorąc pod uwagę, iż reklama jest w tym przypadku kierowana do wszystkich przypadkowych klientów (nieograniczony krąg odbiorców) marketów i hurtowni należy uznać, że spełnia warunki reklamy prowadzonej publicznie. W związku z tym wydatki na nabycie ekspozytorów nie podlegają limitowaniu określonemu w art. 16 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jednocześnie jednak należy zauważyć, że ekspozytory należą do składników majątku spółki, których wartość początkowa, określona zgodnie z art. 16g ww. ustawy nie przekracza kwoty 3.500 zł. W związku z tym na podstawie art. 16d ust. 1 ww. ustawy spółka może nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od ich wartości. Wydatki poniesione na ich nabycie stanowią wówczas koszt uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich do używania (wydania kontrahentom) (...)".

Opublikowano: S.Podat. 2006/2/34