Komunikat nr 2 w sprawie obowiązku zgłaszania informacji do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych i ich aktualizacji

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 października 2019 r. Ministerstwo Finansów Komunikat nr 2 w sprawie obowiązku zgłaszania informacji do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych i ich aktualizacji

W dniu 13 października 2019 r. weszły w życie przepisy rozdziału 6 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2019 r. poz. 1115, z późn. zm.) dotyczące Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych zwanego dalej CRBR.

Do zgłaszania informacji do CRBR i ich aktualizacji są obowiązane:

* spółki jawne;

* spółki komandytowe;

* spółki komandytowo-akcyjne;

* spółki z ograniczoną odpowiedzialnością;

* proste spółki akcyjne (od 2020-03-01);

* spółki akcyjne, z wyjątkiem spółek publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca

2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 623).

1. Zgłaszane informacje

Na podstawie art. 59 ww. ustawy informacje podlegające zgłoszeniu do Rejestru obejmują:

* dane identyfikacyjne spółki;

* dane identyfikacyjne beneficjenta rzeczywistego, a w przypadku więcej niż jednego beneficjenta rzeczywistego - dane każdego z beneficjentów rzeczywistych;

* dane członka organu lub wspólnika uprawnionego do reprezentowania spółki, a w przypadku więcej niż jednego członka organu lub wspólnika uprawnionego do reprezentowania spółki - dane każdego z członków organu lub wspólników uprawnionych do reprezentowania spółki.

2. Termin na złożenie zgłoszenia

W przypadku spółek zarejestrowanych w Krajowym Rejestrze Sądowym od 13 października 2019 r. informacje do CRBR są zgłaszane nie później niż w terminie 7 dni od dnia wpisu ww. spółek do Krajowego Rejestru Sądowego, a w przypadku zmiany przekazanych informacji - w terminie 7 dni od ich zmiany.

W przypadku spółek, które zostały wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego (dalej KRS) przed dniem wejścia w życie przepisów dotyczących CRBR, tj. przed 13 października 2019 r. - obowiązek zgłaszania informacji do CRBR zgodnie z art. 195 ww. ustawy upływa w dniu 13 kwietnia 2020 r.

3. Data zdarzenia w formularzu zgłoszeniowym

Zgodnie ze wzorem dokumentu elektronicznego przy wypełnianiu zgłoszenia do CRBR spółka wskazuje tzw. datę zdarzenia, przez którą należy rozumieć datę wystąpienia zdarzenia, które spowodowało konieczność przesłania zgłoszenia do CRBR. Od daty zdarzenia liczony jest termin na zgłoszenie informacji do CRBR.

a. Data zdarzenia przy składaniu pierwszego zgłoszenia do CRBR odmiennie określona jest dla spółek, które zostały zarejestrowane w KRS przed 13 października 2019 r. i dla spółek, które zostaną zarejestrowane w KRS od 13 października 2019 r.

Spółki, które zostaną zarejestrowane w KRS od 13 października 2019 r., muszą być zgłoszone do CRBR nie później niż w terminie 7 dni od dnia wpisu spółki do KRS (do biegu terminów nie wlicza się sobót i dni ustawowo wolnych od pracy). Dla nich datą zdarzenia (powodującego konieczność dokonania pierwszego zgłoszenia do CRBR) jest data wpisu do KRS.

Spółki, które są zarejestrowane w KRS przed 13 października 2019 r., zgodnie z art. 195 ww. ustawy mają 6 miesięcy od 13 października 2019 r., tj. termin na dokonanie pierwszego zgłoszenia do CRBR upływa w dniu 13 kwietnia 2020 r. Dla tych spółek w drodze wyjątku wynikającego z okresu przejściowego jako datę zdarzenia należy wskazać datę faktycznego przesłania zgłoszenia do CRBR (tj. data zdarzenia będzie tożsama z datą zgłoszenia).

b. Dla kolejnych (późniejszych niż pierwsze) zgłoszeń do CRBR, dla wszystkich spółek, datą zdarzenia jest faktyczna data wystąpienia zdarzenia, które spowodowało konieczność przesłania zgłoszenia do CRBR (np. data ujawnienia w spółce nowego beneficjenta rzeczywistego, data wpisania zmiany do KRS w przypadku zmian mających charakter konstytutywny, data zaistnienia zmiany w przypadku zmian mających charakter deklaratoryjny, jak powołanie/odwołanie członka zarządu).

4. Osoba dokonująca zgłoszenia w imieniu spółki.

Zgłoszenia do CRBR może dokonać zgodnie z art. 61 ww. ustawy jedynie osoba uprawniona do reprezentacji spółki, tj. osoba ujawniona w KRS jako uprawniona do reprezentacji spółki. Pełnomocnicy spółki nie są uprawnieni do dokonania zgłoszenia do CRBR.

W przypadku gdy wymagana jest łączna reprezentacja tj. przez więcej niż jedną osobę, zgłoszenie musi być podpisane przez wszystkie wymagane osoby (nie ma znaczenia kolejność składania podpisów, mogą też być w dowolnej konfiguracji zamieszczane podpisy kwalifikowane i podpisy potwierdzane profilem zaufanym ePUAP).

Zgłoszenie zawiera oświadczenie osoby lub osób dokonujących tego zgłoszenia o prawdziwości informacji zgłaszanych do CRBR.

5. Adres do składania zgłoszenia

Zgłoszenie do CRBR składane jest w formie dokumentu elektronicznego, zgodnie ze wzorem udostępnionym przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, nieodpłatnie za pomocą środków komunikacji elektronicznej - poprzez stronę https://www.podatki.gov.pl/crbr/

Więcej informacji na https://www.gov.pl/web/finanse/centralny-rejestr-beneficjentow-rzeczywistych

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl