LK-512/LP/03/MS - Zakłady pracy chronionej lub zakłady aktywności zawodowej a podatek od nieruchomości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 kwietnia 2003 r. Ministerstwo Finansów LK-512/LP/03/MS Zakłady pracy chronionej lub zakłady aktywności zawodowej a podatek od nieruchomości.

Odpowiadając na pismo z dnia 10 lutego 2003 r., znak: (...), w sprawie zwolnienia prowadzących zakłady pracy chronionej i zakłady aktywności zawodowej od podatku od nieruchomości - Ministerstwo Finansów uprzejmie wyjaśnia:

Art. 7 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2002 r. Nr 9, poz. 84 ze zm.) stanowi, że zwalnia się od podatku od nieruchomości prowadzących zakłady pracy chronionej lub zakłady aktywności zawodowej w zakresie przedmiotów opodatkowania - zgłoszonych wojewodzie, jeżeli zgłoszenie zostało potwierdzone decyzją w sprawie przyznania statusu zakładu pracy chronionej lub zakładu aktywności zawodowej albo zaświadczeniem - zajętych na prowadzenie tego zakładu, z wyjątkiem przedmiotów opodatkowania znajdujących się w posiadaniu zależnym podmiotów niebędących prowadzącymi zakłady pracy chronionej lub zakłady aktywności zawodowej.

Natomiast, zgodnie z art. 9 ustawy z dnia 30 października 2002 r. o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 200, poz. 1683) w stosunku do prowadzących zakłady pracy chronionej lub zakłady aktywności zawodowej, którzy uzyskali status prowadzących te zakłady przed wejściem w życie niniejszej ustawy, zwolnienie od podatku od nieruchomości stosuje się na zasadach dotychczasowych, nie dłużej niż do upływu trzyletniego terminu wynikającego z decyzji wydanej przed dniem 1 stycznia 2003 r. przyznającej status prowadzącego zakład.

Analiza powyższych przepisów prowadzi do wniosku, że na warunkach dotychczasowych mogą korzystać ze zwolnienia jedynie te podmioty, które łącznie spełniają następujące przesłanki:

- otrzymały decyzję przyznającą status zakładu pracy chronionej lub zakładu aktywności zawodowej na określony trzyletni okres,

- decyzja została wydana przed dniem 1 stycznia 2003 r.

Oznacza to, że ze zwolnienia na uprzednio obowiązujących warunkach nie mogą korzystać podmioty, które nie spełniają chociażby jednej z ww. przesłanek np. prowadzący zakłady pracy chronionej mający decyzje wydane na czas nieokreślony. Takie osoby korzystają ze zwolnienia na nowych zasadach, określonych w art. 7 ust. 2 pkt 4 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Należy zauważyć, że Pełnomocnik ds. Osób Niepełnosprawnych wydawał również decyzje na okres trzech lat do końca 1999 r., a zatem utraciły one ważność przed 1 stycznia 2003 r., w związku z czym również nie są objęte przepisem art. 9 ustawy o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Opublikowano: Biul.Skarb. 2003/3/22