LK-1601/LP/03/PP - Wyłączenie przedmiotów opodatkowania z kategorii związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej - ze względów technicznych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 października 2003 r. Ministerstwo Finansów LK-1601/LP/03/PP Wyłączenie przedmiotów opodatkowania z kategorii związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej - ze względów technicznych.

Odpowiadając na pismo z dnia 23 czerwca 2003 r. znak (...) w sprawie przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz na pisma z dnia 17 czerwca 2003 r. znak (...) i z dnia 3 października 2003 r. o tej samej sygnaturze, w sprawie dotyczącej wyjaśnień przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa oraz ustawy - Prawo upadłościowe - Ministerstwo Finansów uprzejmie wyjaśnia:

Zgodnie z art. 1a ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2002 r. Nr 9, poz. 84 ze zm.), za grunty, budynki i budowle związane z prowadzeniem działalności gospodarczej uważa się grunty, budynki i budowle będące w posiadaniu przedsiębiorcy lub innego podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, z wyjątkiem budynków mieszkalnych oraz gruntów związanych z tymi budynkami, a także gruntów, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 lit. b, chyba że przedmiot opodatkowania nie jest i nie może być wykorzystywany do prowadzenia tej działalności ze względów technicznych.

Pojęcie "względy techniczne" nie zostało zdefiniowane w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych, bowiem w art. 1a ust. 1 pkt 1 i 2 podano definicje zarówno pojęcia budynku i budowli, odwołując się bezpośrednio do przepisów prawa budowlanego. Zatem względy techniczne, w odniesieniu do tych przedmiotów opodatkowania, należy również interpretować na podstawie przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2000 r. Nr 106, poz. 1126 ze zm.), ustawa - Prawo budowlane normuje działalność obejmującą sprawy projektowania, budowy, utrzymania i rozbiórki obiektów budowlanych oraz określa zasady działania organów administracji publicznej w tych dziedzinach. Stosownie do art. 81 pkt 1 lit. b cytowanej ustawy do podstawowych obowiązków organów administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego należy nadzór i kontrola nad przestrzeganiem przepisów prawa budowlanego, a w szczególności warunków bezpieczeństwa ludzi i mienia w rozwiązaniach przyjętych w projektach budowlanych, przy wykonywaniu robót budowlanych oraz utrzymywaniu obiektów budowlanych.

Skoro ustawodawca wskazał, że do wykonywania określonych zadań z zakresu prawa budowlanego zostały powołane organy administracji archltektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego, to w ramach stosunku publicznoprawnego wykluczył możliwość dokonania oceny stanu technicznego budynku przez inny organ administracji publicznej (np. przez organ podatkowy).

W kompetencji organu podatkowego nie leży ocena stanu technicznego budynku czy budowli, jak również zaklasyfikowanie obiektu budowlanego do odpowiedniej kategorii obiektów, o których mowa w przepisach prawa budowlanego. Brak możliwości wykorzystywania przedmiotów opodatkowania ze względów technicznych, zarówno w chwili obecnej, jak i w przyszłości, powinien zostać potwierdzony przez właściwy organ administracji budowlanej.

W związku z powyższym, wyłączenie np. budynku z kategorii budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej może nastąpić na podstawie przepisów prawa budowlanego. Sytuacja taka będzie miała miejsce w szczególności, w przypadku wydania przez organ nadzoru budowlanego, na podstawie art. 68 ustawy - Prawo budowlane decyzji o opróżnieniu bądź wyłączeniu z użytkowania całości lub części budynku ze względu na jego zły stan techniczny. W przypadku budynków i budowli wyłączenie ich z kategorii przedmiotów związanych z działalnością gospodarczą powinno nastąpić również w przypadku wydania przez organ nadzoru budowlanego decyzji na podstawie art. 66 ust. 2 ustawy Prawo budowlane. Zgodnie z tym przepisem w przypadku stwierdzenia, że obiekt budowlany jest w nieodpowiednim stanie technicznym albo jest użytkowany w sposób zagrażający życiu lub zdrowiu ludzi, środowisku lub bezpieczeństwu mienia, właściwy organ może zakazać użytkowania obiektu budowlanego lub jego części do czasu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.

Należy podkreślić, że potwierdzenie przez właściwy organ faktu braku możliwości wykorzystywania gruntu, budynku, budowli lub ich części do prowadzenia działalności gospodarczej, ze względów technicznych, powinno zawsze dotyczyć przedmiotu podlegającego opodatkowaniu. W rozumieniu przepisów podatkowych należy wyraźnie odróżnić stan techniczny obiektu budowlanego (konstrukcji budynku lub budowli) od stanu instalacji, urządzeń (wyposażenia) tego obiektu, które nie podlegają opodatkowaniu i nie mają wpływu na zakwalifikowanie obiektu do kategorii przedmiotów opodatkowania związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Wyłączenie, ze względów technicznych, przedmiotów opodatkowania z kategorii związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej nie nastąpi, gdy prowadzenie działalności nie jest możliwe z przyczyn technologicznych, np.: demontażu instalacji wodno-kanalizacyjnej, zakręcenia zaworów, wyłączenia gniazd i punktów poboru prądu, odcięcia dopływu gazu albo w przypadku awarii urządzeń. Przedmioty opodatkowania związane z prowadzeniem działalności gospodarczej nie zostaną wyłączone z tej kategorii ze względów technicznych również w przypadku, gdy prowadzenie działalności nie jest możliwe z przyczyn ekonomicznych, np. braku środków.

Opisywane wyłączenie nie nastąpi także w przypadku wydania na podstawie przepisów prawa budowlanego decyzji o rozbiórce obiektu budowlanego wybudowanego bez wymaganego pozwolenia, gdyż jest to spowodowane brakiem decyzji budowlanej (wada prawna), a nie stanem technicznym obiektu.

Jednocześnie Ministerstwo Finansów informuje, że zgodnie z art. 122 § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) w toku postępowania organy podatkowe podejmują wszelkie niezbędne działania w celu dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz załatwienia sprawy. Jeżeli organ podatkowy ma wątpliwości może na podstawie art. 198 § 1 powołanej wyżej ustawy przeprowadzić oględziny, a jeżeli w sprawie są wymagane wiadomości specjalne, to zgodnie z art. 197 § 1 Ordynacji podatkowej organ podatkowy może powołać biegłego lub biegłych w celu wydania opinii.

Należy podkreślić, że powyższe wyjaśnienie nie stanowi interpretacji wydanej w trybie art. 14 § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa (...).

Opublikowano: Biul.Skarb. 2003/6/19