Koszty uzyskania przychodów - reklama publiczna

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 grudnia 2003 r. Izba Skarbowa w Warszawie Koszty uzyskania przychodów - reklama publiczna

Pytanie:

Spółka prowadzi hurtową sprzedaż produktów leczniczych importowanych z Francji. Pracownicy spółki odwiedzają osoby uprawnione do wystawiania recept oraz prowadzące zaopatrzenie w te produkty w ich miejscach pracy, w celu zapoznania ich z warunkami działania i stosowania produktów, przekazywania im informacji dotyczących najnowszych badań w zakresie stosowania produktu, czy też profilaktyki i leczenia chorób. W trakcie tych wizyt przedstawiciele firmy przekazują lekarzom i farmaceutom bezpłatnie próbki produktów leczniczych. Procedura bezpłatnego przekazywania próbek produktów leczniczych przez pracowników firmy jest zgodna z zasadami określonymi w ustawie Prawo farmaceutyczne. Czy bezpłatne dostarczanie próbek produktu leczniczego dla lekarzy i farmaceutów przy spełnieniu warunków przekazywania opisanych w art. 54 ustawy Prawo farmaceutyczne jest w całości kosztem uzyskania przychodu?

Odpowiedź:

Stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, z późn. zm.) nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, kosztów reklamy i reprezentacji w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.

Z przepisu art. 52 ust. 4 ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne wynika, że za reklamę produktu leczniczego w rozumieniu art. 52 ust. 1 i 2 tej ustawy uważa się reklamę publiczną w rozumieniu ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym działalność wymieniona w art. 52 ust. 2 ustawy Prawo farmaceutyczne (w tym również dostarczanie próbek produktów leczniczych), nie podlega limitowaniu i może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodów w całości jako reklama publiczna. W tym zakresie przepis art. 54 ust. 1 ustawy Prawo farmaceutyczne zawiera jedynie zastrzeżenie, że reklama polegająca na bezpłatnym dostarczeniu produktu leczniczego może być kierowana wyłącznie do osób uprawnionych do wystawiania recept, po spełnieniu warunków wymienionych w pkt 1-6.

Opublikowano: www.izba-skarbowa.waw.pl