Komunikat nr 29 w sprawie stosowania art.180a ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz.U. z 2020 r. poz. 971, z późn. zm.)

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 stycznia 2021 r. Generalny Inspektor Informacji Finansowej Komunikat nr 29 w sprawie stosowania art.180a ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz.U. z 2020 r. poz. 971, z późn. zm.)

W związku z kierowanymi do Generalnego Inspektora Informacji Finansowej (dalej "GIIF") informacjami odnośnie wątpliwości dotyczących wykładni art. 180a ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2020 r. poz. 971, z późn. zm.) dalej "ustawa o p.p.p.f.t.", informuję co następuje:

Stosownie do art. 180a ustawy o p.p.p.f.t. zwolniono z obowiązku przekazania do GIIF informacji o tzw. transakcjach ponadprogowych, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 2 tej ustawy, w przypadku transferu środków pieniężnych stanowiących wsparcie finansowe udzielone w ramach programu rządowego lub samorządowego w związku z przeciwdziałaniem COVID-19 w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 374, 567, 568, 695, 875 i 1086).

Przedmiotowy przepis został wprowadzony ustawą z dnia 19 czerwca 2020 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID-19 (Dz. U. z 2020 r. poz. 1086), która weszła w życie w dniu 24 czerwca 2020 r.

Zarówno wykładnia literalna art. 180a ustawy o p.p.p.f.t. jak i wykładnia celowościowa wskazują, że zwolnienie z obowiązku raportowania do GIIF informacji o tzw. transakcjach ponadprogowych dotyczy każdego transferu środków pieniężnych, które stanowią wsparcie finansowe udzielone w ramach programu rządowego lub samorządowego w związku z przeciwdziałaniem COVID-19.

Zwolnienie to obejmuje zatem zarówno transfery środków kierowane do podmiotów jako wsparcie finansowe, jak i ewentualne transfery środków stanowiące zwrot udzielonego wsparcia finansowego, kierowane zwrotnie od podmiotu, który wsparcie uzyskał, do podmiotu, który wsparcia udzielił w ramach rządowego lub samorządowego programu związanego z przeciwdziałaniem COVID-19.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl