Koszty uzyskania przychodów - reklama publiczna

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 grudnia 2003 r. Izba Skarbowa w Warszawie Koszty uzyskania przychodów - reklama publiczna

Pytanie:

Firma prowadzi hurtową sprzedaż produktów leczniczych, importowanych od firmy - matki, posiadającej 100% jej udziałów. Ponadto prowadzi działalność usługową polegającą na prowadzeniu działalności promocyjnej i reklamowej produktów leczniczych, sprzedawanych przez inne firmy farmaceutyczne. Zarówno produkty sprzedawane, jak i te, które firma promuje są wydawane tylko na recepty i w związku z tym reklama ich dotycząca zgodnie z art. 57 ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo farmaceutyczne nie może być kierowana do publicznej wiadomości. W związku z prowadzoną działalnością pracownicy firmy odwiedzają osoby uprawnione do wystawiania recept oraz prowadzące zaopatrzenie w te produkty w ich miejscach pracy, w celu zapoznania ich z warunkami działania i stosowania produktów, przekazywania im informacji dotyczących najnowszych badań w zakresie stosowania produktu, czy też profilaktyki i leczenia chorób. W trakcie spotkań pracownicy firmy organizują poczęstunek dla lekarzy. Przedstawiciele firmy organizują także spotkania promocyjne poza miejsce pracy, w trakcie których organizowane są prezentacje dot. produktów, połączone z poczęstunkiem. W trakcie ww. wizyt i spotkań promocyjnych reprezentanci firmy wręczają lekarzom drobne upominki reklamowe (o wartości brutto nie przekraczającej 76 zł) opatrzone logo firmy lub produktu leczniczego, które są tematycznie związane z charakterem pracy lekarzy i farmaceutów.

Czy poczęstunek w trakcie opisanych powyżej wizyt i spotkań promocyjnych jest w całości kosztem uzyskania przychodu?

Czy przekazywane lekarzom upominki reklamowe (o wartości brutto nie przekraczającej 76 zł) są kosztem uzyskania przychodu?

Odpowiedź:

W myśl przepisu art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, z późn. zm.) nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, kosztów reklamy i reprezentacji w części przekraczającej 0,25% przychodów chyba, że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.

Na podstawie art. 52 ust. 4 ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. Nr 126, poz. 1381, z późn. zm.) za reklamę publiczną w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych uważa się zgodnie z art. 52 ust. 1 ustawy Prawo farmaceutyczne reklamę produktu leczniczego polegającą na informowaniu i zachęcaniu do stosowania produktu leczniczego mającą na celu zwiększenie liczby przepisywanych recept, dostarczania, sprzedaży lub konsumpcji produktów leczniczych. Przepis art. 52 ust. 2 stanowi, że działalność ta obejmuje m.in.: odwiedzanie osób uprawnionych do wystawiania recept i osób prowadzących zaopatrzenie w produkty lecznicze przez przedstawicieli handlowych i medycznych (art. 52 ust. pkt 3) i sponsorowanie spotkań promocyjnych dla osób uprawnionych do wystawiania recept i osób zaopatrujących w produkty lecznicze (art. 52 ust. 2 pkt 5).

Przepis art. 58 ustawy Prawo farmaceutyczne zabrania kierowania do osób uprawnionych do wystawiania recept oraz osób prowadzących obrót produktami leczniczymi reklamy produktu leczniczego polegającej na wręczaniu, oferowaniu i obiecywaniu korzyści materialnych, prezentów i różnych ułatwień, nagród, wycieczek oraz organizowaniu i finansowaniu spotkań promocyjnych produktów leczniczych, podczas których przejawy gościnności wykraczają poza główny cel spotkania. Przepis ten zgodnie z art. 58 ust. 3 nie dotyczy dawania przedmiotów o znikomej wartości materialnej opatrzonych znakami reklamującymi daną firmę lub produkt leczniczy.

Ze stanu faktycznego przedstawionego w cytowanych na wstępie pismach wynika, że lekarzom przekazywane są upominki reklamowe, o wartości nie przekraczającej kwoty 76,00 zł, tematycznie związane z charakterem pracy lekarzy i farmaceutów i opatrzone logo firmy lub produktu leczniczego, takie jak książki medyczne, materiały biurowe (kalendarze, długopisy, kalkulatory), drobny sprzęt medyczny (ciśnieniomierze, wzierniki, rękawice, paski do pomiaru cholesterolu, słuchawki, igły, strzykawki) oraz drobny sprzęt gospodarczy (kosz, pojemnik, czajnik, fartuch) zaś oferowany w trakcie spotkań promocyjnych poczęstunek stanowią artykuły spożywcze (sery, owoce, warzywa, soki, napoje) lub wyroby garmażeryjne (pizza) do natychmiastowej konsumpcji w formie cateringu. Działania takie są zgodne z przepisami art. 52 ust. 2 i art. 58 ustawy Prawo farmaceutyczne i taką reklamę produktów leczniczych uważa się za reklamę prowadzoną w sposób publiczny w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a koszty z nią związane nie podlegają limitowaniu w sposób określony w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Opublikowano: www.izba-skarbowa.waw.pl