ŁUS-II-2-415/18/07/AT - Zlecenie spółce komandytowej zarządzania i administrowania przedsiębiorstwem.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 czerwca 2007 r. Łódzki Urząd Skarbowy w Łodzi ŁUS-II-2-415/18/07/AT Zlecenie spółce komandytowej zarządzania i administrowania przedsiębiorstwem.

Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi, działając na podstawie przepisów art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie uznania, że usługi zarządzania i administrowania Spółką, wykonywane przez spółkę komandytową, nie rodzą obowiązku obliczania i pobierania od należności wypłacanych z tego tytułu zaliczek na podatek dochodowy, stosownie do art. 41 ust. 1 i ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.) uznaje za prawidłowe stanowisko Spółki przedstawione we wniosku.

Wnioskiem z dnia 28 lutego 2007 r. (data wpływu 5 kwiecień 2007 r.) Spółka wystąpiła o potwierdzenie, iż nie ma obowiązku obliczenia i pobrania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od należności wypłacanych spółce komandytowej za wykonywanie przez nią usług zarządzania i administrowania.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym Jednostka zamierza zlecić wykonywanie czynności zarządzania i administrowania spółce komandytowej, utworzonej przez prezesa jednoosobowego Zarządu Spółki oraz jej prokurenta. Przedmiotem działalności spółki komandytowej będzie świadczenie na rzecz spółek kapitałowych, w tym również na rzecz Wnioskodawcy, usług zarządzania i administrowania obejmujących:

*

kierowanie bieżącą działalnością Spółki w zakresie polityki kadrowej, organizacji i administracji,

*

wykonywanie innych zadań określonych przez Zarząd Spółki,

*

koordynowanie prac wszystkich pionów organizacyjnych Spółki, zapewnienie prawidłowego ich funkcjonowania,

*

sprawowanie nadzoru nad prowadzeniem spraw Spółki we wszystkich obszarach jej działalności,

*

wydawanie zarządzeń wewnętrznych w sprawach organizacyjnych Spółki,

*

współpraca z przedstawicielami pracowników oraz prowadzenie z nimi negocjacji,

*

prowadzenie polityki kadrowej i płacowej,

*

nadzorowanie opracowania współtworzenia i wdrożenia strategii rozwoju Spółki, strategii sprzedaży produktu, polityki marketingowej i promocji oraz identyfikacji wizualnej Spółki, strategii rozwoju personalnego Spółki i jej kadr, w tym nadzór nad polityką płacową,

*

reprezentowanie Spółki na zewnątrz, a w szczególności przed kontrahentami, urzędami oraz organami państwowymi zgodnie z otrzymanymi uprawnieniami.

Do wykonywania przedmiotowych usług ze strony spółki komandytowej zostanie wskazany jeden z jej wspólników - prokurent Spółki - Wnioskodawcy. Spółka komandytowa będzie ponosić pełną odpowiedzialność za wykonanie postawionych jej zadań jak również za szkody wyrządzone swoim działaniem.

Zdaniem Wnioskodawcy wykonywane przez spółkę komandytową usługi nie są objęte zakresem działania art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż wspólnicy spółki komandytowej osiągać będą dochód z tytułu udziału w zyskach spółki komandytowej, a nie z tytułu działalności wykonywanej osobiście. Ponadto wykonywanie tego rodzaju usług można zakwalifikować jako działalność gospodarczą, w rozumieniu art. 5a pkt 6 i art. 5b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z nową definicją, gdyż spółka komandytowa ponosić będzie odpowiedzialność za wykonywane usługi, nie będzie podlegała w żaden sposób kierownictwu Spółki i będzie ponosić ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością. W związku z powyższym Spółka dokonując wypłaty należności na rzecz spółki komandytowej nie ma obowiązku stosowania art. 41 ust. 1 i ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tj. pobierania jako płatnik zaliczki na podatek dochodowy w wysokości 19 % pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów oraz o składki potrącone przez płatnika w danym miesiącu na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe.

Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi informuje, że zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.) osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą składkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 21 ust. 1. Artykuł 3 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Zgodnie z ww. normami prawnymi podmiot wypłacający świadczenie staje się płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych w sytuacji, gdy:

1.

świadczenie pochodzi z działalności zdefiniowanej w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18 oraz

2.

świadczenie jest wypłacane osobie fizycznej mającej miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.

Żaden z tych warunków w opisanym przez Spółkę stanie faktycznym nie został spełniony. Stosownie do treści art. 13 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 (źródła przychodów) uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7. Zatem usługi zarządzania i administrowania wykonywane przez spółkę komandytową nie odpowiadają tej definicji, ponieważ są wykonywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, a nie na podstawie umowy zawieranej z jednym ze wspólników tj. osobą fizyczną. Stronami umowy o zarządzanie i administrowanie są: Spółka - Wnioskodawca oraz spółka komandytowa. Należność za zrealizowane usługi otrzymuje spółka komandytowa na podstawie wystawionych przez siebie faktur, a nie osoba fizyczna (wspólnik) realizująca powierzone jej zadania z zakresu zarządzania spółką kapitałową. Spółka komandytowa działająca na podstawie Kodeksu spółek handlowych - ustawa z dnia 15 września 2000 r. (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.) prowadzi przedsiębiorstwo pod własną firmą i nie jest podmiotem wymienionym w art. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych. Działalność prowadzona przez spółkę komandytową odpowiada definicji działalności gospodarczej określonej w art. 5a pkt 6 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednakże na podstawie art. 5b ust. 2 ustawy, jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niemająca osobowości prawnej przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określa się na podstawie art. 8 ust. 1 proporcjonalnie do jego prawa w udziale w zysku.

Reasumując, wypłata należności za wykonanie usługi zarządzania i administrowania Spółką spółce komandytowej nie rodzi obowiązku obliczenia i pobrania zaliczki na podatek dochodowy, stosownie do art. 41 ust. 1 ww. ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi uznając za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku postanowił jak w sentencji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia. Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia na podstawie art. 14b § 1.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl