Kontrola przestrzegania niektórych detalicznych obowiązków regulacyjnych oraz ocena cenników i regulaminów świadczenia usług TP S.A.
Pismo z dnia 13 czerwca 2007 r. Urząd Komunikacji Elektronicznej Kontrola przestrzegania niektórych detalicznych obowiązków regulacyjnych oraz ocena cenników i regulaminów świadczenia usług TP S.A.
Po przeprowadzeniu konsultacji projektów stanowisk Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej w sprawie:
kontroli regulacyjnej sprzedaży wiązanej na rynkach detalicznych usług telekomunikacyjnych;
kontroli regulacyjnej promocji na rynkach detalicznych usług telekomunikacyjnych;
oceny cenników TP pod względem występowania margin squeeze;
oceny cenników TP pod względem występowania zawyżonych cen;
oceny cenników TP pod względem występowania zaniżonych cen;
oceny cenników TP pod względem stosowania nieuzasadnionych preferencji;
zatwierdzania i kontroli cenników oraz regulaminów świadczenia usług dla użytkowników końcowych nie będących konsumentami, ze szczególnym uwzględnieniem umów zawieranych pod rygorami ustawy - Prawo zamówień publicznych,
Prezes UKE przedstawia Stanowisko w sprawie kontroli przestrzegania niektórych detalicznych obowiązków regulacyjnych oraz oceny cenników i regulaminów świadczenia usług Telekomunikacji Polskiej S.A.
Aneks do Stanowiska Prezesa UKE
w sprawie kontroli przestrzegania niektórych detalicznych obowiązków regulacyjnych oraz oceny cenników i regulaminów świadczenia usług TP S.A. - określanie cen maksymalnych i przedziałów cen (art. 46 ust. 3 pkt 1 i 2 Prawa telekomunikacyjnego)
W nawiązaniu do opublikowanego w dniu 13 czerwca 2007 r. Stanowiska Prezesa UKE w sprawie kontroli przestrzegania niektórych detalicznych obowiązków regulacyjnych oraz oceny cenników i regulaminów świadczenia usług Telekomunikacji Polskiej S.A. (dalej: "Stanowisko"), Prezes UKE, zgodnie z wcześniejszą zapowiedzią, przedstawia Aneks do ww. Stanowiska, dotyczący cen maksymalnych i przedziałów cen, o których mowa w art. 46 ust 3 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (dalej: "PT").
Oba dokumenty (Stanowisko oraz obecnie wspomniany Aneks do Stanowiska) mają charakter komplementarny, co należy uwzględnić w trakcie ich analizy i korzystania z nich.
W Stanowisku Prezes UKE przedstawił podstawowe zasady, którymi będzie się kierował realizując swoje obowiązki w stosunku do przedsiębiorcy, na którego nałożone zostały, bądź nałożone zostaną w przyszłości, odpowiednie detaliczne obowiązki regulacyjne, w szczególności obowiązek przedstawiania do zatwierdzenia cenników lub regulaminu świadczenia usług oraz obowiązki, o których mowa w art. 46 ust. 2 i ust. 3 PT. Przedsiębiorcą tym jest obecnie operator zasiedziały, Telekomunikacja Polska S.A.
Pełne Stanowisko (wraz z Aneksem) obejmuje:
kontrolę regulacyjną sprzedaży wiązanej na rynkach detalicznych usług telekomunikacyjnych;
kontrolę regulacyjną promocji na rynkach detalicznych usług telekomunikacyjnych;
ocenę cenników TP pod względem występowania margin squeeze;
ocenę cenników TP pod względem występowania zawyżonych cen;
ocenę cenników TP pod względem występowania zaniżonych cen;
ocenę cenników TP pod względem stosowania nieuzasadnionych preferencji;
określanie przez Prezesa UKE maksymalnych cen usług;
określanie przez Prezesa UKE wymaganego przedziału cen,
zatwierdzanie i kontrolę cenników oraz regulaminów świadczenia usług dla użytkowników końcowych nie będących konsumentami, ze szczególnym uwzględnieniem umów zawieranych pod rygorami ustawy - Prawo zamówień publicznych.
Jednocześnie Prezes UKE zwraca uwagę na fakt, że każda kontrola cen stosowanych przez TP oraz analiza jej cenników i ich zmian przeprowadzana będzie w zakresie i ramach czasowych, przewidzianych w obowiązującym w danym momencie prawie oraz w odniesieniu do aktualnej sytuacji rynkowej, z uwzględnieniem wszystkich dostępnych Prezesowi UKE informacji, w szczególności uzasadnienia proponowanych zmian cenników. Stanowisko wraz z Aneksem mają za zadanie zwiększyć stopień pewności stosowania prawa.
Jednakże należy przy tym podkreślić, że obowiązki prawne nałożone na Prezesa UKE mają z oczywistych względów priorytet w stosunku do przedstawianych w ww. dokumentach dla dobra rynku zasad i wynikającego z nich sposobu postępowania.