KS 9-1040/97-99 - Tryb zakończenia postępowania kontrolnego prawidłowości stosowania cen urzędowych i cen umownych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 czerwca 1997 r. Ministerstwo Finansów KS 9-1040/97-99 Tryb zakończenia postępowania kontrolnego prawidłowości stosowania cen urzędowych i cen umownych.

W związku z nadsyłanymi zapytaniami dotyczącymi trybu zakończenia postępowania kontrolnego, gdy przedmiotem kontroli jest prawidłowość stosowania cen urzędowych, a także cen umownych w zakresie objętym ograniczeniami swobodnego kształtowania ich poziomu - Departament Kontroli Skarbowej zajmuje w sprawie następujące stanowisko:

1.Jeżeli inspektor kontroli skarbowej podczas kontroli ustali, że sprzedawca osiągnął kwotę nienależną, o której mowa w art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o cenach (Dz. U. z 1988 r. Nr 27, poz. 195 z późn. zm.), a uprawniony do jej otrzymania nabywca nie jest znany, należy przyjąć, że kwota ta jako należność budżetowa podlega przekazaniu do budżetu państwa na podstawie art. 20 ust. 3 cytowanej ustawy o cenach. Inspektor wówczas powinien wydać, zgodnie z art. 24 ust. 2 pkt 1 ustawy o kontroli skarbowej, decyzję administracyjną, w której ustali wysokość kwoty nienależnej podlegającej przekazaniu do budżetu państwa. Jednocześnie z uwagi na to, że inspektor jest właściwym organem do ustalenia kwoty nienależnej, jest on również w tej sytuacji organem właściwym do ustalenia wysokości kwoty dodatkowej. Ponieważ znowelizowana ustawa o kontroli skarbowej w art. 24 ust. 2 pkt 1 uprawnia inspektora do wydawania decyzji administracyjnych, "gdy ustalenia dotyczą podatków i innych należności budżetowych, których określanie lub ustalanie należy do właściwości urzędów skarbowych", nie zachodzi potrzeba zwracania się o takie ustalenie do organu podatkowego.

Natomiast w sytuacji gdy osoba nabywcy jest znana, wówczas uzyskana kwota nienależna nie jest należnością budżetową, podlega zwrotowi nabywcy w myśl cytowanego wyżej art. 20 ust. 1 ustawy o cenach i w konsekwencji inspektor kontroli skarbowej po zakończeniu postępowania kontrolnego powinien wydać wynik kontroli, w którym ustali jedynie wysokość kwoty nienależnej i przekaże go do urzędu skarbowego zgodnie z art. 20 ust. 6 ustawy o cenach.

2.Na analogicznych zasadach uprawnionym do wydania decyzji administracyjnej jest również inspektor w przypadkach naruszenia przepisów art. 21 ust. 1 i 2 ustawy o cenach, przepis kompetencyjny - ust. 3 - stosuje się odpowiednio.

3.Natomiast w razie zbiegu naruszenia przez sprzedawcę przepisów art. 19 z art. 20 ust. 1 i 2 albo 21 ust. 1 i 2, uprawnionym do wstrzymania dalszego stosowania ceny jest wyłącznie urząd skarbowy. Wprawdzie istnieje prawna możliwość zawieszenia postępowania kontrolnego na zasadzie art. 97 § 1 pkt 4 k.p.a. na czas rozstrzygnięcia przez urząd skarbowy, jednak z uwagi na ekonomikę postępowania inspektor powinien wydać wynik kontroli, w którym winien wskazać nieprawidłowe stosowanie ceny i przekazać wynik kontroli zgodnie z właściwością do urzędu skarbowego.

Wskazany wyżej tryb zakończenia postępowania kontrolnego dotyczy wyłącznie prawidłowego stosowania ustawy o cenach w zakresie objętym kontrolą skarbową.

Opublikowano: Biul.Skarb. 1997/4/18