Kwalifikacja podatkowa wydatków przedsiębiorców na sporządzenie wniosku o dotację

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 maja 2006 r. Ministerstwo Finansów Kwalifikacja podatkowa wydatków przedsiębiorców na sporządzenie wniosku o dotację

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów - z upoważnienia ministra - na zapytanie nr 1071 w sprawie kwalifikacji podatkowej wydatków przedsiębiorców na sporządzenie wniosku o dotację.

Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie Pana Posła Stanisława Rydzonia, Pani Poseł Elżbiety Jankowskiej i Pani Poseł Stanisławy Prządki w sprawie kwalifikacji podatkowej wydatków przedsiębiorców na sporządzenie wniosku o dotację, uprzejmie wyjaśniam.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów z poszczególnych źródeł są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Natomiast art. 23 ust. 1 pkt 31 ustawy stanowi, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów ze źródeł przychodów znajdujących się na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu albo są zwolnione od podatku dochodowego.

Wskazać przy tym należy, iż w świetle obwiązujących przepisów powołanej wyżej ustawy wolne od podatku dochodowego są m.in.:

1) dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli

a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej, i z programów NATO przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem (art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy),

2) dotacje z budżetu państwa otrzymane na dofinansowanie przedsięwzięć realizowanych w ramach Specjalnego Przedakcesyjnego Programu na Rzecz Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich SAPARD (art. 21 ust. 1 pkt 47a ustawy),

3) dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia lub świadczenia częściowo odpłatne, otrzymane na cele związane z działalnością rolniczą z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, od agencji rządowych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych (art. 21 ust. 1 pkt 47d ustawy),

4) wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów (art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy).

Zatem jeżeli wniosek dotyczy dotacji (dochodów) spełniających kryteria określone w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47d lub pkt 114 ustawy, to wydatki na sporządzenie wniosku o takie dofinansowanie nie stanowią podatkowych kosztów uzyskania przychodów.

Ponadto należy mieć na uwadze, iż dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, nie stanowią przychodów z działalności gospodarczej (art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy). Oznacza to, iż wydatki poniesione na opracowanie wniosku o dotację na wymienione cele nie będą stanowiły kosztów podatkowych.

Analogicznie należy traktować wydatki poniesione na sporządzenie wniosku o dotację przez przedsiębiorców będących osobami prawnymi.

Zauważyć bowiem należy, iż środki pochodzące z dotacji, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, z późn. zm.) oraz z funduszy przedakcesyjnych (np. SAPARD, PHARE) spełniających warunki, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a oraz pkt 23 powołanej wyżej ustawy, wolne są od podatku dochodowego.

Zgodnie natomiast z postanowieniami art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 tej ustawy, przy ustalaniu dochodu do opodatkowania nie uwzględnia się przychodów i kosztów uzyskania z tytułu źródeł, z których dochody wolne są od podatku. Oznacza to, że koszty poniesione na opracowanie wniosku o przyznanie dotacji (środków przedakcesyjnych) jako związane "ze źródłem wolnym" nie mogą pomniejszać dochodu do opodatkowania.

Natomiast w kwestii dotyczącej środków pochodzących z funduszy strukturalnych, wykorzystywanych przez podatników na cele inwestycyjne, należy zauważyć, iż na gruncie przepisów ustaw podatkowych poniesione wydatki na inwestycje nie stanowią kosztów (art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b i c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Tym samym zwrot tych wydatków w formie refundacji ze środków funduszy strukturalnych nie będzie zaliczany do przychodów podatkowych (art. 14 ust. 3 pkt 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). W takiej sytuacji również wydatki poniesione na opracowanie wniosku o uzyskanie dotacji z funduszy strukturalnych nie będą stanowiły kosztów podatkowych.

Jednocześnie pragnę zauważyć, że w świetle obowiązujących przepisów środki pochodzące z funduszy strukturalnych, przeznaczone przez podatników na szkolenia, stanowić będą przychody podlegające opodatkowaniu, natomiast wydatki sfinansowane z tych środków zaliczane będą do kosztów uzyskania przychodów.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl