ŁUS-II-2-415/29/06/AG - Opodatkowanie świadczeń dla pracowników w związku z organizowaniem przez pracodawcę imprez integracyjnych, finansowanych z ZFŚS.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 października 2006 r. Łódzki Urząd Skarbowy w Łodzi ŁUS-II-2-415/29/06/AG Opodatkowanie świadczeń dla pracowników w związku z organizowaniem przez pracodawcę imprez integracyjnych, finansowanych z ZFŚS.

Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie dotyczącej opodatkowania na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) świadczeń pracowników w związku z organizowaniem przez pracodawcę imprez integracyjnych finansowanych z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.

Pismem z dnia 31 sierpnia 2006 r. (data wpływu 4 września 2006 r.) Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością zwróciła się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie dotyczącej opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych świadczeń pracowników w związku z organizowaniem przez pracodawcę imprez integracyjnych, finansowanych z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym Spółka zamierza zorganizować imprezy integracyjne dla swoich pracowników o charakterze wyjazdów turystycznych i rekreacyjnych. Wszelkie wydatki związane z organizacją tych imprez finansowane będą z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Udział pracowników będzie całkowicie dobrowolny. Podczas imprez organizowane będą również dobrowolne seanse filmowe w kinie, w teatrze, wyjścia do muzeum, czy też na wyciąg narciarski i Spółka nie będzie w stanie ustalić, którzy pracownicy (i w jakiej ilości) korzystali z poszczególnych świadczeń. W związku z powyższym powstała wątpliwość, czy w świetle przepisów art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, po stronie pracowników uczestniczących w imprezach powstanie przychód ze stosunku pracy i czy Spółka jako płatnik zobowiązana będzie uwzględnić ten przychód w rozliczeniu przychodów pracowników. Zdaniem wnioskodawcy po stronie pracowników uczestniczących w imprezach powstanie przychód ze stosunku pracy, jednak Spółka nie będąc w stanie ustalić wysokości tego przychodu dla poszczególnych pracowników, nie będzie jako płatnik zobowiązana uwzględnić go w rozliczeniu przychodów pracowników.

Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi informuje, iż w przedmiotowej sprawie zasadnicze znaczenie mają przepisy ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń (Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 z późn. zm.) dotyczące, w szczególności, celów działalności socjalnej oraz wydatkowania środków funduszu. Zakres przedmiotowy działalności socjalnej, finansowanej z funduszu świadczeń socjalnych, określa art. 2 pkt 1 ww. ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Istotne znaczenie ma rodzaj udzielanej pomocy oraz jej przeznaczenie. Działalnością socjalną są usługi pracodawcy na rzecz różnych form krajowego wypoczynku, działalność kulturalno-oświatowa, sportowo-rekreacyjna, udzielanie pomocy materialnej rzeczowej lub finansowej, zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe. W celu ustalenia formy organizacyjnej działalności kulturalnej należy kierować się przepisami ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123 z późn. zm.). Bardzo ważną kwestią jest zasada dotycząca wydatkowania przez pracodawcę środków pochodzących z funduszu świadczeń socjalnych. W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy o zakładowym funduszu świadczeń, przyznanie ulgowych usług i świadczeń oraz wysokość dopłat z Funduszu uzależnia się wyłącznie od sytuacji życiowej, rodzinnej, materialnej osoby uprawnionej do korzystania ze środków funduszu. Kryteria socjalne należy stosować do każdego rodzaju pomocy socjalnej, zarówno płacowej jak i pozapłacowej, również przy organizowaniu imprez dla pracowników, o których mowa w zapytaniu Spółki. W związku z powyższym dofinansowanie z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych winno być skierowane imiennie do osób uprawnionych do korzystania ze środków funduszu. Imienne kierowanie pomocy z funduszu poprzedzać musi ocena, czy dana osoba będzie mogła skorzystać z pomocy i jaka będzie wielkość tej pomocy. Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy z dnia z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) ustawodawca zwolnił z podatku dochodowego wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w r. podatkowym kwoty 380.00 zł; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi. Na mocy powołanego przepisu wolna od opodatkowania jest wartość świadczeń rzeczowych otrzymywanych przez pracownika, jeżeli zostaną spełnione następujące warunki:

*

świadczenie ma charakter świadczenia rzeczowego,

*

źródłem finansowania są w całości środki z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub związków zawodowych,

*

wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 380,00 zł.

Świadczenie, czy to nieodpłatne czy częściowo odpłatne jest świadczeniem rzeczowym, jeżeli ma charakter materialny, natomiast ewentualna dopłata do imprezy zorganizowanej przez pracodawcę nie będzie miała charakteru rzeczowego, a zatem nie będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie przywołanego przepisu. W ocenie tutejszego organu należy kierować się treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ustawy Ordynacja podatkowa zaniechano poboru podatku. Ponadto, stosownie do treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem art. 14- 16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, przychodem są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w r. kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Ponadto w przypadku świadczeń na rzecz pracowników należy mieć na uwadze art. 12 ust. 1 ww. ustawy, który stanowi, iż przychodem pracownika poza wynagrodzeniem, są również: wartość pieniężna świadczeń w naturze, świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, wartość nieodpłatnych świadczeń oraz wartość świadczeń częściowo odpłatnych. Rozpatrując możliwość powstania przychodu u pracownika, z tytułu udziału w spotkaniu zorganizowanym przez pracodawcę należy ocenić okoliczności, w których pracownik korzysta ze świadczeń zapewnionych przez pracodawcę, a mianowicie:

*

jeżeli ustalenie wartości świadczeń i przyporządkowanie ich poszczególnym pracownikom, biorącym udział w imprezie, będzie możliwe (np. faktura obciążająca Spółkę określa liczbę pracowników biorących udział w imprezie), wówczas pracownik uzyska świadczenie podlegające opodatkowaniu na podstawie art. 12 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

*

jeżeli natomiast ustalenie wartości świadczeń i przyporządkowanie ich poszczególnym pracownikom, biorącym udział w imprezie, nie będzie możliwe (np. impreza ma charakter otwarty, a wysokość kosztów ustalona została w sposób zryczałtowany i niezależny od ilości osób biorących udział w imprezie), wówczas pracownik nie uzyska świadczenia podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Tutejszy organ podatkowy stwierdza również, iż przyznawanie różnych ulgowych i nieodpłatnych świadczeń dla pracowników każdorazowo podlegać musi indywidualnej ocenie, czy ich przyznanie nie spowoduje powstania przychodu po stronie pracowników. Mimo, iż udział pracowników w organizowanych przez Spółkę imprezach otwartych będzie miał charakter fakultatywny, to jednak w przypadku skorzystania przez pracowników z dodatkowych atrakcji (wyjście do kina, teatru, muzeum, wyciąg narciarski) będzie istniała możliwość ustalenia, które konkretne osoby z nich skorzystały. W tym przypadku można będzie przypisać spełnione świadczenie każdemu pracownikowi i ustalić wysokość otrzymanego przez niego przychodu. W świetle powyższego, Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi stwierdza, iż stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 31 sierpnia 2006 r. jest nieprawidłowe, stąd też postanowił jak w sentencji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia. Interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia na podstawie art. 14b § 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl