KR RIO.0004-20/07 - Sporządzanie i przekazywanie sprawozdań o udzielonej pomocy publicznej w rolnictwie lub rybołówstwie.

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 6 czerwca 2007 r. Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych KR RIO.0004-20/07 Sporządzanie i przekazywanie sprawozdań o udzielonej pomocy publicznej w rolnictwie lub rybołówstwie.

W związku z kierowanymi do regionalnych izb obrachunkowych zapytaniami w sprawie sporządzania i przekazywania sprawozdań o udzielonej pomocy publicznej w rolnictwie lub rybołówstwie, w tym okresowych sprawozdań o udzielonej pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie - Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych - wyjaśnia co następuje:

1.

Zasady postępowania w sprawach dotyczących pomocy państwa spełniającej przesłanki określone w art. 87 ust. 1 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską określa ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404). Nowelizacja, dokonana ustawą z dnia 7 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej i niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 245, poz. 1775) wprowadziła obowiązek monitorowania pomocy publicznej udzielanej w rolnictwie lub rybołówstwie i nałożyła na podmioty udzielające tej pomocy m.in. obowiązek sporządzania i przekazywania sprawozdań do organu monitorującego. Zgodnie z art. 31 ust. 2 ustawy organem monitorującym pomoc publiczną w rolnictwie lub rybołówstwie jest minister właściwy do spraw rolnictwa. W związku z tym zakres uregulowań dotyczących przekazywania sprawozdań przez teletransmisje danych w formie elektronicznej poszerzono o formularz zamieszczony w powszechnie dostępnej sieci teleinformatycznej przez ministra właściwego do spraw rolnictwa (art. 32 ust. 8). Istotna zmiana w zakresie dopełnienia obowiązków sprawozdawczych stanowi nałożony na podmioty udzielające pomocy publicznej obowiązek przedstawiania organom monitorującym informacji o nieudzieleniu pomocy w danym okresie sprawozdawczym (art. 32a ust. 1);

2.

Zakres sprawozdań o udzielonej pomocy publicznej w rolnictwie lub rybołówstwie, okresy sprawozdawcze i terminy ich składania oraz wzory formularzy sprawozdań i wzór formularza informacji regulują przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 3 kwietnia 2007 r. w sprawie sprawozdań o udzielonej pomocy publicznej w rolnictwie lub rybołówstwie oraz informacji o nieudzieleniu pomocy (Dz. U. Nr 71, poz. 475), które obowiązują od 5 maja br. Jak wynika z § 5 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia - podmioty udzielające pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie - przekazują okresowe sprawozdania o udzielonej pomocy de minimis w rolnictwie, a w związku z § 5 ust. 2 - przekazują informacje o nieudzieleniu pomocy - za każdy miesiąc, roku kalendarzowego w terminie 20 dni od dnia zakończenia danego miesiąca.

W związku z powyższym, w imieniu regionalnych izb obrachunkowych - które jak określa przepis art. 32 ust. 4 ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej pośredniczą w przekazywaniu sprawozdań sporządzanych przez jednostki samorządu terytorialnego, a w związku z art. 32a ust. 4 pośredniczą w przekazywaniu informacji - zwracam się do Wszystkich Państwa z prośba o zachowanie zasad przekazywania w sposób określony w ustawie. Szczególna prośba dotyczy zwrócenia uwagi na wymagana forma elektroniczna przekazywania sprawozdań i informacji. Izby nie są upoważnione do gromadzenia informacji o udzielonej pomocy publicznej, w związku z tym sprawozdania przekazane w formie dokumentu w wersji papierowej obowiązane są zwrócić podmiotom przekazującym bądź organom monitorującym.

Opublikowano: www.bydgoszcz.rio.gov.pl