LUS/I-3/423/15-7N/06JW - Moment rozliczenia wydatków inwestycyjnych dotyczących zakupu środków trwałych w przypadku prowadzenia działalności w specjalnej strefie ekonomicznej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 lipca 2006 r. Lubuski Urząd Skarbowy w Zielonej Górze LUS/I-3/423/15-7N/06JW Moment rozliczenia wydatków inwestycyjnych dotyczących zakupu środków trwałych w przypadku prowadzenia działalności w specjalnej strefie ekonomicznej.

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 4 i art. 216 i 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), w związku z wnioskiem Podatnika z dnia 6 kwietnia 2006 r. (sporządzonym w dniu 29 marca 2006 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w przedmiocie ustalenia zasady (memoriałowej czy kasowej) przy ustaleniu momentu poniesienia kosztu,

Naczelnik Lubuskiego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górzenie podziela stanowiska Wnioskodawcy w pytaniu przedstawionym we wniosku stanie faktycznym

UZASADNIENIE

I.

Stan faktyczny:

Spółka dnia 15 grudnia 2004 r. uzyskała zezwolenie Nr 79 na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Kostrzyńsko -Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. W dniu 1 marca 2006 r. Spółka przeniosła działalność spoza SSE do SSE. Powyższa zmiana została zarejestrowana w KRS postanowieniem w dniu 9 marca 2006 r. Jednym z warunków uzyskania zezwolenia na prowadzenie działalności w SSE jest poniesienie wydatków inwestycyjnych. Spółka od dnia uzyskania zezwolenia na prowadzenie działalności zakupiła grunt i budynek w SSE i za wyżej wymienione wydatki otrzymała faktury. Data dokonania zakupu jest inna niż dzień dokonania zapłaty.

II.

Pytania Podatnika.

Czy wydatki inwestycyjne dotyczące zakupu środków trwałych, zaliczamy do inwestycji memoriałowo z dniem wystawienia faktury, czy kasowo z dniem dokonania zapłaty?

III.

Stanowisko Podatnika.

Zdaniem Spółki ani ustawa o SSE, ani rozporządzenia ustanawiające poszczególne strefy nie definiują pojęcia terminu "poniesienia wydatku inwestycyjnego". W rozporządzeniu o Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej jest określone, iż wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną uznaje się koszty inwestycji poniesione w trakcie obowiązywania zezwolenia w związku z realizacją inwestycji na terenie Strefy. Spółka odwołuje się do przepisów o podatku dochodowym, które wprowadzają pojęcie "koszty" zamiast "wydatki", co przesądza o tym, że pojęcie to należy rozumieć w znaczeniu podatkowym, a nie rachunkowym. Spółka uważa, że zasadniczą przesłanką pozwalającą uznać za poniesiony wydatek z tytułu kosztów inwestycji będzie możliwość zaliczenia takiego wydatku do wartości początkowej środków trwałych, zgodnie z przepisami o podatku dochodowym. Według spółki wydatki inwestycyjne powinny być zaliczone do kosztów inwestycji memoriałowo z dniem otrzymania faktury, a nie z dniem uregulowania zobowiązań (zapłaty).

Ze stanu faktycznego wynika, Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Stosownie do przepisu art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 1994 r. Nr 123, poz. 600 z późn. zm.), dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o których mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowego od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wskazane w powyższym przepisie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych zasady zwolnienia dochodów z działalności gospodarczej osób prawnych określone zostały w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) stanowią że wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o Specjalnych Strefach Ekonomicznych, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Przepis § 5 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie ustanowienia Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej" (Dz. U. z 2004 r. Nr 222, poz. 2252 z późn. zm.), stanowi, iż zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej pod warunkiem, że:

1.

nie przeniesie w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym,

2.

będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres nie krótszy niż 5 lat.

Jednocześnie zgodnie z § 6 ust. 1 cyt. rozporządzenia Rady Ministrów, za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą uznaje się koszty inwestycji, pomniejszone o podatek naliczony od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione po dniu uzyskania zezwolenia w związku z realizacją inwestycji na terenie Strefy, na:

- zakup albo wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub spłatę określoną w umowie leasingu lub innej umowie o podobnym charakterze, z wyłączeniem środków transportu nabywanych przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą w sektorze transportu, pod warunkiem zaliczenia ich, zgodnie z odrębnymi przepisami do składników majątku,

- rozbudowę lub modernizację istniejących środków trwałych zaliczone do wartości początkowej tych środków trwałych zgodnie z przepisami o podatku dochodowym.

Zatem ustawodawca wyraźnie zaznaczył, iż wydatkami kwalifikującymi się do objęcia pomocą regionalną mogą być wyłącznie poniesione koszty określonych inwestycji, zaliczone do wartości początkowej środków trwałych.

Pojęcie "poniesionych kosztów inwestycji" nie zostało zdefiniowane w rozporządzeniach. Jednak do wyliczenia (dyskontowania) otrzymanej pomocy w postaci niezapłaconego podatku dochodowego konieczne jest ustalenie daty poniesionych wydatków inwestycyjnych, tj. określenie, czy poniesienie wydatku oznacza jego faktyczne zrealizowanie w znaczeniu kasowym, czy też wystarczające jest dokonanie odpisu nie będącego wydatkiem, powodujące zmianę w strukturze aktywów lub pasywów przedsiębiorcy. Rozstrzygając tę kwestię należy zwrócić uwagę na fakt, iż zwolnienia podatkowe są odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania, a przepisy dotyczące zwolnień powinny interpretowane ściśle, zgodnie przede wszystkim z ich wykładnią językową.

Wychodząc z tego założenia, organ podatkowy uznaje, żeby Spółka mogła skorzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego, którego wartość uzależniona jest od wielkości poniesionych przez Spółkę wydatków, kwalifikowanych jako koszty inwestycji, to "poniesienie" musi oznaczać wydatek faktycznie poniesiony (dokonanie zapłaty), a nie deklarację o zamiarze jego poniesienia w przyszłości. Zatem otrzymanie przez Spółkę faktur dokumentujących zakupy inwestycyjne (zakupiony grunt i budynek w SSE) oraz ich zaewidencjonowanie, nie jest równoznaczne z poniesieniem kosztów inwestycyjnych kwalifikujących się do objęcia pomocą regionalną bez jego faktycznego poniesienia (pismo Ministerstwa Finansów z dnia 5 kwietnia 2006 r., nr PB4/KA-8213-321-25/06).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl